آیت‌الله مهدوی‌کنی برای اینکه هاشمی را ناصالح برای ریاست خبرگان می‌دانست، وارد این عرصه شد، چرا که تا پیش از این با وجود شایستگی‌های مبرز، برای ریاست خبرگان کاندیدا نشده بود.

چرا آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست خبرگان سال ۸۹ کاندیدا شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مهدوی‌کنی هفته گذشته برگزار شد و در این بین رسانه‌ها و شخصیتهای سیاسی گوشه‌هایی از خدمات رئیس سابق خبرگان را بیان کرده‌اند.

اما روزنامه دولتی «ایران» در گزارشی با عنوان "سیاستمدار میانه رو" ضمن بررسی زندگی سیاسی آیت الله کنی، در روایت ماجرای انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با این نوشته که هاشمی رفسنجانی به نفع آیت‌الله مهدوی کنی کنار کشید" مدعی شده است: " واپسین فعالیت سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی که در خاطرها پررنگ ماند، بعد از رویدادهای سال 88 بود. او از یک سو اتهامات محمود احمدی‌نژاد علیه شخصیت‌های غایب در آن مناظره مشهور را خلاف شرع دانست و به او تذکر داد و از طرف دیگر نامزد معترض را به «صلح حسنی» توصیه کرد. چند روز پیش از این اظهارات جامعه روحانیت مبارز، با صدور بیانیه‌ای از «شخصیت‌ها و دلسوزان نظام» خواست با «اغماض از بی حرمتی‌ها و هنجارشکنی‌ها» برای «تحکیم وحدت» تلاش کنند و به رئیس دولت توصیه کرد «از طرح مسائل غیرضرور و تشنج آفرین پرهیز کند.» اما تلاش آیت‌الله مهدوی کنی برای ریش سفیدی، عقیم ماند و او در روزهای پایانی سال 88 به خبرنگاران گفت: «دلم می‌خواست وحدت شکل بگیرد ولی بعضی از آقایان نخواستند... امیدواریم سال نو با رسیدن وحدت از خدا عیدی بگیریم.» یک سال بعد از این تحولات بود که وی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد. در آن ایام آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی ریاست بر مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت و به دلیل پاره‌ای مواضع بعد از انتخابات سال 88، در مظان خشم و اتهام بود. وی که پیش‌تر از حضور خود در انتخابات مجدد هیأت رئیسه خبرگان رهبری خبر داده بود، در انتخاباتی که 17 اسفند 89 برگزار شد، به نفع آیت‌الله مهدوی کنی کنار کشید و آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی 15 اسفند سال 91 برای دو سال دیگر به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. آیت‌الله مهدی کنی نتوانست این دوره از مسئولیتش را به پایان برساند و 29 مهر سال 93 در پی بیهوشی 5 ماهه، درگذشت."

اگرچه در تصویرسازی هایی که در برخی رسانه ها و متاسفانه برخی شخصیتها در موردآیت الله مهدوی کنی می شود، تلاش بر این است که شخصیت انقلابی و ضد فتنه ایشان در محاق عبارات دیگری چون معتدل- که به جای خود زیبنده و مناسب است-  دیده نشود، اما واقعیتهای تاریخی نشان می دهد، که حساسیت ایشان نسبت به فتنه آنقدر بود که به خاطر مواضع تلخ رییس سابق خبرگان در فتنه، در مقابل وی بایستد و مانع ادامه ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان شود.

با نگاهی به رویدادهای آن برحه از زمان این مسئله بیشتر نمایان می شود.

اعلام قطعی کاندیداتوری آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ریاست خبرگان 89 و اجماع قریب به اتفاق اعضا بر وی، سایتهای نزدیک به هاشمی را به تکاپو انداخت تا با دست زدن به برخی بداخلاقی‌های سیاسی از این اتفاق جلوگیری و آقای هاشمی رفسنجانی را در رأس این مجلس ابقا کند.

سایت ها و رسانه های دیگر با خط خبری «آیت الله مهدوی کنی کاندیدا نخواهد شد» سناریوی «ابقای هاشمی» را دنبال کردند.

یکی از معروفترین نقل قول ها، اظهار نظری از اسدالله بادامچیان بود که با این تیتر در خبرآنلاین سایت منتسب به علی لاریجانی منتشر شده بود: «آقای مهدوی به احترام آقای هاشمی کاندیدا نخواهد شد!/ ان شاء الله هاشمی باز هم رییس می شود». (8 اسفند)

یکی از تلاشهای سایت خبرآنلاین برای کنارزدن آیت الله مهدوی از ریاست خبرگان

اگرچه این خبر بلافاصله توسط دفتر آیت الله مهدوی کنی تکذیب شد ام این گفتگو در میان رسانه های حامی هاشمی بازتاب بسیاری داشت و خوراک رسانه ای خوبی برای حمله به آیت الله مهدوی کنی در آن برهه زمانی بود.

پس از انتشار این خبر «خبرآنلاین» ، رییس دفتر آیت الله مهدوی، آن را «کذب محض» خواند و اعلام کرد: «خبری که برخی سایت‌ها از قول آقای اسدالله بادامچیان در خصوص عدم نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان به احترام آقای هاشمی رفسنجانی منتشر کردند، کذب محض است». (9 اسفند)

میرلوحی در ادامه گفته بود که در تماسی که با بادامچیان داشته، وی این مصاحبه را تایید نکرده است. گویا خبرآنلاین برای تیتر خود مصاحبه را دستکاری کرده است.

