داریوش پیرنیاکان گفت: هنرمند کسی است نیازهای جامعه و افراد را درک کند. متأسفانه ما در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم و این کار به موسیقی لطمه می زند.

هنرمند باید نیاز جامعه را درک کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، نشست بررسی آلبوم از جان و از دل به آهنگسازی نوید دهقان با صدای سالار عقیلی به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی(مدیر شرکت ایران گام) با حضور داریوش پیرنیاکان، اردشیر کامکار، علی جهاندار، مهیار علیزاده، کوروش متین و ... و با اجرای شهرام صارمی کارشناس موسیقی  در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای نشست ویدیوی تصویری آهنگ تا باز نیایی با شعر علیرضا خیابانی برای حاضران در سالن پخش شد. نوید دهقان آهنگساز «آلبوم از جان و از دل» در ادامه گفت: خوشحالم در میان اساتیدی قرار گرفتم که از کودکی الگوی من بوده و دوست داشتم آنها را از نزدیک ببینم ودر ادامه افزود: گروه موسیقی قمر 10 سال با فعالیت  هنری  و برگزاری کنسرت های متعدد و نشر آثار موسیقی  امروز به آلبوم از جان و از دل رسیده است، این اثر طی دو سال با زحمات تک تک اعضای گروه  ومضراب‌های تک تک آنها به ثمر رسید.

آهنگساز آلبوم از جان و از دل در ادامه افزود: هنر زیستن و هنر آزادگی خیلی مهم است و هنرمندانی در اینجا نشسته‌اند که سالها سازشان را برای آزادی و آزادگی کوک کردند . اساتید موسیقی ایران رنج ها و مرارت‌های زیادی را متحمل شدند تا موسیقی را از تندباد حوادث عبور داده و به نسل امروز برسانند نسلی که با خلأ بزرگ آموزش مواجه است .

نوید دهقان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نشر موسیقی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و آثاری که تولید می‌شود به علت نبود قانون کپی‌رایت به صورت غیرقانونی بارگیری و امروزه صنعت موسیقی با این مشکل بزرگ مواجه است. تاجایی که مردم دیگر رغبتی به خرید آثار موسیقیایی ندارند و در این شرایط شرکت موسیقی ایران گام با سختی های بسیار به تولید و نشر آثار موسیقی می پردازد.

داریوش پیرنیاکان آهنگساز، نوازنده تار و استاد رشته موسیقی دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: در هر کار هنری بایستی چهار رکن اساسی (زیبایی،سهل و ممتنع بودن و اندیشه در اثر) وجود داشته باشد چراکه  اگر اندیشه‌ای در پشت یک کار هنری وجود نداشته باشد به زودی تاریخ مصرف آن می گذرد.

وی در ادامه افزود: نوید دهقان شعر را به خوبی می‌فهمد و این حُسن خوبی است برای کسی که در زمینه تصنیف سازی کار می‌کند، روح شعر را حس می‌کند و ملودی واژه ها را پیدا می‌کند، خیلی وقت ها هست ما ملودی واژه‌ها را نمی‌شناسیم این بخشی از شناخت شعر است و بخش دیگر آن این است که ما پیام شعر را با ملودی  برجسته‌ و تاثیر گذار  انتقال دهیم  که این ویژگی هادر خلق"آلبوم از جان و از دل" به چشم می خورد ..

پیرنیاکان یادآور شد: هنرمند کسی است نیازهای جامعه و افراد را درک کند . متأسفانه ما در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم و این کار به موسیقی لطمه می زند . جملاه آوازی در این اثر کم است اما درکل اثر خوبی است و می تواند پایه و نمونه مناسب برای الگوبرداری هنرمندان جوان باشد .

در ادامه نشست علی جهاندار خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران نیز اذعان داشت: خواننده‌ها باید جمله‌بندی آواز را و به عمق و ارزش آواز اهمیت دهند و این مسئله را یا از پیشکسوتان تعلیم ببینند یا پیروی کنند.

