قدس آنلاین-شهرکرد-هومن نجاتی: اصلاح فرد و اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن عیوب است و این شناخت هم در خود فرد و نسبت به اندیشه ها و عمل های خویش است و هم نسبت به دیگران.

اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن آن هاست

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در نشست ماهانه کارکنان این اداره با اشاره به اینکه نقد را «سره از ناسره جدا کردن» و «شناختن محاسن و معایب» می دانند، گفت: انتقاد درست آن است که با تأکید بر نقاط قوت به نقاط ضعف فرد نیز اشاره کند و با ارایه راهکارهای مناسب برای رفع آن سخن به میان آورد.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی با بیان اینکه انتقاد شیوه ها و روش های مختلفی دارد، افزود: انتقاد می تواند از خود و یا از دیگران باشد و بی تردید برای هیچ کس خوشایند نیست که عیب های خود را بشنود، برای آنکه انتقاد سازنده و مؤثر باشد منتقد باید مواردی را رعایت کرده و پرسش هایی را مطرح کند که هر یک از آنها در رساندن وی به هدف خود نقش مثبتی ایفا کند.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به روایات متعددی از معصومین علیهم السلام، افزود: اصلاح فرد و اصلاح جامعه، در سایه شناختن عیوب و تلاش برای زدودن عیوب است و این شناخت هم در خود فرد و نسبت به اندیشه ها و عمل های خویش است و هم نسبت به دیگران، زمینه ساز این عیب زدایی نیز تذکر از سویی و تنبه و اقدام از سوی دیگر است.

وی به بیان حدیثی از حضرت امام صادق علیه السّلام پرداخت که فرموده اند: بهترین و محبوبترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهدا کند و نقص هایم را تذکر دهد.

وی افزود: تحمل انتقاد برانسان خود برتر بین و خود رأی، سخت است و در مقابل انتقاد، خشمگین می‌شوند و منتقد را به نادانی و حماقت متهم می‌کنند، خود را قوی، مشهور و بسیار دانا قلمداد کرده و انتظار اطاعت و پیروی دیگران را دارند و از آنجا که بزرگ‌بینی آنها در تضاد با واقعیت است، روابط اجتماعی‌شان شکننده است و مسایل بین‌فردی، شغلی و فقدان‌های زیادی دارند که با رفتارخود، آنها را به وجود می‌آورند، در حالی که هیچ بینش و آگاهی‌ای نسبت به آنها ندارند.

حجت‌الاسلام مرتضوی، با اشاره به اینکه خود بزرگ بینی انسان را از پیشرفت باز می داند و او را حقیر می‌کند، گفت: گاهی اجتماع باعث می‌شود که افراد به‌صورت کاذب دچار اعتمادبه‌نفس شوند یعنی بله‌قربان‌گویی‌ها و تعریف و تمجید بیش از اندازه و بها دادن‌های بی‌مورد که به‌صورت ریاکارانه و چاپلوسانه است، می‌تواند بستری شود برای اینکه افراد تصور کنند نسبت به دیگران برتری دارند.

وی افزود: کم‌کم فرد باورش می‌شود که من آدم مهمی هستم، من زیباترین هستم و بهترینم، در حالی که حتی شاید افرادی که این جمله‌ها را به فرد می‌گویند اصلا اعتقاد واقعی به این تعریف و تمجیدها نداشته باشند، این افراد حس می‌کنند که برتر از دیگران هستند و تحمل انتقاد ندارند و اگر کسی از آنها انتقاد کند، ممکن است واکنش‌های پرخاشگری نشان ‌دهند یا بی‌اعتنایی ‌کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره ی کهف افزود: این آیات شریفه، به معرفی زیانکارترین انسان ها و بدبخت ‏ترین افراد بشر می‏ پردازد، زیان واقعی و خسران مضاعف آنجاست که انسان سرمایه ‏های مادی و معنوی خویش را در یک مسیر غلط و انحرافی از دست دهد و گمان کند کار خوبی کرده است، نه از این کوشش ها نتیجه‏ ای برده، نه از زیانش درسی آموخته، و نه از تکرار این کار در امان است.

وی با اشاره به گفت: تذکر، فراموشی ها و ناآگاهی ها را به هوشیاری ها و بیداری ها دگرگون می‌کند و همگان را در جامعه به حضور و مراقبت همه سویه فرا می خواند، در چنین جامعه ای، کم کاری ها، کندکاری ها و بدکاری ها، کمتر به چشم می خورد و هر یک از افراد خود را موظف می دانند که به دیگران هشدار و تذکر دهند تا کارها در روال و روند واقعی خود قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: انسان افزون بر پذیرش نقد، باید در گام نخست، به نقد خویش بپردازد و پیش از آنکه به کاستی و عیب دیگران توجه کند، در جستجوی زدودن عیب های خویش باشد، امام علی علیه السلام می فرماید:«طُوبی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاسِ؛ خوشا به حال کسی که پرداختن به عیب خویش، وی را از عیب دیگران باز دارد».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.