دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از اولویت‌دهی به صادرات این محصول خبر داد و گفت: در بحث داخلی برای عرضه سیمان در بورس و بخش‌های دیگر همچون بازار آزاد نیاز به زیر ساخت‌های فراوانی است.

صادرات 7 میلیون تن سیمان/ عرضه سیمان تنها از طریق بورس کالا

به گزارش  میزان، عبدالرضا شیخان با اشاره به بلوغ صنعت سیمان در بخش تولید، گفت: نیاز داخلی کشور در صنعت سیمان ۸۰ میلیون تن است که در حال حاضر میزان تولید داخلی به این حد رسیده است.
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده در چند وقت گذشته به واسطه تحریم و رکود اقتصادی، بازار سیمان به ناچار رو به صادرات ‌آورد و با افزایش صادرات در سال ۹۳، صادرات کلینکر به ۱۹میلیون تن رسید اما در سال ۹۴ صادرات سیمان با کاهش چهار میلیون تنی روبه‌رو بوده و به حدود ۱۵ میلیون تن در سال رسید. 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: در سال گذشته با وجود تامین نیاز بازار داخلی حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی به بازار های هدف صادر شد و به دلیل متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا در این بازار، قیمت ها دستخوش تغییر نشد.
وی اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم در بازار داخلی و کاهش خرید و فروش سیمان در بازار برخی از فعالان سیمان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و حتی کارخانه‌هایی که توجیهی برای عرضه سیمان با قیمت پایین نداشتند، تا مرز تعطیلی پیش رفتند. 
شیخان افزود: انجمن با توجه به شناخت لازمی که بر بازار سیمان داشت با وزرات خانه جلساتی را برگزار کرد و حاصل این امر اجرایی شدن طرحی بود که از بهمن ۹۴ به اجرا در آمد و عرضه و تقاضا را یه حالت طبیعی در آورد و قیمت‌ها به محدوده قیمتی سیمان در سال ۹۳ بازگشت و تخفیفات از بازار سیمان حذف شد که اقتصاد صنعت سیمان تا پایان شش ماهه ۹۵ رو به بهبود حرکت کرد. 
وی با اشاره به صادرات سیمان در شش ماه نخست سال جاری گفت: در شش ماهه اول سال جاری حدود شش میلیون و ۸۰۰هزار تن صادرات سیمان و کیلینکر انجام شد و با توجه به این رقم می‌توان گفت در هر ماه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صادرات سیمان انجام گرفته، البته بازار عراق به دلیل محدودیت‌ها بوجود آمده سهم کمی از سیمان کشور را به خود اختصاص داده است. 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با رکود صنعت سیمان، در سال‌های اخیر تصریح کرد: به علت آن که همچنان ساخت و ساز در یک‌ سال گذشته رونق چندانی پیدا نکرده، بازار داخلی سیمان هم پیشرفت چشم‌گیری در بحث خروج از رکود نداشته که البته شهرداری تهران با رشد صدور جواز ساخت و ساز روبه‌رو بوده اما همچنان سهم بخش داخلی از تولید سیمان بسیار پایین است. 
وی افزود: با توجه به تحریک تقاضایی که دولت در بخش ساخت وساز به دنبال آن بوده، انتظار می‌رود تا پایان سال و اوایل سال آینده وضعیت ساخت و ساز بهتر شده و رونق به سمت ساخت و ساز حرکت کند.  
شیخان افزود: در حال حاضر جاده سازی با روکش بتنی در حال انجام است و برای ساخت جاده‌های کشور این امر انجام شده و با این فرهنگ سازی که توسط وزارت خانه انجام گرفته، می‌توان استفاده قیر در جاده‌های کشور را کاهش داد و به جای استفاده در داخل این محصول را با قیمت بالاتری صادر کرد البته باید تاکید داشت که جاده‌های سیمانی به مراتب مقاوم‌تر از جاده آسفالتی است. 
وی اظهار کرد: در حوزه صادرات سیمان می‌توان به عرضه محصولات  از طریق بورس کالا اشاره کرد که در راستای رینگ صادراتی بوده، البته که موانعی در بخش داخلی و بورس کالا وجود دارد که در حال برطرف شدن است و تا پایان سال کارهای نهایی آن انجام می‌گیرد.
 دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در پایان تصریح کرد: اعتقاد فعالان صنعت سیمان این است که تمامی معاملات برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا انجام گیرد و گمرکات کشور فقط با برگه معامله بورس کالا اجازه خروج سیمان از کشور را صادر کند اما همچنان این مهم در دست بررسی است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.