یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ترکیه در شرایط فعلی چه از لحاظ مسائل مرتبط با امنیت داخلی و چه به لحاظ همکاری‌های راهبردی و تاکتیکی با بازیگران اصلی منطقه‌ای، در موضع ضعف قرار دارد و این کشور بواسطه سیاست‌های توسعه طلبانه و غیرمنطقی اردوغان در همه ابعاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

ابهام و سردرگمی در سیاست‌های منطقه‌ای آنکارا

به گزارش قدس آنلاین، حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای پرنوسان اردوغان که موجب بی‌اعتباری ترکیه  در سطح بین‌الملل شده است، اظهار کرد: سیاست‌های اعمال شده از جانب رجب طیب اردوغان در طول یک دهه گذشته بسیار غیر شفاف بوده است و هیچگونه ثباتی در سیاست خارجی ترکیه در دوران زمامداری اردوغان مشاهده نمی‌شود.
وی با اشاره به اختلافات ترکیه با بازیگران اصلی منطقه ای، گفت: اختلافات ترکیه با مصر، عراق و تا اندازه‌ای با روسیه و ایران، موجب شده آنکارا به طور عمومی در رابطه با مسائل منطقه‌ای در انزوای سیاسی قرار گیرد و با نوعی بحران دست و پنجه نرم کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تفکرات نوعثمانی‌گرایانه اردوغان، بیان داشت: رئیس‌جمهور ترکیه با تفکرات و رویا پردازی‌های مبتنی بر تجدید امپراتوری عثمانی تلاش می‌کند، حضور فیزیکی و نظامی‌گری  خود را در سطح منطقه مشابه دوران عثمانی در طی قرون ۱۷، ۱۸ و ۱۹ گسترش دهد.  
وی با اشاره به تلاش اردوغان برای تجزیه سوریه و عراق با استناد به دعاوی تاریخی، اظهار کرد: اردوغان تلاش دارد در راستای سیاست‌های توسعه طلبانه‌اش بخشی از ادلب در شمال سوریه که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد را به خاک کشورش الحاق کند و همچنین موصل را هم از خاک عراق تجزیه کند.
هانی زاده با بیان اینکه تفکرات توسعه طلبانه و رویاپردازی‌های اردوغان، موجب بروز و ظهور سیاست‌های منطقه‌ای غیرمنطقی از سوی آنکارا شده است، گفت: ترکیه در شرایط فعلی چه از لحاظ مسائل مرتبط با امنیت داخلی و چه به لحاظ همکاری‌های راهبردی و تاکتیکی با بازیگران اصلی منطقه‌ای، در موضع ضعف قرار دارد و این کشور بواسطه سیاست‌های توسعه طلبانه و غیرمنطقی اردوغان در همه ابعاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.    
وی با اشاره به ابهام آمیز بودن سیاست‌های منطقه‌ای اردوغان، تصریح کرد: حضور نظامی ترکیه در بعشیقه عراق و جرابلس سوریه و از سوی دیگر هدف قرار دادن مواضع کردهای سوریه که مشغول مبارزه با تروریست‌های تکفیری هستند و همچنین سرکوب کردهای ترکیه از یک سو و همنوایی با اقلیم کردستان عراق از سویی دیگر، همه و همه موجب شده است تا سیاست‌های منطقه‌ای اردوغان مبهم جلوه کند که البته این امر می تواند ناشی از سردرگمی تصمیم گیران ارشد ترکیه نیز باشد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی شطرنج سیاست خارجی ترکیه به هم ریخته و به نظر می‌رسد اردوغان توانایی چیدن مجدد مهره‌های شطرنج خود را به منظور پیشبرد بازی و چانه زنی و امتیازگیری از دست داده است؛ از اینرو ترکیه در بُعد نقش آفرینی منطقه‌ای با یک تغییر دراماتیک مواجه شده است که این امر می‌تواند مخاطرات زیادی را برای اردوغان و حکومت متبوعش به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.