پایگاه دبکافایل درمقاله ای به تحلیل اهداف و انگیزه‌های نیروهای نظامی مختلف شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل پرداخت و نوشت که در عملیات های اخیر در عراق نیروهای مردمی نقش تاثیرگذاری داشته اند.

سردار سلیمانی و نیروهای مردمی از عوامل تاثیرگذار در آزادی شهرهای راهبردی عراق هستند

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه تحلیلی-خبری «دبکافایل» در مقاله ای به بررسی نیروهای نظامی شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل پرداخت.
«دبکا» با اشاره به اعلام رسمی آغاز عملیات آزادسازی موصل در بامداد دوشنبه اخیر توسط حیدر العبادی می‌نویسد که در این عملیات سه نیروی عمده نظامی شرکت دارند.

۱-    نیروهای ویژه آمریکا و یگان های توپخانه‌ای و مهندسی مجهز به  پل‌های شناور برای عبور از رودخانه دجله و همچنین نیروی هوایی آمریکا برای بمباران گسترده به منظور درهم‌شکستن مقاومت داعش.
۲-    بخش های زرهی ارتش عراق، نیروهای عملیات ویژه، سربازان پیاده نظام و یگانهای پلیس ضد-تروریسم
۳-    نیروهای پیشمرگه کرد عراق
نویسنده درادامه درباره نحوه فعالیت این نیروها دراین عملیات به نقل از «حیدرالعبادی» می افزاید: تنها نیروهای عراقی باید وارد شهر موصل  شوند ویا به عبارتی نه آمریکایی ها و نه کردها و نه هیچ نیروی غیر عراقی نباید وارد موصل شود.
«دبکا» در بخش دیگری از این مقاله ضمن اشاره به نقش نیروهای مردمی در نبرد با داعش می نویسد: در عملیات آزادسازی شهرهای دیگر عراق همچون الرمادی، تکریت، بیجی، و فلوجه همیشه نخستین نیروهایی که وارد شهر می شدند نیروهای شیعه عراقی بودند به ویژه یگان های سپاه بدر و نیروهای مردمی عراق تحت فرمانده ارشد منطقه خاورمیانه ژنرال قاسم سلیمانی.
به نوشته دبکا نیروی هوایی آمریکا علی رغم اینکه مقامات آمریکایی وانمود می کنند که به یگانهای ارتش عراق کمک می کنند اما در واقع به پیشروی نیروهای غیرعراقی کمک بیشتری می کند.
نویسنده این مطلب در بخشی دیگر درباره حضور نیروهای ترکیه در این عملیات می نویسد: ارتش ترکیه تنها نیروی است که بی‌دعوت و علی‌رغم مخالفت بغداد و واشنگتن دراین عملیات حضور دارد.
نیروهای نظامی ترکیه هم‌اکنون منتظر دستور اردوغان برای پیشروی به سوی موصل هستند تا اهداف راهبردی زیر را برای آنکارا محقق کنند:
نخست اینکه به شکل فعالانه‌ای از ورود نیروهای پیشمرگه کرد به شهر موصل جلوگیری کنند.
ترکیه هشدار داده است که اگر نیروهای کرد پا به خاک موصل بگذارند، نیروهای ترکیه پشت سر آنها وارد شهر خواهند شد.
دوم اینکه راه ورود نیروهای کرد سوریه به عراق را سد کند تا  نتوانند به نیروهای هم‌قطار کرد خود در عراق ملحق شوند.
و دست آخر اینکه حضور نیروهای ترکیه که با نیروی هوایی این کشور پشتیبانی می شوند می تواند به نیروهای ترکمنی که هم‌اکنون در بخش ترکمن‌نشین موصل حضور دارند کمک کند.
«دبکا» با استناد به منابع آگاه نظامی خود ادامه می دهد که همه این نیروهای درگیر در این عملیات با وجود همه اختلاف‌ها اما در مبارزه علیه داعش اشتراک نظر دارند و تنها اختلاف آنها دراین زمینه نحوه شکست داعش است و اینکه پس از شکست داعش و بیرون انداختن داعش نحوه اداره موصل چگونه خواهد بود.
هدف حضور آمریکا در این عملیات و آزادسازی موصل بیشتر خواست و اراده باراک اوباماست که مایل است پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش برای انحراف اذهان عمومی از شکست سیاست های دولتش در سوریه، با آزادسازی موصل و شکست داعش درعراق نوعی پیروزی را در مبارزه با داعش به میراث بگذارد.
به نوشته دبکا صدها تن از عناصر داعش نیز بیرون از شهر آماده رویارویی مستقیم با نیروهای نظامی این عملیات مشترک هستند  سعی می کنند که از ناهمگونی این نیروها استفاده کنند تا دیرتر به دروازه‌های شهر موصل وارد شوند.

منبع:میزان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.