قدس آنلاین -خوزستان -زهره کریمی :وزیر راه و شهرسازی گفت: قراردادی را با یک شرکت به مبلغ ۶۲٫۵ میلیارد تومان انجام دادیم تا بتوانیم کشتی‌های مغروقه‌ را از آبراه اروند بیرون بکشیم و نجات دهیم.

کشتی های مغروقه از دل اروند بیرون می آیند

قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری پل سفید: عباس آخوندی با تاکید بر اینکه هدف اصلی سفر من به خرمشهر، نجات مغروقه‌ها است، اظهار کرد: قراردادی را با یک شرکت به مبلغ حدود ۶۲٫۵ میلیارد تومان انجام دادیم، تا بتوانیم مغروقه‌ها را از آبراه اروند بیرون بکشیم و نجات دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این قرارداد شامل ۳۹ کشتی در محور اصلی آبراه اروند است، ادامه داد: ۴ مغروقه دیگر در قرارداد دیگری برای نجات آنها اقدام کردیم و این قرارداد معروف به ۳۹ به علاوه ۴ است و در واقع باید ۴۳ مغروقه باقی‌مانده را نجات دهیم، تا اروند آماده لایروبی شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۱۸ فروند دیگر در کشور عراق باقی‌مانده است، گفت: برای برداشتن و نجات دادن این مغروقه‌ها باید با طرف عراقی مذاکره داشته باشیم و اگر این ۱۸ مغروقه برداشته شود، در واقع توانستیم تمام آبراه را از جهت نجات مغروقه‌ها پاکسازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پس از پاکسازی اروند از مغروقه‌ها، نوبت به لایروبی می‌رسد، خاطرنشان کرد: البته برای لایروبی اروند به موافقت مقامات سیاسی و امنیتی نیاز داریم و این موضوع که بر اساس قرارداد ۱۹۷۸ الجزایر بین دو طرف عراق و ایران شکل گرفته است، از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه ما اقداماتی را انجام دادیم و امیدواریم که به نتیجه مثبت برسیم، عنوان کرد: پس از نجات مغروقه‌ها امکان شروع عملیات لایروبی تحقق می‌یابد، البته برای لایروبی آن کار بسیار مهم و مفصلی را داریم.

وی افزود: برای لایروبی حداقل باید حدود ۱۲ میلیون متر مکعب ایجاد کنیم که حجم بسیار است و اگر بنا باشد در عمق بیشتری لایروبی انجام شود، باید به ۳۰ میلیون متر مکعب برسد، که کار پر هزینه و گران قیمتی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امکانات بندری زیادی داریم، تصریح کرد: بندر خرمشهر امکان تخلیه بارگیری ۵ میلیون تن در سال را دارد، ولی به دلیل همه مشکلاتی که در آبراه است، این تخلیه بارگیری را زیر ظرفیت انجام می‌دهیم.

آخوندی ادامه داد: من از روزی که آمده‌ام، اقدامات زیادی را در جهت نوسازی بندر و نجات مغروقه‌ها انجام دادم و مکاتباتی متعددی را با کشور عراق داشتم.

وی در پایان گفت: پس از انعقاد قرارداد حدود ۱۱ فروند خارج شده است و امیدواریم که بقیه فروندهای غرق شده با سرعت خوب ادامه یابد و این دین ملی را اجرا کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.