قدس آنلاین- حسین پورحسین- مهرداد طبسی: چهره به چهره مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نشستیم تا بدانیم دانش‌آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی با داشتن لیسانس الهیات و معارف اسلامی، تحصیلات حوزوی تا پایان سطح یک و همچنین با درجه کارشناسی ارشد در فقه و حقوق و دوره دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی با سابقه فعالیت در بسیج دانشجویی و اساتید و افتخار جانبازی در جنگ تحمیلی در حوزه کاری‌اش در پهن پیکرترین دستگاه آموزشی کشور به عنوان مدیرکل استانی که گفته می‌شود یک میلیون و ۱۳۰ هزار جمعیت دانش آموزی دارد، چه برنامه‌هایی پیش رو دارد.

کلاس های ۴۰ نفره در هیچ پایه ای مورد قبول نیست

علیرضا کاظمی پیش از آنکه از برنامه‌های کاری‌اش سخن بگوید، از نقش رسانه‌ها در بازتاب اخبار و رویدادهای حوزه آموزش و پرورش به نیکی یاد می‌کند، او درباره نقش روزنامه قدس در انتشار آنچه در حوزه کاری‌اش رخ می‌دهد این گونه بیان می‌کند: روزنامه وزین و ارزشی قدس به عنوان آینه تمام نمای فعالیت‌های خوب و بد آموزش و پرورش استان وظیفه رسانه‌ای خود را به نحو احسن به جا آورده و بهترین روزنامه‌ای است که انعکاس خوب خبری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و ارزشی و محتوایی دارد.

رئیس گروه معارف دانشگاه فرهنگیان مشهد می‌گوید: از مطالب تحلیلی و عمیق و خوب و قابل استفاده روزنامه قدس که بار علمی و نگاه کارشناسانه‌ای به مسایل دینی و ارزشی دارد آرشیوی دارم که در مباحث علمی با صاحب نظران از مقالات آن استفاده می‌کنم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به این مسأله هم اشاره دارد که حتی مطالب چالشی که در روزنامه قدس از کاستی‌ها و دستاوردهای حوزه تعلیم و تربیت به چاپ می‌رسد، آگاهی دهنده و ارزشمند است...

از او می‌خواهیم از برنامه‌هایش سخن بگوید. می‌گوید، تمام برنامه‌هایی را که پیش از این توسط مدیرکل طراحی شده و خود در حوزه پشتیبانی، تدوین، اجرا و مشاوره آن نقش داشته است اکنون به عنوان اجراکننده آن باید اقدام‌های خوبی را که به کسب ۱۱۰ افتخارآفرینی برای آموزش و پرورش استان منجر شده تداوم بخشد.

کاظمی همچنین تأکید می‌کند: بسیاری از برنامه‌ها گفتمان سازی شده و به نحو مطلوبی در حال اجراست و راهبرد این اداره کل توسعه و گسترش مشارکت‌ها در همه زمینه‌ها و تعامل و تفاهم با دستگاه‌ها و بخش خصوصی بویژه خیرین خیراندیش است که با سیاست‌گذاری‌های بنیادین به آن تعمیق خواهیم بخشید.

وی برنامه ملی بلندمدت را معطوف به سیاست‌های راهبردی و راهکارهای عملی منطبق با سند تحول و سیاست‌های کلان کشور برمی‌شمرد و می‌افزاید: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و در اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ۵۰۰ فعالیت را در راستای سند تحول بنیادین با ویژگی‌های منحصر به فرد مذهبی، دینی، قومی، فرهنگی و منطقه‌ای به اجرا درخواهیم آورد که پس از عمل و اقدام، رئوس برنامه‌ها جوابگوی بسیاری از پرسش‌ها خواهد شد.

در کوتاه مدت هم نظر مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره توسعه و تعمیق فرهنگ نماز و ترویج سیره رضوی، بسیار روشن و شفاف می‌گوید: محور کار ما در حوزه تعلیم و تربیت و اولویت اول نماز است و اقدام‌های اثربخشی را هم طراحی کرده‌ایم و بر این باوریم که امر به معروف و نهی از منکر از ارزش‌های بنیادی نظام است که در این باره باید نگاهی انفاق گونه داشت و برای مسایل مادی هم ساختاری پیاده کرد و ما این را در نقشه راه نماز و با برنامه‌های ارزشی از مدرسه تا اجتماع را توسعه و گسترش خواهیم داد.

کاظمی خود را خادم امام رؤوف و مهربان دانسته که باید از این فرصت استثنایی که بر دوش گرفته نهایت بهره را ببرد و هر چه در توان دارد به اجرا گذارد.

وی می‌افزاید: باید فرهنگ رضوی و میزبانی از زائران امام رضا(ع) را در بین مردم، مجاوران، فرهنگیان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف که با زائران آقا امام رضا(ع) همراه می‌شوند گسترش داده و انجام این کار را افتخاری برای خدمتگزاری بدانیم.

