یک منبع عراقی، ادعای وزیر دفاع آمریکا که گفته بود یک توافق اولیه بین بغداد و آنکارا درباره حضور نظامیان ترکیه در عملیات موصل وجود دارد را رد کرد.

بغداد توافق با آنکارا برای حضور نظامیان ترکیه در عملیات موصل را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، یک منبع عراقی، روز جمعه خبر مربوط به دستیابی بغداد و آنکارا به توافقی درباره نقش ترکیه در نبرد موصل را رد کرد.

این منبع گفت: «آنچه که درباره دستیابی عراق و ترکیه به توافق گفته می‌شود، صحت ندارد و ترکیه هیچ نقشی در عملیات موصل ندارد. »

وی افزود: «انتظار ما از ترکیه این است که از عراق در جنگ بر ضد تروریسم داعشی حمایت کند و ضمن احترام به حاکمیت عراق و دیگر همسایگان، وحدت ملت عراق در موصل و مناطق دیگر را تهدید نکند. »

این در حالی است که «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد بغداد و آنکارا به یک موافقت اصولی دست یافته‌اند که به ترکیه اجازه می‌دهد تا در عملیات باز پس‌گیری موصل از دست گروه داعش نقش داشته باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر شکایت کرده بود که کشورش نقش چندانی در حملات مورد پشتیبانی آمریکا به موصل ندارد. این منطقه تا اوایل قرن بیستم بخشی از امپراتوری عثمانی بود و ترکیه همچنان آن را منطقه زیر نفوذ خود می‌داند.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه او در سفر ترکیه بودند به طور تلویحی، مشارکت ترکیه را مشروط دانست و گفت: «مواردی هست که دولت عراق باید با آن موافقت کند و فکر می‌کنم به طور اصولی در این زمینه توافق وجود دارد. »

اشتون کارتر گفت جزئیات مشارکت ترکیه در این عملیات همچنان نیازمند بررسی است و یک مقام ارشد نظامی آمریکا هم یادآور شد که همکاری غیرنظامی در این زمینه نیز محتمل است.

ترکیه در هفته‌های گذشته بر سر حضور نیروهایش در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل تنش‌های زیادی با دولت مرکزی عراق داشته است.

از سوی دیگر، «فکری ایشیق» وزیر دفاع ترکیه که با کارتر دیدار کرده است، نیز گفت موافقت اصولی با مشارکت آنکارا در زمینه «تعیین وضعیت آینده موصل» وجود دارد و اینکه با همتای آمریکایی‌اش درباره همکاری سه کشور برای کاهش تنش میان ترکیه و عراق به توافق رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.