در حوزه توزیع اوضاع خوبی داریم و به ازای هر کودک در سال دو جلد کتاب وجود دارد.

سهم هر کودک در سال دو جلد کتاب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین همایش دو سالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» صبح امروز در سرای کتاب با حضور مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب، نوش‌آفرین انصاری دبیر همایش دو سالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» و نویسندگان این عرصه برگزار شد.

در این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به آنکه چرخه کتاب اعم از کودک و بزرگسال بر سه محور اصلی تولید، توزیع و ترویج است، گفت: طی دو سال گذشته بالغ بر 70 میلیون جلد کتاب کودک در ایران منتشر کردیم. در حوزه توزیع اوضاع خوبی داریم و به ازای هر کودک در سال دو جلد کتاب وجود دارد.

وی افزود: به دلیل آنکه تعداد کتابفروشی‌ها در کشور بسیار پایین است و اگر کتابخانه‌ها را در نظر بگیریم، کتابخانه اختصاصی کودک وجود ندارد و در حوزه کتابخانه مدارس نیز سیستم جاری و ساری که کتاب را خریداری کند دیده نمی‌شود؛ اوضاع توزیع در سطح کشور چندان مساعد نیست. در کل کشور حدود 1000 کتابفروشی وجود دارد. از این میان 600 کتابفروشی در طرح تابستانه کتاب شرکت کرده‌اند، کمتر از 15 کتابفروشی به طور تخصصی کتاب کودک را در سطح کشور ارائه می‌دهند.

جلیسه افزود: هر چند برای توزیع کتاب اتفاقات خوبی را در سال جاری مشاهده کردیم؛ به عنوان مثال اولین بار بن دانش‌آموزی کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد و شاهد تخفیف 25 درصدی کتاب کودک در طرح تابستانه کتاب بودیم.

مدیرعامل خانه با اشاره به آنکه فعالیت‌های مروج کتاب وجود ندارد، اظهار داشت: جشنواره‌های کتاب به طور عمومی در پایتخت برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها شاهد برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیستیم. در صورتی که تقاضا برای کتاب کودک افزایش یابد، شاید به طور اتوماتیک مشکل توزیع و ترویج کتاب برطرف شود. کتاب در سبد خانوار ایرانی جایی ندارد؛ با وجود آنکه متوسط قیمت کتاب کودک 6000 تومان بوده است متاسفانه خانواده‌ها سهم زیادی برای کتاب کودک قائل نمی‌شود و این مسئله سبب شده در توزیع و تولید کتاب این حوزه تاثیر بگذارد.
 

جلیسه ادامه داد: در داستان و شعر کودک تقریبا 60 درصد کتاب‌ها تالیفی و 40 درصد ترجمه است؛ اما بازار توجه بیشتری به کتاب‌های ترجمه دارد.

در ادامه مراسم نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک و دبیر همایش دو سالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» با اشاره به آنکه شورا از زمان تاسیس در سال 42 جلسات بزرگی برگزار می‌کرد، گفت: زمانی شورای کتاب کودک به سراغ جلسات خصوصی‌تر و تخصصی‌تر رفت. این اندیشه که شورا همواره نوآور نبوده و نباید دچار تکرار شود، مد نظر قرار داشت و موضوع اصلی و دغدغه اصلی ما این است که سازمان مردم نهاد مقلد نیست و شورای کتاب کودک نمی‌خواهد، مانند دانشگاه باشد. پیدا کردن خود در تحقیقات علمی برای شورا دغدغه است و شاید در شکل برگزاری همایش به تفاوت میزان شورا و دانشگاه پی ببریم.

وی افزود: باید راه خودمان را در شورای کتاب کودک به عنوان یک سازمان مردم نهاد در کار پژوهش پیدا کنیم. بسیاری از دوستان عضو شورا معتقد هستند، شورا خود یک دانشگاه است. بنابراین نخستین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد. پس از برگزاری همایش مباحثی پیرامون برگزاری آن توسط یکی از اعضای شورا مطرح شد. از جمله آنکه سخنرانان عضو شورا و شرکت کنندگان عضو آن در همایش کم بودند. این پرسش برای ما مطرح شد که مخاطبان همایش چه کسانی هستند و از طرف دیگر به این نتیجه رسیدیم که به دلیل آنکه همایش مانند همایش‌های دولتی سبب ارتقای جایگاه فرد نمی‌شود و عنوانی به وی نمی‌دهند، نباید بابت حضور در همایش مبلغی از شرکت‌کنندگان گرفت. 
 

در ادامه مراسم حسین شیخ رضایی دبیر علمی همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی بیان کرد: هیچ آمار قابل اتکایی در زمینه سرانه مطالعه وجود ندارد و کتابخانه‌های ما نیز کارکرد قرائت خانه پیدا کرده‌اند. تغییر ذائقه مطالعه به سمت مطالعه در فضای مجازی ما را بر آن داشت تا در این همایش به مسئله خواندن توجه کنیم.

وی افزود: کارکردهایی که می‌تواند خواندن داشته باشد؛ از جمله کارکردهایی که در سطح علمی و اجرایی تجربیات افراد وجود دارد کمتر در جایی ثبت شده است. همه این‌ها دست به دست هم داد تا در کمیته علمی مطرح شود که خواندن اهمیت دارد. 

در ادامه کریشین اوفاستر نویسنده نروژی گفت: تجربه زیبایی‌شناسی کودک و این که چقدر هنرمندان آنها را برای خواندن علاقه‌مند کردند، در یک پروژه تحقیقاتی مورد توجه است. لذت خواندن برای کودکان مشتمل بر معنا دادن به کلمات است. درگیر شدن با داستان و اینکه در محیط داستان قرار بگیرد و حس کردن چیزی که قهرمان داستان آن را حس می‌کند. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.