قدس آنلاین-مسعود حیدری معینی: توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم از مهم‌ترین وظایفی است که آموزش و پرورش باید به آن توجه داشته باشد، زیرا متأسفانه جمعیت زیادی از آمار دانش‌آموزی کشور در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم قرار دارند. توزیع نامناسب و ناعادلانه امکانات کشوری از سواحل مکران در جنوب شرق گرفته تا روستاهای سخت گذر خوزستان و کردستان یا حاشیه کلانشهرهایی چون مشهد از جمله عواملی است که توسعه عدالت آموزشی را ضروری ساخته است.

خرید خدمات آموزشی نیاز به «هدفمندی» دارد

  شرایط استفاده از مدارس و امکانات دولتی

در این زمینه عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است، اجرای طرح «خرید خدمات آموزشی» در مدارس دولتی با استفاده از امکانات و ابزارهای دولتی غیرقابل قبول است. محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با «قدس» تأکید می‌کند: آموزش و پرورش باید تمام تلاش خود را برای انجام مفاد تصویب شده طرح «خرید خدمات آموزشی» وفق قانون، به کار گیرد.

وی می‌گوید: این طرح باید با استفاده از امکانات، فضاها و افراد متخصصی که در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی است، اجرا شود. به عنوان مثال در روستاهای دور افتاده‌ای که برای آموزش و پرورش مقدور نیست به خاطر پنج دانش آموز دبیرستانی، 11 معلم را به کار بگیرد، اجرای این طرح مناسب است یا مناطقی که آموزش و پرورش فضا و مکان مناسب برای تحصیل دانش آموزان را ندارد.

علی متقی، کارشناس آموزشی نیز درباره این طرح می‌گوید: طرح خرید خدمات  قرار بود در مناطقی که دارای شرایط ویژه و اضطراری هستند، اجرا شود، نه اینکه در کلانشهرهایی که خیلی راحت می‌توان با پرداخت حق التدریس به عدالت آموزشی رسید. وی می‌افزاید: تکریم معلمان در سند تحول مطرح شده، ولی به آن عمل نمی‌شود. وقتی معلم رسمیِ مدرسه دولتی را به زور به جای دیگری منتقل می‌کنند و نیروی آزاد خرید خدمات می‌آورند، حرمت معلم حفظ شده است؟

 سرباز معلم‌ها تخصص لازم را ندارند

مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس در این باره می‌گوید: طرح «خرید خدمات آموزشی» در مناطقی اجرا می‌شود که آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه باشد. این طرح با توجه به محدودیت‌های منابع مالی آموزش و پرورش بیشتر در مناطق کمتر برخوردار اجرا می‌شود، زیرا نیروی متخصص باتجربه در آن مناطق کمتر حضور دارند.

مجتبی زینی‌وند می‌افزاید: طبق این طرح، مؤسسان مدارس غیردولتی می‌توانند افراد تحصیلکرده و متخصص را به کار گرفته و این معلمان طبق تخصص، در رشته مورد نیاز به تدریس بپردازند. البته این نیروها باید دوره‌های لازم تدریس کتاب‌های درسی را دیده باشند و از توان تدریس برخوردار باشند، همچنین از شرایط عمومی و اختصاصی متناسب با مقررات و آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش برخوردار باشند، به عنوان مثال معلمان بازنشسته متخصص بومی در رشته‌های مورد نیاز می‌توانند یکی از این گزینه‌ها باشند.

وی تأکید می‌کند: طرح خرید خدمات در راستای توسعه عدالت آموزشی است. به عنوان مثال، سرباز معلمانی که به مدارس می‌روند، آموزش‌ها و تخصص لازم را ندارند، اما در این طرح تخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی معتقد است: بر اساس اطلاعات به دست آمده در مدارسی که این طرح اجرا شده، وضعیت آموزشی ارتقا یافته است.

  198هزار دانش آموز زیر پوشش طرح

زینی وند می‌گوید: در هر استانی که از طریق نیروهای تازه استخدام شده مشکل کمبود نیرو حل شود، سهمیه طرح خرید خدمات به استان‌های دیگر منتقل می‌شود. وی با اشاره به اینکه آمار دانش‌آموزان تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی در کشور حدود 198 هزار نفر بوده است، می‌گوید: احتمالاً همین تعداد امسال نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت. وی می‌گوید: این طرح از سه سال پیش شروع شده و امسال نیز از اول مهر این مدارس آغاز به کار کرده‌اند و نباید هیچ کلاسی خالی از معلم بماند.

 گزارش مردم از کمبود معلم و امکانات

اما با وجود گزارش‌های مسؤولان آموزش و پرورش، گزارش‌های مردمی حاکی از این است که متأسفانه این طرح در برخی از مناطق و استان‌ها با تأخیر دو هفته‌ای اجرا شده است. به عنوان نمونه خانم طاهره.م، معلم مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد می‌گوید: با هزار زحمت توانستم پس از 6 سال تلاش به نواحی مشهد انتقال بگیرم و در یکی از مدارس ناحیه یک مشغول به کار شوم، اما پس از گذشت دو هفته از سوی اداره به تمام معلمان رسمی که در این مدرسه مشغول به تدریس بودند، اعلام شد که باید به مدرسه دیگری منتقل شوند و این مدرسه در طرح خرید خدمات آموزشی قرار گرفته است. وی می‌افزاید: چرا باید من معلم باسابقه در نقاط دورتر خدمت کنم و معلمی که معلوم نیست حتی ابتدایی‌ترین دوره‌های آموزشی را دیده باشد، در این مدرسه مشغول به کار بشود؟ آیا معنی توجه به محرومان همین است؟

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: به جز مقطع فنی و استثنایی، کمبود نیروی انسانی در این استان 92هزار ساعت است که این نیاز با تخصیص حق ابتدایی و خرید خدمات آموزشی، رفع شده و در حال حاضر کلاس بدون معلم نداریم.

دکتر علیرضا کاظمی تأکید می‌کند: تا به حال 44 درصد از تعهدات وزارت در قبال طرح خرید خدمات در سال تحصیلی قبل محقق شده و به منظور تحقق عدالت آموزشی تمام نیروهای آزاد شاغل در طرح خرید خدمات آموزشی ملزم به داشتن نظریه مثبت گزینش بوده و مؤسسان، مجاز به استفاده از نیروهای بدون مجوز گزینش نیستند. به گفته وی، هدایت، حمایت و نظارت بر مدارس طرح خرید خدمات آموزشی از جمله معلمان این مدارس، همچون دیگر مدارس دولتی و غیردولتی توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود.

این اما پایان ماجرای کمبود معلم و نرسیدن رایحه عدالت آموزشی به مناطق محروم نیست. طبق گزارش‌های رسیده به «قدس»، همچنان برخی از کلاس‌های درس در استان‌ها و حتی شهرهای بزرگ، بدون معلم است و بچه های مناطق محروم از نعمت معلم بی‌بهره‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.