قدس آنلاین: مدیر فرهنگسرای سلامت از اجرای «طرح بفرمایید هلو» در مساجد حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: در این طرح با استفاده از ظرفیت مساجد به ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخته و کتاب‌های کتابخانه‌ها مهمان خانه‌های مردم می‌شود.

 کتاب‌های کتابخانه‌ها از مساجد مهمان خانه‌های مشهدی‌ها می‌شود

حجت الاسلام محمد فخراکبری، در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: از طریق این طرح در هر مسجد کتاب‌هایی از کتابخانه‌ها امانت گرفته می‌شود و به مردم به امانت داده می‌شود. با این تفاوت که مردم به ما مراجعه نمی‌کنند؛ ما با کمک نوجوانان مسجدی که همیار طرح هستند به درب منازل مراجعه کرده و لیست کتاب‌های کتابخانه مسجد را به همراه توضیح مختصر در خصوص هر کتاب در اختیارشان گذارده و کتاب‌های مورد نیازشان را به آنها تحویل می‌دهیم. کتاب به مدت چهار روز در اختیار افراد قرار می گیرد و پس از آن همیار نوجوان، کتاب را به همراه خلاصه‌ای که خواننده آماده کرده از درب منازل تحویل گرفته و کتاب جدید به آن‌ها ارائه می‌کند.
وی مساجد و کتابخانه را دو طرفیت مهم دانست و گفت: مسجد ظرفیت‌های زیادی دارد در این طرح مسجد و نوجوانان مسجدی نقش واسطه‌ای در گسترش کتابخوانی دارند. و درست مثل یک کاتالیزور عمل می‌کنند.با وساطت این نوجوانان کتاب‌هایی که بعضا در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و گاه تا سال‌ها هم ممکن است کسی سراغشان نرود. راهی خانه‌های مردم می‌شوند تا به توسعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش آگاهی و بینش عمومی کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه حضور این نوجوانان مسجدی در برگزاری این طرح ابتکاری فرصت مغتنمی است؛ گفت: این نوجوانان ضمن اینکه خود به این روش با کتاب و کتابخوانی انس می‌گیرند و با کتابخانه‌های محله‌اشان آشنا می‌شوند فرصت می‌یابند؛ پیوند مستحکم‌تری با مسجد و امام جماعت مسجد پیدا کنند.
فخراکبری به مشارکت 35 تا 70 همیار نوجوان در این طرح اشاره و اظهار کرد: امام جماعت از بین نوجوان های مسجدی 5 تا 10 نفر را به عنوان همیار طرح انتخاب می‌کند که دارای ویژگی‌هایی از قبیل روابط عمومی خوب، حسن شهرت و موفقیت در ارتباط با مخاطب باشند.
مدیر فرهنگسرای سلامت با اشاره به حضور افتخاری ائمه جماعات و همیاران نوجوان در این طرح، گفت: در پایان این طرح از همیاران نوجان شرکت‌کنده در طرح تقدیر خواهد شد و به افرادی که بیشترین عضوگیری را داشته باشند جوائز ویژه اهدا می‌شود.
وی به زمان اجرای طرح، اشاره و ابراز کرد: این طرح در 7 مسجد منطقه 6 شهر مشهد به صورت پایلوت و از نیمه شهریور تا 23 آبان که هفته کتابخوانی است به صورت آزمایشی اجرا می شود که امیدواریم بعد از اجرا و شناسایی آسیب‌ها در بقیه نقاط شهر نیز اجرا شود.
مدیر فرهنگسرای سلامت به موضوع کتاب‌های پیشنهادی اشاره و بیان کرد: سعی کرده‌ایم از کتاب‌هایی با موضوعات متنوع و مناسب گروه‌های سنی مختلف با حجم کم و محتوای ارزشمند در این طرح استفاد کنیم.
فخراکبری با بیان این که برای سلیقه های مختلف کتاب در نظر گرفته شده است، گفت: تا کنون بیشترین استقبال مربوط به کتاب های آشپزی و رمان بوده است.
مدیر فرهنگسرای سلامت با بیان این که در این طرح مخاطبین مسجد را افزایش داده‌ایم، گفت: بخشی از مردم محله مخاطب مسجد هستند اما بخشی دیگر بنا به دلایلی از جمله مشغله‌های زندگی در مسجد حضور ندارند؛ خیلی ها از طریق این طرح و برای دریافت کتاب‌های دیگر و آشنایی بیشتر با طرح به مساجد مراجعه کرده و در خلال این مراجعات با سایر برنامه های فرهنگی و مذهبی مساجد نیز آشنا می‌شوند.
وی به ابتکار مساجد در این طرح اشاره و ابراز کرد: برخی از مساجد با قرار دادن میز مطالعه در مسجد امکان مطالعه کتاب را بعد از نماز جماعت فراهم کرده‌اند که در صورت تمایل افراد می توانند کتاب را نیز به امانت ببرند.
مدیر فرهنگسرای سلامت اجرای آزمایشی طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازخوردهای دریافتی از این طرح در مناطق مختلف منطقه 6 از جمله محله‌های عمار، اروند، شهرک باهنر، پورسینا و کتابخانه فرهنگسرای سلامت؛ حکایت از موفقیت طرح دارد.
وی در پایان با اشاره به شعار این طرح با مضمون «از مسجد تا خانه با کتاب مهمان شما» گفت: این طرح یک اتفاق خوب است تا از طریق مسجد که مورد اعتماد و رجوع مردم است و عمدتا از کتابخانه ها بیشتر و بهتر در دسترس مردم محله است؛ کتاب و فرهنگ کتابخوانی بین مردم ترویج و گسترش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.