جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها تابلوی تولید و توانمندی ایران است و می‌توان از به بار نشستن اندیشه هنرمندان استانی لذت برد.

جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها، معیار سنجش موفقیت صدا و سیما

به گزارش قدس آنلاین؛ جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی  مراکز استان ها از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کشور است که از سال 1372 با هدف شناسایی و معرفی صاحبان اثر و هنرمندان در سطح مراکز استان‌ها برگزار شده است. اکنون تعداد زیادی از هنرمندان کشور از دل این جشنواره برخاسته و شناسایی شدند که در عرصه‌های مختلفی نظیر موسیقی، موسیقی فیلم و حتی پژوهش صاحب اثر هستند و اثارشان در عرصه بین الملل در خور اغناست.
 
جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها پس از وقفه‌ای که بنا به تصمیم سازمان صداوسیما ایجاد شد، در دوره جدید ریاست سازمان فعالیتش را از سر گرفت و از این پس قرار است هر سال برگزار شود و ستاد جشنواره از 2 آبان فعالیتش را در جهت داوری آثار دو سالانه 93 و 94 آغاز کرده و این روند تا پایان آبان ادامه خواهد داشت. همچنین اختتامیه جشنواره هم در استان خوزستان برگزار می‌شود. در ادامه این توضیحات گفتگویی با معاون امور استان‌های صدا و سیما و دو نفر از هنرمندان پیشکسوت این عرصه داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید:
 
علی دارابی معاون امور استان‌‎های سازمان صداوسیما در خصوص تولیدات تلویزیونی مرکز استان ها گفت: این جشنواره به لحاظ ایجاد انگیزه و رقابت در تولیدکنندگان آثار می‌تواند موجب رشد و ارتقا در آثار استانی باشد و با توجه به اینکه ۶۰ نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان داوری آثار را به عهده دارند، نتایج و دستاوردهای اثربخشی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اهداف گوناگون این جشنواره گفت: ایجاد رقابت تخصصی میان مراکز صدا و سیما، همچنین انتقال تجارب موفق و نمایش بهترین برنامه‌ها و برقراری نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید و اداره مراکز استان‌ها از جمله اهداف و سیاست های مد نظر جشنواره تولیدات مراکز استان هاست.

دارابی در خصوص بودجه اختصاص یافته در جهت تولید آثار تلویزیونی مراکز استان‌ها در پایان خاطرنشان کرد: امیدهای بسیار خوبی ایجاد شده و انیمیشن سازی را در حضور رئیس سازمان و مدیران کلید زدیم و همچنین در حوزه نمایش و کودک و نوجوان هم گام‌های خوبی برداشته شده که این ها خود نوید دهنده آینده خوبی است که امیدوارم در ادامه این روندها، شاهد تولیدات با کیفیتی را از سوی مراکز استان‌ها شاهد باشیم.
 
ضیاء الدین دری در ادامه بیان کرد: برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها فتح بابی در جهت افزایش کیفیت آثار استانی است و این موضوع خود می‌تواند رقابت خوبی را بین تولید کنندگان ایجاد کند تا آن ها هم با سریال‌های خوبشان نگاه مخاطبان و داوران را به خود جلب کنند.

وی ادامه داد: البته این را باید در نظر داشت که داوران آثار استانی را با توجه به دست اندرکاران همان استان قضاوت کنند و تنها به لوکیشن استفاده شده در سریال بسنده نکنند چون برخی از فیلمسازان تهرانی تنها با استفاده از لوکیشن استان‌ها آثاری را تولید می‌کنند که نمی‌توان آن را یک کار استانی دانست و کارگردانان مراکز استان باید با توجه به محیط و عوامل سازنده بومی خود دست به تولید بزنند در غیر اینصورت نمی‌توان آن اثر را یک کار استانی نامید.

دری در خصوص کمبود بودجه تولید در مراکز استان‌ها اظهارداشت: امروزه استان‌‎ها به مرحله‌ای رسیدن که باید از سوی مراکز خود مورد توجه قرار بگیرند و با درآمد استان و تبلیغات، خودشان را تامین کنند و منتظر بودجه کلان سازمان صدا و سیما نشوند و آثار باکیفیتی را تولید کنند و خود را به لحاظ کیفی ارتقا دهند.

در ادامه این گفتگو پروانه معصومی تصریح کرد:  چشم استان‌ها به تهران است که این خود نگاه غلطی است. هر تولیدی می‌تواند به کیفیت مراکز استان‌ها اضافه کند و آن ها را نسبت به تولیدات تهران به استقلال برساند. استان‌هایی چون گیلان و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که می‌توانند به لحاظ تولیدات به درجه کیفی بالایی دست یابند و نگاه مخاطب را به خود جلب کنند.

وی در ادامه درخصوص داوری‌های این جشنواره بیان کرد: داوری این جشنواره باید به گونه‌ای صورت گیرد که هیچ حقی پایمال نشود و هر استان با توجه به کیفیت و همچنین استانی بودن 80 درصد از عوامل سازنده سنجیده شوند و هر اثر به درستی مورد قضاوت قرار گیرند.


گفتنی است: نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها از ۳۰ آذر تا ۳ دی در اهواز برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.