قدس آنلاین – یزد: هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران به میزبانی دانشگاه یزد روزهای 5 و 6 آبان ماه جاری با موضوع "تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران" برگزار خواهد شد.

دانشگاه یزد میزبان هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران است

به گزارش قدس آنلاین از یزد، دکتر عباس عسکری ندوشن دبیر این همایش در خصوص هدف از برگزاری این همایش گفت: طی سالیان اخیر، تحولات جمعیتی چشمگیری در نیروی کار در ایران اتفاق افتاده است. این تحولات، از یکسو متأثر از تغییر ساختار سنی جمعیت و ورود نسل پُرتعداد جمعیت جوان کشور به سنین فعالیت و از سوی دیگر، متأثر از تغییر ویژگی‌های تحصیلی نیروی انسانی در سالیان اخیر است.

وی افزود: آهنگ رشد بالای جمعیت در گذشته و به دنبال آن کاهش سطح باروری در ایران، با حدود دو سه دهه تأخیر، هم اکنون بازار کار کشور را با یک شوک جمعیتی مواجه کرده و در نتیجه، تعداد و نسبت جمعیت جوانانی که سالانه به نیروی کار وارد می‌گردند، افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

به گفته وی علاوه بر این، به موازات رشد و گسترش چشمگیر آموزش در سالیان اخیر، ترکیب و ساختار تحصیلی نیروی انسانی کشور نیز به طور اساسی تغییر یافته است. به‌گونه‌ای که، بخش مهمی از جمعیت متقاضیان اشتغال را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل می‌دهند. همچنین، در دهه‌های اخیر، سهم زنان بعنوان بخش با اهمیتی از بدنه نیروی انسانی تحصیل‌کرده در کشور افزایش یافته، هرچند مشارکت زنان در بازار کار متناسب با افزایش سهم آنها در سطوح بالای آموزش رشد نکرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد تصریح کرد: معضل بیکاری حجم بزرگی از نسل جوان تحصیل‌کرده، با توجه به آثار و تبعات متعددی که می‌تواند در زمینه‌های مختلف جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جامعه تحمیل کند، به یکی از مسائل محوری و مهم جامعه ایران تبدیل شده و ضرورت توجه متخصصان و نیز فوریت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری علمی و کارآمد را طلب می‌کند.

دکتر عسکری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلّی اشتغال از سوی مقام معظّم رهبری (28 تیرماه 1390) و تأکیدات ایشان بر کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و اشتغال مولد، گفت: این ابلاغ حاکی از اهمیت این موضوع در سیاستگذاری‌های کلان کشور است و ضرورت بررسی "تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران" و چالش‌ها و فرصت‌های برآمده از این تحولات را دوچندان کرده است.

وی برگزاری این همایش را فرصت مناسبی برای بهره‌‏برداری بهینه از ظرفیت‏های علمی موجود کشور برای تحلیل ابعاد گوناگون محورهای مرتبط با نیروی کار و چالش پر اهمیت اشتغال و بیکاری در ایران عنوان کرد.

وی یادآور شد:‌این همایش در 5 محور به شرح زیر ساماندهی شده است:

1) ابعاد جمعیت‌شناختی نیروی انسانی و اشتغال

2) ابعاد اقتصادی و اجتماعی اشتغال

3) داده‏ها و شاخص‏های نیروی انسانی و اشتغال

4) آموزش و اشتغال: چالش‏ها و پیامدها

5) اشتغال زنان

به گفته دبیر همایش علاوه بر محورهای فوق، برگزاری میزگردی با عنوان "سیاست‏های اشتغال و موانع اشتغال‏زایی:‏ ملی و منطقه‏‏ای" در دستور کار این همایش قرار گرفته است.

دکتر عسکری گفت: این همایش با حضور شخصیت‌ها، استادان و صاحبنظران برجسته کشوری و استانی در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار خواهد شد. سخنرانان و مدعوبن این همایش، محققان و صاحب‌نظران برجسته کشور در حوزه‌های جمعیت‌شناسی و اقتصاد و نیز مدیران ارشد دستگاههای اجرایی کشور در حوزه‌های مرتبط با اشتغال و بیکاری هستند.

وی با اشاره به اینکه اعلام فراخوان برگزاری همایش در اسفندماه 1394بوده است عنوان کرد: در محورهای پنج‌گانه همایش، تعداد 230 چکیده مقاله در بازه زمانی تعیین شده از سوی نویسندگان به دبیرخانه این همایش ارسال شد. پس از ارزیابی چکیده مقالات دریافتی در جلسات کمیته علمی همایش نهایتا تعداد 88 مقاله برای ارائه در همایش مورد پذیرش قرار گرفت. از این تعداد، 26 مقاله به صورت سخنرانی در جلسات و نشست‌های تخصصی این همایش ارائه خواهد شد و 62 مقاله باقیمانده به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: جزئیات بیشتر، از طریق وب‌سایت همایش به نشانی http://pai8yazd.ir  و کانال تلگرام همایش https://telegram.me/pai8yazd  در دسترس است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.