پس از اظهار نظر هاشمی در خصوص رای آوردن روحانی در سال گذشته، اخیرا نیز دیگر اعضای خاندان هاشمی انتقاداتی را علیه روحانی مطرح کرده اند.

حال و روز غبار آلود هاشمی و روحانی/ در انتخابات 96 هاشمی علیه روحانی است!؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرصاد، خانواده هاشمی رفسنجانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یکی از اصلی ترین حامیان حسن روحانی بودند. این ارتباطات به حدی رسید که برخی از نزدیکان هاشمی از تاثیرگذاری شخص هاشمی رفسنجانی بر حسن روحانی خبر می دادند.

مشاور هاشمی رفسنجانی تاکید کرده بود شخصیت آقای روحانی یک شخصیت مستقل است و درعین حال همانگونه که متاثر از برخی افراد است، از آیت‌الله هاشمی نیز که دوستی 30 ساله با ایشان دارد، تاثیر می‌پذیرد(1)

در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، هاشمی رفسنجانی از نقش جدی خود در رای آوردن روحانی گفت. او تا آنجایی پیش رفت که انتخاب روحانی را به واسطه حمایت خودش دانست.

وی گفته بود: بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 درصد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید(2).

این سخنان هاشمی آشکارترین اظهار نظر از جانب او در خصوص رای آوردن حسن روحانی بود. اینکه این اظهار نظر چرا به این صورت آشکار در آن مقطع زمانی مطرح شد را اینگونه می توان ارزیابی کرد که جرقه های اختلاف میان هاشمی ها و روحانی از آن تاریخ زده شده است.

فاز جدید انتقاد هاشمی ها از روحانی

پس از گذشت چند ماه از این سخن اکبر هاشمی رفسنجانی، انتقادها از روحانی برای اقداماتش در خصوص کابینه این بار از سوی دیگر اعضای خاندان هاشمی مطرح شد.

محمد هاشمی  درباره دلایل ایجاد تغییر در بدنه کابینه در فاصله 9 ماه مانده به پایان عمر دولت یازدهم، اظهار کرد: هنوز همان نظری را دارم که 2 ماه پیش طی مصاحبه ای آن را اعلام کردم. به نظرم تغییرات فعلی در بدنه کابینه اصلا توجیهی ندارد.

 وی افزود: انجام این تغییرات هم وزارتخانه ها را متزلزل می کند و هم اینکه با انجام چنین تغییراتی معلوم نیست که برنامه اداره یک وزارتخانه تغییر کند؛ چون تا مجلس رأی اعتماد بدهد و وزیر مستقر شده و همکارانش را برای پیشبرد بهتر امور تغییر بدهد و برنامه اداره وزارتخانه را عوض کند، عمر دولت به پایان رسیده است.

 دبیر سابق کمیته سیاسی حزب کارگزارن سازندگی تصریح کرد: اگر هم قرار نیست برنامه وزارتخانه با تغییر وزیر عوض شود و همکاران او هم به همین واسطه تغییر نکنند، خوب این کار را وزیر قبلی هم می توانست تا پایان دولت انجام دهد و دلیلی برای کنار گذاشتن افراد قبلی وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه از سویی مشخص نشد دلیل کنار گذاشته شدن 3 وزیر کابینه چه بوده و آنها عزل شده یا استعفاء کرده اند، گفت: اگر عزل شده اند معنایش این است که دولت نقد نقادان را قبول دارد و عملکرد وزیرانی که کنار رفته اند اشکال داشته است. اگر اشکالی در کار نبوده، طبیعتا وزیر باید فرصت دفاع از عملکرد خود را پیدا می کرد؛ مثلا اگر وزیری با استعفاء کنار می رفت، دلیل کنار گذاشته شدنش مشخص می شد. 

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به اینکه نحوه و دلایل کنار گذاشته شدن وزیران برکنار شده مشخص نشده ، این موضوع منشاء شایعاتی درباره آنها شده است.

 وی با تاکید بر اینکه هر نوع تغییری در این موقعیت در بدنه دولت را نادرست می دانم، عنوان کرد: اصولا ثبات یکی از اصول قطعی مدیریت است، لذا بنده آن چیزی که در ارتباط با تغییر این 3 وزیر اتفاق افتاد را بی تدبیری می دانم.

 عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: قطعا با تغییر وزیران سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و امور جوانان در شرایط فعلی به این 3 وزارتخانه خسارت وارد می شود؛ بنابراین من هیچ تدبیری را در این تغییرات نمی بینم و به نظرم این مساله اوج بی تدبیری هم بوده است.(3)

فاطمه هاشمی رفسنجانی درباره تغییرات اخیر در کابینه که با استعفای سه وزیر و پذیرش از سوی رئیس‌جمهوری صورت گرفت، اظهار کرد: استعفای وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکدیگر فرق دارند و هر سه آن‌ها به خاطر یک موضوع استعفا نداده‌اند. به طور کلی نمی‎توان گفت که در آینده با استعفای آن‌ها انتظارات مردم برآورده خواهد شد. 

وی در این باره اضافه کرد: باید دید چه کسانی قرار است به جای وزرای مستعفی بیایند و آیا با آمدن این افراد انتظارات مردم برآورده می‏‌شود یا خیر؟ 

هاشمی با اشاره به اینکه «باید به برنامه‎های وزرای جدید توجه جدی شود»، افزود: به عقیده من، وزرای جدیدی باید به انتظاراتی که مردم از آن‎ها دارند، دقت داشته باشند.(4)

 همانطور که مشخص است با نزدیک شدن به انتخابات سال 96 انتقادات خاندان هاشمی از حسن روحانی بیشتر شده است. حال علت این انتقادات را بایستی در آینده جستجو کرد و دید که آیا اختلافاتی جدی میان خاندان هاشمی با حسن روحانی به وجود آمده است یا خیر.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.