رییس تشکیلات بسیج مردمی و مسئول عملیات الحشد الشعبی، دو فرمانده ارشد تشکیلات الحشد الشعبی در عراق روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کردند که الحشد الشعبی سرنوشت جنگ موصل را رقم خواهد زد.

سرنوشت جنگ موصل در دستان الحشد الشعبی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، 'ابوعلی البصری' مسئول عملیات الحشد الشعبی در این راستا تاکید کرد: جنگ سرنوشت ساز موصل که قرار است طبق برنامه الحشد الشعبی پیش برود، هنوز آغاز نشده است. 
'فالح الفیاض' رییس تشکیلات الحشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در عین حال تاکید کرد که جنگ بزرگ موصل، نه در داخل شهر، بلکه در حومه موصل خواهد بود.
البصری مسئول عملیات الحشد الشعبی اضافه کرد: عملیات موصل هم اکنون در مراحل اولیه خود قرار دارد و جنگ نهایی و سرنوشت ساز هنوز آغاز نشده است.
به گفته وی، نیروهای مردمی الحشد الشعبی هم اکنون در جنگ حضور فعال دارند و یگان های مختلف الحشد در حال استحکام مواضع خود هستند و سرگرم گشودن مسیرها و جاده های انتقال نیروها در محورهایی هستند که به آنها واگذار شده است.
وی اطمینان داد که الحشد الشعبی در نبرد موصل مهمترین محور عملیات یعنی محور غربی را در اختیار دارد که در آینده مرکز جنگ تعیین کننده علیه گروه تروریستی داعش خواهد بود.
فالح الفیاض رییس کل تشکیلات مردمی الحشد الشعبی نیز به خبرنگار ایرنا تاکید کرد که الحشد الشعبی طبق برنامه تعریف شده برای جنگ موصل، حضور فعال و جدی دارد و هم اکنون در حال انتقال گسترده نیروها به مواضع از قبل تعیین شده است.
الفیاض همچنین دو روز قبل در همین راستا در یک محفل رسمی در بغداد گفت که جنگ اصلی موصل به دلیل وجود جمعیت زیاد شهروندان بی گناه در داخل شهر موصل اتفاق نخواهد افتاد، بلکه در حومه شهر خواهد بود.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود این جنگ بزرگ در اماکنی که نیروهای الحشد الشعبی حضور دارند اتفاق بیافتد.
محور الحشد الشعبی از جنوب و جنوب غربی موصل از مناطق الحضر و البعاج شروع می شود که به صحرای موصل معروف است و تا شهر تلعفر در غرب موصل امتداد دارد.
این محور جزو محورهای فرار گروه تروریستی داعش به سمت اراضی سوریه به شمار می رود و فالح الفیاض به خبرنگار ایرنا اطمینان داد که تاکنون هیچ گذرگاه امنی برای فرار عناصر تروریستی داعش در این محور ایجاد نشده است.
محور جنوبی موصل به دلیل وسعت مساحت جغرافیایی آن، همان طور که 'ابواحمد الجابری' دبیرکل گروه مقاومت اسلامی 'سرایا عاشورا' به خبرنگار ایرنا گفت، از جمله محورهایی است که در حال حاضر نیروهای الحشد الشعبی در حال پاکسازی گسترده آن از مین و مواد منفجر و ساخت خندق های عمیق خاکی و ایجاد خاکریز هستند.
تیم خبری ایرنا، روز جمعه گذشته در محور جنوبی در القیاره، شاهد فعالیت ده ها دستگاه ماشین آلات حفاری و بلدوزر بودند که از منطقه 'تل الباج' در 80 کیلومتری جنوب القیاره در حال حفر خندق و ایجاد خاکریز به سمت مناطق الحضر و طول جاده تل الباج تا القیاره بودند.
همزمان کاروان های متعدد رزمندگان گروه های مقاومت اسلامی وابسته به الحشد الشعبی از جمله سازمان بدر، کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق و سرایا عاشورا در حال انتقال نیرو به محورهای عملیاتی خود بودند.
خبرنگار ایرنا برای اولین بار در پایگاه فرماندهی الحشد الشعبی در جنوب القیاره که در آستانه آماده شدن برای عملیات بود، گروهی از نیروهای'سرایا السلام' شاخه نظامی جریان صدر را مشاهده کرد که برای حضور در کنار نیروهای الحشد الشعبی و تحت یک فرماندهی واحد، جهت شرکت در عملیات آزادسازی موصل، وارد پایگاه می شدند.
نیروهای سرایا السلام که تعداد آنها بالغ بر 100 هزار جنگجو برآورده شده است، در طول دو سال گذشته در محور سامراء مستقر بوده و طبق اوامر مقتدا صدر فقط مسئولیت پاسداری از شهر مقدس سامرا را برعهده داشتند.
در پی توافق اخیر مقتدا صدر رهبر جریان صدر با فرماندهی الحشد الشعبی، مقرر شد این نیروها در عملیات موصل به طور همه جانبه مشارکت کنند.
آنچه در این برهه کارشناسان امنیتی را نگران کرده است پیشروی های سریع نیروهای عراقی در سه محور دیگر به سمت موصل بوده که بدون کمترین مقاومت گروه تروریستی داعش صورت گرفته و همین امر باعث شده است که برخی ها از پاتک های غیرمنتظره داعش در مقابله با نیروهای عراقی سخن بگویند.
وجود نظامیان ترکیه در شمال عراق، نامشخص بودن حملات انتقامی داعش در موصل و حومه آن و حضور نیروهای 'پ ک ک' در سنجار (غرب موصل) نوعی نگرانی را نسبت به روند عملیات ایجاد کرده است.
با وجود این، فرماندهان الحشد الشعبی نسبت به روند عملیات بارها به مردم عراق اطمینان داده اند و گفته اند که عملیات براساس برنامه پیش بینی شده حرکت می کند.
هرچند در طول 10 روز از شروع عملیات موصل، پیشروی ها چشمگیر بوده است اما پیشتر برخی فرماندهان الحشد الشعبی به خبرنگار ایرنا گفته بودند که ممکن است عملیات آزادی موصل بین سه تا چهار ماه به طول انجامد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.