قدس آنلاین: برگزیدگان نوزدهمین جشنواره قصه گویی استان خراسان رضوی، در چهار بخش مربیان، آزاد، نوجوان و پدربزرگ و مادربزرگ معرفی شدند.

نوزدهمین جشنواره استانی قصه گویی به ایستگاه آخر رسید
به گزارش قدس آنلاین، نوزدهمین جشنواره استانی قصه‌گویی امروز با اعلام برگزیدگان این مرحله به کار خود پایان داد.
نزهت شیخ زاده کارشناس فرهنگی استان و رابط جشنواره قصه‌گویی هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان واسط تربیتی و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قصه‌گویی در مراکز فرهنگی هنری استان دانست.
نزهت شیخ زاده در ادامه گفت: جشنواره قصه‌گویی فرصتی است برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و مؤثر میان قصه‌گویان کانونی و غیرکانونی و به واسطه این قصه‌گویی‌ها می‌توان سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در کودکان و نوجوانان نهادینه کرد.
وی در مورد تعداد آثار ارسالی به استان گفت: این جشنواره در 4 بخش مربیان کانون، نوجوانان ، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و بخش آزاد در مراکز کانون برگزار و در مجموع 130 اثر به اداره کل کانون ارسال شد تا در روزهای دوم و سوم آبان ماه در مرحله استانی به رقابت بپردازند.
در پایان این جشنواره و پس از داوری آثار ، نسرین نامور با قصه «دیگ گلی ، انگشتانه مسی»، هانیه سلامی راد با قصه «اسم نداره » و معصومه موسویان با قصه « شاهزاده ایرانی در روم » از برگزیدگان بخش کانونی بودند.
داود ریحانی با قصه «تعبیر خواب پادشاه»، زهره اکبرآبادی با قصه «دیده بان»، زهرا فاطمی با قصه «دیگ کهنه»، سمیه سلامی راد با قصه «خشم قلمبه»، ویکتوریا اعظم با قصه «کاوه آهنگر و درفش کاویانی»، مریم آرین نژاد با قصه «این همه تلق و ملق» و عصمت نصیرزاده با قصه «اولین رنگین کمان دنیا» نیز از دیگر برگزیدگان بخش کانونی بودند که به مرحله کشوری راه یافتند.
همچنین در این جشنواره و در بخش آزاد عاطفه صدیقی لویه با قصه « شانس»، سیداحمد مصطفوی با قصه «مرد بافنده و مار»، مهدی خرمکی با بیان قصه «سه دزد» و سیدقاسم محتشمی با قصه «جوراب پشمی» جهت شرکت در مرحله کشوری انتخاب شدند.
در بخش فراگیر مریم حاجی آبادی - روشندل - با قصه «دباغ در بازار عطاران » برگزیده استانی شد و به همراه 12 نوجوان و 4 پدربزرگ و مادر بزرگ جهت داوری و حضور در مرحله کشوری معرفی شدند.     
شیخ زاده به بخشی از بیانیه داوران اشاره کرد و گفت: موفقیت در قصه‌گویی علاوه بر شناخت قصه و عناصر آن و توجه به تناسب پیام با گروه سنی مخاطب و نیز پایان‌بندی مناسب، نیازمند شیوه‌ها و تکنیک‌های بیان و به‌کارگیری مناسب زبان بدن است که قصه‌گویان باید نسبت به همه این موارد اهتمام جدی داشته باشند.
تازه و بدیع بودن قصه، توجه به گویش‌ها و آشنایی با فرهنگ‌ها و هویت بومی – محلی، استفاده درست از کلام و گفتار، افزایش قدرت تخیل و حس زیبایی شناسی از مواردی بود که در بیانیه داوران عنوان و از قصه‌گویان خواسته شد به آن توجه کنند.  
گفتنی است؛ در این جشنواره سه قصه با موضوع رضوی و با عنوان «جیک جیکی ننه خانم»، «ضمانت آقا» و «خاطرات اباصلت» که به ترتیب توسط سیداطهر سیدموسوی، داود ریحانی و سیدقاسم سیدی مقدم اجرا شد؛ انتخاب و برای حضور در پانزدهمین جشنواره رضوی معرفی شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.