دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: هزینه احیای دریاچه ارومیه بین ٦ تا ٧ میلیارد دلار تخمین زده شده درحالی که زیان های خشک شدن این دریاچه هزارمیلیارد دلار است.

ضرر نجومی خشک شدن دریاچه ارومیه برای کشور

به گزارش تسنیم به نقل از  روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه - امروز سه شنبه عیسی کلانتری  دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه  در گردهمایی احیای دریاچه ارومیه که با همت   انجمن متخصصان محیط زیست  و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد ؛ اظهار کرد :  زیان خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۰۰۰میلیارد دلار است در حالی که هزینه احیای آن بین ٦ تا ٧ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این اعداد نشان می دهد که احیای دریاچه ارومیه بسیار مقرون به صرف تر است.

وی افزود: در دهه ۷۰ ارتفاع آب دریاچه بسیار بالا بود و راه آهن صوفیان به ترکیه را تهدید می کرد .

کلانتری ادامه داد: همان موقع هم برخی صاحب نظران اعلام کردند که فریب این ارتفاع را نخورید زیرا برداشت های آزادانه از حوضه آبریز دریاچه آینده آن را تهدید می کند.

دبیر و مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: در آن زمان ارتفاع آب دریاچه ۱۲۷۸.۴ متریعنی حدود ۷ متر بالاتر از وضعیت موجود بود.

کلانتری اظهار کرد: آن زمان موضوع را مطرح کردیم اما سازمان ها و نهادهای مرتبط گفتند اتفاقی نخواهد افتاد و اعتقاد داشتند خطری دریاچه را حداقل تا سال ٩٥ تهدید نمی کند.

وی ادامه داد: اما به مرور وضع بدتر شد و برداشت های بی رویه از منابع آبی و افتتاح سد یکی پس از دیگری در حوضه آبریز دریاچه و تجاوز کشاورزان به منابع آبی به صورت آشکار اوضاع دریاچه را وخیم کرد.

کلانتری افزود: سال ٨٢ نامه ای به رئیس جهمور وقت نوشتم و رونوشت آن را هم به سازمان رییس  حفاظت وقت محیط زیست ارسال کرد که وضعیت دریاچه خوب نیست اما جواب قانع کننده ای دریافت نشد و هر دو نهاد اعلام کردند که خطری دریاچه را تهدید نمی کند.

دبیر و مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه ادامه داد: به هر حال دریاچه خشک شد و زمانی که  روحانی رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود در جریان کامل وضعیت دریاچه قرار گرفت و با عواقب خشک شدن آن آشنا شد.

کلانتری افزود: اولین کاری که باید انجام می شد مطالعات عمقی و سریع بود؛ براین اساس از دانشگاه های داخلی و بین المللی با محوریت دانشگاه شریف کار را آغاز کردیم .

دبیر و مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: در کمتر از ٦ ماه توانستیم کار مطالعاتی را انجام دهیم؛ البته مطالعات همچنان ادامه دارد؛ در تیرماه ٩٣ هیات وزیران برنامه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه را در قالب ٢٧ طرح مصوب کرد که اکنون درحال انجام است.

وی ادامه داد: در ابتدای باید ۱۸۰ درجه مسیر حرکت دستگاه های اجرایی که چندین دهه در مسیر توسعه افقی گام بر می داشتند را تغییر دهیم و آنان را از لحاظ علمی و فنی متقاعد کنیم  که رشد و بالندگی در گرو توسعه پایدار متوازن کشور است.

کلانتری اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین مسئله‌ای که دریاچه را تهدید می‌کند ؛ نبود اعتبارات است ؛ چون اکنون برخلاف سه سال گذشته دستگاه های اجرایی در مسیر احیا حرکت می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.