معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهمترین راهکارها در تحقق سیاست های افزایش جمعیت، ترویج ازدواج در سنین مناسب و تسهیل آن است.

مهمترین راهکار تحقق سیاست­های افزایش جمعیت، ترویج ازدواج است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، دکتر محمد اسحاقی در نشست تخصصی عوامل کاهش فرزندآوری که ویژه اساتید اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه نرخ باروری در ایران در سال ۱۳۷۱ به میزان چهار درصد رسید و از آن زمان تاکنون با روند نزولی همراه بوده است، اظهار کرد: کشور ما به سمت پیری حرکت کرده و کاهش باروری در شرایطی بوده که پدیده تاخیر در سن ازدواج و افزایش میزان طلاق مزید بر علت شده است.  

وی با بیان اینکه طرح کاهش جمعیت به عنوان تنظیم خانواده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه اول توسعه مطرح شد، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح قرار بود نرخ جمعیت 3/3 سال1367 تا سال 90 به 3/2 درصد کاهش یابد، این در حالی است که نرخ جمعیت در سال گذشته به 7/1 درصد رسیده بود.

شاخص امید به زندگی

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهرنشینی، اشتغال، تغییر نگرش ها و تهاجم فرهنگی را مهمترین عوامل کاهش میزان باروری در جامعه برشمرد و تصریح کرد: شاخص امید به زندگی در کشور در حال افزایش بوده و از ۴۳ سال به ۷۳ سال صعود کرده است.

وی افزود: مهمترین راهکار در تببین سیاست­های افزایش جمعیت ترویج ازدواج در سنین مناسب و تسهیل آن است، اکنون خیلی از جوانان مشتاق ازدواج هستند، اما مشکلات، برخی از سلیقه ها و عدم مسئولیت پذیری، این فرآیند را به عقب انداخته است. در صورتی که جوانان در سن مناسب ازدواج کنند، نه تنها در افزایش جمعیت موثر است، بلکه از بسیاری آسیب های اجتماعی پیش گیری می شود.

اسحاقی در ادامه به چالش‌های جمعیتی اشاره کرد و افزود: بحران میزان باروری و تجدید نسل، کاهش حجم جمعیت، بحران کاهش نیروی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت، افزایش مهاجرت‌های بین‌المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی کشور ماست.

کاهش سبک باروری

وی ادامه داد: در شورای انقلاب فرهنگی از سال 85 مطالعات جدی در راستای جمعیت مورد بازبینی قرار گرفت و در حال حاضر شناختی مشترک این مسئله و تبدیل آن به یک موضوع ملی محقق شده است و طبق گزارشی که در سال 90 به مقام معظم رهبری ارائه شد، موضوع مهندسی فرهنگی کشور با 33 جلسه مطرح شد و مطالعاتی عمیق در رابطه با جمعیت صورت گرفت.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش باروری در ایران در همه طبقات اجتماعی وجود داشته و کاهش فراگیر باروری در کشور در برخی استان‌ها بسیار پایین بوده است، گفت: در شاخص‌های جمعیت طبق آمار بانک جمعیتی جهان، ایران در میان کشورهای آسیایی با سقوط آبشاری در رابطه با جمعیت رو به رو بوده  و در میان کشورهای اسلامی نیز ایران نخستین کشور دارای پایین‌ترین نرخ باروری پس از کشور آلبانی است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر سیاست‌های جمعیتی به خوبی در کشور اجرا شود، یک تحول همه‌جانبه در کشور رخ خواهد داد، چون زیرساخت‌های آینده را تبیین می‌کند و وضعیت موجود اصلاح می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.