قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : مدیر کل بهزیستی گیلان گفت : ۶۷۳۵۴ هزار کودک در سال ۹۴ در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سنجش شدند.

سنجش بیش از ۶۷ هزار کودک در سال ۹۴ در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم

دکتر محمد رضا پارسی افزود :حدودا ۷۹% کودکان ۳ تا ۶ سال استان در سال گذشته سنجش بینایی شدند که از این میان ۲۰۱۳ نفر معادل ۳% کودکان دچار انواع اختلالات بینایی بوده اند و ۱۵۲ کودک دچار آمبلیوپی ( تنبلی چشم ) تشخیص داده شدند .

مدیر کل بهزیستی با اظهار اینکه سن طلایی تشخیص و مداخله در مورد تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است . تصریح کرد : کار غربالگری بینایی در سطح مهد های کودک ، پیش دبستانی ها ، مراکز بهداشت و خانه های بهداشت روستایی و پایگاه های دائمی بینایی توسط E  چارت برای گروه سنی ۴ تا ۶ سال و دستگاه های غربالگر بینایی برای گروه سنی ۳ تا ۴ سال و مناطق صعب العبور و روستایی در کل سال و با سرعت بیشتری در ماه های آبان و آذر انجام می شود .

دکتر محمد رضا پارسی با بیان اینکه رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا ۱۰ سالگی ادامه دارد افزود : حداکثر سرعت این روند تکاملی تا ۳ سالگی است . در این مدت هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم شود ، می تواند که باعث کاهش دید یا نابینایی در یک یا هر دو چشم شود .

وی در ادامه گفت : تنبلی چشم به معنی ایجاد اختلال در این سیر تکاملی است . این اختلال شایع ترین علت نابینایی یک چشمی در گروه سنی زیر ۲۰ سال و دومین علت شایع کاهش بینایی دو طرفه در کودکان است .

دکتر محمد رضا پارسی شایع ترین عوامل ایجاد کننده تنبلی چشم را عیوب انکساری نظیر : دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم  – اشکالات ساختمانی در چشم : مانند آب مروارید مادر زادی و افتادگی پلک . – لوچی یا انحراف چشم دانست و اظهار کرد : هدف این برنامه کشف زود هنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ایجاد کننده آن همچون عیوب انکساری ( دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم ) ، افتادگی پلک ، انحراف چشم و ... است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.