جهاندار در ادامه افزود: متأسفانه عمق آواز در چند سال اخیر در حال از بین رفتن است. آلبوم ها تولید می‌شوند و هنرمندان از سوی مخاطبان تشویق می شوند اما هنرمند باید بداند ماندگار کسی است که بتواند آثار را زیبا ارائه کند مانند؛ محمد رضا شجریان، فرهنگ شریف و استاد بنان..

در بخش دیگری از این مراسم، اردشیر کامکار آهنگساز و نوازنده کمانچه خاطرنشان کرد: شکل گرفتن یک آلبوم کار سخت و دشواری است و در اینجا به نوید دهقان عزیز تبریک می‌گویم که مدیریت و سرپرستی خوبی انجام دادند، آهنگساز امروز فقط درگیر ملودی نوشتن و تنظیم قطعات نیست بلکه دغدغه‌های دیگری از جمله گرفتن مجوز از ارشاد را نیز دارد اما درباره این آلبوم باید بگویم این اثر، بسیار خوب آهنگسازی و تنظیم شده است.

کامکارضمن اینکه  هنر موسیقی راهنر انتزاعی دانست یادآورشد: هرکسی از نظر خود موسیقی را برداشت می‌کند از این رو کار موزیسین بسیار سخت است زیرا هم باید به احساسات مردم اهمیت بدهد و هم اندیشه خود را در کار بیان کند. از طرفی هنرمند باید در یک اثر موسیقی به تمامی زوایای جامعه از جمله غم، شکست، پیروزی و شادی نگاه عمیقی داشته باشد تا بتواند این احساسات را در اثر هنری‌اش گنجانده و اثری خلق کند که شنونده را در بالا بردن اندیشه و آزادگی کمک کند.

اردشیر کامکار در بخش دیگری از سخنانش در مورد آلبوم از جان و از دل گفت: تک‌نوازی آلتو و کمانچه خیلی زیبا نواخته شده بود و گمان می‌کنم تا امروز کسی با ساز آلتو به صورت تکنوازی اجرا نداشته است اما درباره ایراد این اثر باید بگویم که پیانویی که با آواز استفاده شده بود بسیار ناهماهنگ بود.

در ادامه نشست کوروش متین آهنگساز و منقد موسیقی گفت: خوشحالم تا استادان موسیقی را در مراسمی غیر از مجالس تحریم ببینم و این جای امیدواری است. هنر خوب، هنری است که قابل درک باشد اما در هنر معاصر این اتفاق نیفتاده و اثر هنری در بیشتر موارد با مردم ارتباط برقرار نمی‌کند البته این از ویژگی‌های هنر است که می‌تواند به سبک‌های مختلف و استایل‌های متفاوت ارائه شود.

مهیار علیزاده آهنگساز و نوازنده تار سخنران دیگر این نشست اذعان داشت: با بیان اینکه مشکل اصلی خوانندگان ایرانی ریتم شناسی است، خوشبختانه سالار عقیلی خواننده‌ای است که به خوبی ریتم را می‌شناسد و از آنجا که آلبوم با کلام است و از یک هنرمند استار در آن استفاده شده، بهتر بود توجه ویژه‌ای روی کلام می‌شد البته معتقدم که آلبوم باید خلاصه‌تر می‌بود و در یک سی دی ارائه می‌شد.

در خاتمه این نشست آلبوم تکنوازی تنبک بر مدار زمان اثر فرهاد صفری به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی توسط شرکت ایران گام و مؤسسه نغمه‌سرای روژین رونمایی شد.

نوید دهقان سرپرست گروه موسیقی قمر نیز در خاتمه گفت : فرهاد صفری برای خلق آلبوم تکنوازی تنبک بر مدار زمان خیلی زحمت کشید و نوازنده‌ای است که در این راه مرارت و رنج های زیادی را متحمل شد و اطلاعات گسترده‌ای بر روی سازهای کوبه ای ایران دارد، از چهار سال پیش درگیر انتشار این آلبوم بود و هم اکنون هیچ شرکتی حاضر به انتشار آلبوم‌های تکنوازی نیست؛ تا اینکه این آلبوم از سوی شرکت موسیقی ایران گام منتشر شد تا در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.