وی با اشاره به اینکه کارگروهی با اعضای مؤثر آموزش و پرورش استان به مسؤولیت حسین شادکام معاون هماهنگی تشکیل شده تا همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش استان در اختیار زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) قرار گیرد بر این مسأله تأکید می‌کند که باید برای همه مدیران و دانش‌آموزان و معلمان و خدمتگزاران مدارس هدف این باشد که دانش‌آموز در این رابطه آموزش عملی ببیند و خود داوطلب خدمت به زائران باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با قدردانی از همیاری آستان قدس رضوی در این موضوع می‌گوید: آستان قدس رضوی همیشه در این حرکت بنیادی پیشگام بوده و در این مسیر معنوی ما را یاری کرده است و آموزش و پرورش هم نقشه راه خود را بر ترویج فرهنگ رضوی و سیر رضوی ترسیم کرده و از کارهای شعاری و سطحی زودگذر خودداری و طرح‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را برای انجام آموزه‌های دینی و معرفتی امام هشتم(ع) در دست اجرا دارد.

در این گپ و گفت که محور آن خود خواسته از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان به سوی زائران بارگاه مطهر و نورانی رضوی کشیده شد، وی از راهبرد سوم این سازمان این گونه سخن می‌گوید: سالانه بیش از چهار میلیون زائر فرهنگی از سراسر کشور به پایبوسی امام هشتم شیعیان جهان می‌آیند و ۱۲۰۰ مدرسه را مهیای پذیرش زائران امام مهربانی‌ها می‌کنیم و این همه بضاعت ماست که باید برای ارتقای خدمات اسکان از همه امکانات برای اقامت خوب زائران و ماندگاری آن‌ها استفاده کنیم و در طول سال هم تدارک اردوهای دانش آموزی و بویژه برای زیارت اولی‌ها از اقدام‌های ارزشمندی است که با کمک و یاری سخاوتمندانه تولیت آستان قدس رضوی به انجام می‌رسد که این موضوع مهم از جمله برنامه‌های ملی و فراملی آموزش و پرورش کشور و بویژه استان خراسان رضوی است.

کاظمی از جابه جایی ۵۰ درصدی معلمان و انتقالات ۹۰ درصدی در حوزه اداره شاهد و امور ایثارگران می‌گوید و می‌افزاید: در این ارتباط باید گفته شود که نقل و انتقالات بر پایه نیاز مدنظر قرار می‌گیرد و نباید افرادی بجز این مدعی نقل و انتقال باشند.

وی همچنین با اشاره به توجه ویژه به مدارس حاشیه شهر، محرومیت زدایی و توجه نکردن برج سازان به فضاهای آموزشی تصریح می‌کند: گفته‌اند که در ۱۸۰ مدرسه کلاس بالای ۴۰ نفر دایر است، این آمار کذب است، زیرا در سراسر استان با ۲۸ هزار کلاس درس تنها ۱۶ کلاس بالای ۴۰ نفر هستند. در حالی که در هیچ پایه‌ای داشتن کلاس ۴۰ نفره مورد قبول نیست و این کلاس‌ها ما را به کیفیت نمی‌رساند. باید در برنامه‌های توسعه شهری و برج سازی، بلندمرتبه سازی، شهرک سازی‌ها و اجازه ساخت به اندازه‌ای مجوز داده شود که فضاهای آموزشی مطابق با آن اجرا شود و اگر در این رابطه پرسشی مطرح می‌شود نباید آموزش و پرورش را مقصر دانست، بلکه همه آن‌هایی که فکری برای این گونه مسایل نکرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

ما در مناطقی از شهر و روستا، مدارس کمی را شناسایی کرده‌ایم که بالای نرم هستند، در حالی که در بعضی از روستاها حتی برای یک نفر هم کلاس دایر شده و معلم در کلاس حاضر است.

کاظمی با اعلام اینکه دو هزار نیروی دانشجو معلم، سرباز معلم و حق التدریسی وارد آموزش و پرورش شده‌اند و ما کمبود معلم نداریم، می‌گوید: کسی حق ندارد به اجبار از اولیا بخواهد وجهی را خارج از دستورالعمل‌های صادره برای نامنویسی و لباس فرم دریافت کند و دریافت وجه نقد هم به طور کلی ممنوع است.

آموزش و پرورش استان ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی را نام‌نویسی کرده، مدرسه‌ای حق ندارد از دانش آموزی به بهانه ثبت نام آزمون بگیرد، مگر مدارسی که غیردولتی هستند و از اختیارات خود برای پذیرش نخبه‌ها استفاده می‌کنند و این مدارس هم حق ندارند در داخل مدرسه بین دانش‌آموزان نخبه و عادی فرق بگذارند، توزیع شیر مدارس با تأمین اعتبار از وزارت مثل سابق انجام خواهد شد و باید این را یادآور شویم که در متوسطه دوم کلاس بالای ۴۰ نفر ۷ کلاس دایر داریم که ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و درخواست جا و فضا می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.