۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
کد خبر: 467639

مهلت خروج افراد مسلح از حلب به پایان رسید. همزمان حملات هوایی به شرق حلب آغاز شده و نیروهای زیادی از ارتش در حال جابه‌جایی هستند اما مقصد آنان شهر الباب است یا جنوب غرب حلب؟

حلب در انتظار عملیات پاکسازی نهایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، منابع میدانی در حلب می‌گویند که با تمام شدن مدت آتش‌بس سه روزه، و همچنین بعد از توقف حملات هوایی طی پنج روز گذشته، جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه و روسیه از شنبه‌شب حملات به مواضع گروههای مسلح در شرق حلب را از سر گرفته‌اند.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد: آتش‌بس ساعت 19 شنبه‌شب به پایان رسید و تعداد بسیار محدودی از برخی از افراد مسلح و همچنین تعداد محدودی از غیرنظامی‌ها، محلات شرقی را ترک کردند.

همزمان با اعلام «توفیق شهاب» فرمانده گروهک «نورالدین زنکی» مبنی بر آغاز قریب‌الوقوع عملیاتی جدید علیه ارتش سوریه از محور جنوب غرب حلب برای شکستن محاصره، ارتش نیز تجهیزات و نیروهای نظامی را به خطوط مقدم در جنوب غرب شهر حلب منتقل کرده است.

یکی از ناظران سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سوریه می‌گوید که نیروی بزرگی که ارتش در حلب جابه‌جا کرده، مخصوص تکمیل عملیات نظامی (در این شهر) و وارد شدن به نبرد سرنوشت‌ساز است؛ نبردی که تسلط بر محلات شرقی را تسریع می‌کند.

ناظر سیاسی دیگری به الوطن می‌گوید که تجهیزات جدید ارتش برای شمال شرق حلب، یعنی با هدف اعزام به سوی شهر «الباب» است (که تحت کنترل داعش است) تا قبل از آنکه نیروهای عملیات «سپر فرات» وابسته به دولت ترکیه (از محور شمال) به آن برسند،‌ ارتش آن را از محور جنوبی شهر تصرف کند.

الوطن نوشت: یک منبع میدانی می‌گوید که با پایان یافتن مدت آتش‌بس، فرصتی که به افراد مسلح در محلات شرقی داده شد تا خارج شوند و به مناطقی خارج از حلب که تحت کنترل افراد مسلح دیگر است، مثل ادلب بروند، تمام شد. ارتش سوریه و روسیه هشت گذرگاه باز کرده بودند که دو تای آن مخصوص عبور افراد مسلح بود؛ اولی نزدیک میدان الجندول در شمال شهر و دومی در بستان القصر-المشارقه در مرکز شهر.

حتی تیم اعزامی سازمان ملل که برای خارج کردن 200 مجروح از محلات شرقی وارد شده بود، در توافق با میانجیگران افراد مسلح ناکام ماند و مأموریتش ناتمام. همچنان که همه تلاش‌های سه روز گذشته‌شان شکست خورد، این تلاش نیز شکست خورد زیرا فرماندهان گروههای مسلح قاطعانه هر راه حلی را که پیشنهاد شد،‌ رد کردند.

الوطن با بیان مطلب فوق نوشت: حتی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز شنبه‌شب اعلام کرد که نتوانسته‌ است وارد شرق حلب بشود تا برای خارج کردن مجروحان [با فرماندهان گروهک‌ها] به توافق برسد.

به گفته ساکنان محلات شرقی، افراد مسلح گروه «جبهة فتح الشام» (جفش)‌ یا همان جبهة النصره (شاخه القاعده در سوریه)، شنبه‌شب در برخی محلات مانند الحیدریه، مساکن هنانو و الانذارات، منع آمد و شد اعلام کرده بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.