میرلوحی همان روز از دعوت مکرر بیش از 50 تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری از آیت‌الله مهدوی کنی خبرداده بود که از ایشان خواسته بودند، در انتخابات آتی هیئت رئیسه، نامزد ریاست مجلس شوند و آیت الله مهدوی کنی هم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادند.

با این حال به فاصله یک روز بعد مصاحبه ای با حسن روحانی، که آن روزها بازوی اجرایی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان بود، در همین رسانه ها روی خط خبری قرار گرفت با این تیتر که «درخواست برای کاندیداتوری مهدوی‌کنی شایعه‌ است».

حسن روحانی، در حالیکه آیت الله مهدوی کنی به درخواست اعضا برای کاندیداتوری برای ریاست خبرگان پاسخ مثبت داده بود، در پاسخ به سوالی در مورد خبرِ نامه‌ی برخی اعضای مجلس خبرگان ‌به آیت‌الله مهدوی کنی برای کاندیداتوری ریاست خبرگان گفته بود: «این‌ها دروغ و شایعاتی است که اساسی ندارد.»

نکته قابل تامل انکه رسانه های جریان مذکور در حالی برای برای کنار زدن آیت الله مهدوی کنی از ریاست خبرگان تلاش می کرد، که در سنگر دیگر و انتخابات مجلس وبا هدف رسیدن به کرسی های بیشتر از شخصیت و وجهه عمومی ایشان نهایت بهره را با تعاریف خاص از «وحدت اصولگرایی» می برد.

16 اسفند 89 سایت آینده (نزدیک به هاشمی) با تخریب شخصیت آیت الله مهدوی کنی و توهین آمیز نوشت:«  آیت الله مهدوی کنی در حالی که با ویلچر به جلسه هفتگی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران آورده شد، کاندیداتوری مشروط خود را برای ریاست مجلس خبرگان به اعضای این جامعه اعلام کرد تا شاید تصمیم گیری آیت الله محمدرضا مهدوی کنی که در مرز هشتاد سالگی قرار دارد، برای کاندیداتوری ریاست خبرگان رهبری، آخرین فصل مهم از زندگی سیاسی وی به شمار آید.

حضور در جلسه با ویلچر؛ عبارتی که سایت آینده برای تخریب آیت الله مهدوی‌کنی استفاده کرد

این سایت در ادامه در جملاتی توهین آمیز نوشت: "اکنون آیت الله مهدوی کنی به فصل پایانی زندگی سیاسی خود نزدیک می شود. در صورتی که وی در انتخابات هیات رییسه خبرگان موفق به نشستن بر صندلی ریاست خبرگان گردد و زمینه طبیعی برای خارج شدن آیت الله هاشمی از مسوولیتهای رسمی فراهم شود، نام ایشان به عنوان شخصی که موجب آغاز این شکاف گردیده، ثبت خواهد شد. موضوعی که گفته می شود بزرگانی از علما و مراجع در مذاکرات خصوصی به آیت الله مهدوی متذکر شده اند".

پس از اینکه این جوسازی ها تاثیری در عزم آیت الله مهدوی برای ریاست خبرگان، نداشت، رسانه های نزدیک به هاشمی با تخریب شخصیت آیت الله مهدوی کنی تلاش کردند، ریاست ایشان را تخطئه کنند.

رسانه‎های نزدیک به هاشمی رفسنجانی، در همان روزها با انتشار حجم بالایی از اخبار و طراحی‎های رسانه‎ای تلاش کرده بودند تا ریاست خبرگان را تا دوسال دیگر برای هاشمی رفسنجانی تمدید کنند خلاء وجود شخصیتی اخلاقی، فقهی و سیاسی انقلابی در جایگاه ریاست خبرگان پس از ارتحال آیت الله مشکینی از یک سو و اصرار بر مواضع غیر شفاف و ناصحیح هاشمی در جریان فتنه 88 از سوی دیگر سبب شد تا خبرگان رهبری مهدوی کنی را به ریاست برگزینند. طبیعتا باید گفت: آیت الله مهدوی کنی برای اینکه هاشمی را ناصالح برای ریاست خبرگان می دانست، وارد این عرصه شد، چرا که تا پیش از این با وجود شایستگی های مبرز، برای ریاست خبرگان کاندیدا نشده بود.

رهبر معظم انقلاب انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی بریاست مجلس خبرگان را انتخابی بجا و به حق خواندند و افزودند: ایشان از ابتدای انقلاب تا امروز در همه عرصه‌ها از جمله روحانیت ـ سیاست ـ مسائل جاری کشور ـ "حوزه و دانشگاه " و دیگر عرصه‌ها، شخصیت برجسته و بارزی بوده‌اند.

رهبر انقلاب: انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی بریاست مجلس خبرگان را انتخابی بجا و به حق بود

به هر حال برخلاف آنچه روزنامه ایران مدعی شده است، آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزهای پایانی مانده به انتخابات آن هم با فضای سازی تخریبی که رسانه های حامی وی علیه آیت الله مهدوی کنی ساخته بودند کنار رفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.