جلسه پارلمان لبنان در حالی نگاه‌ها را به خود جلب کرده است که ریاست جمهوری میشل عون قطعی شده است، اما دوره پس از آن و تشکیل دولت جدید با چالش‌های متعددی روبه رو خواهد بود.

آیا جلسه فردا پارلمان اوضاع لبنان را تغییر خواهد داد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پارلمان لبنان در حالی برای انتخاب رئیس جمهور فردا تشکیل جلسه می دهد که نگاه‌ها به سمت آن دوخته شده و این سوال مطرح است که در شرایطی که انتخاب ژنرال میشل عون به عنوان رئیس جمهور تقریبا قطعی شده است، آیا خلا ریاست جمهوری پس از دو سال و نیم بلاخره پر خواهد شد؟

مخالفان عون چه کسانی هستند؟

نبیه بری رئیس فراکسیون توسعه و آزادی ضمن مخالفت با عون حمایت رسمی و نهایی خود را از سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده اعلام کرده است.

در این میان فرنجیه نیز پس از دیدار با نبیه بری تاکید کرد که از رقایت انتخابات ریاست جمهوری عقب ننشسته است و به خود رای سفید می دهد. وی از همه حامیانش نیز خواست در صندوق رای برگه های سفید بیندازند.

این در حالی است که فواد سنیوره عضو حزب المستقبل و پنج عضو دیگر آن به اضافه نجیب میقاتی نخست وزیر سابق لبنان و احمد کرامی از دیگر افرادی هستند که اعلام کرده اند برگه سفید به صندوق می اندازند.

اما سامی جمیل رئیس حزب الکتائب اعلام کرد که این حزب به ژنرال عون و فرنجیه که هر دو هم پیمان حزب الله هستند رای نمی دهد. به نظر می رسد نامزد این حزب امین جمیل رئیس جمهور اسبق لبنان باشد.

هیئت سعودی در بیروت چه می‌خواهد؟

حضور هیات سعودی از پنجشنبه شب تا شنبه در بیروت و ملاقات با مسئولان حزبی و سیاسی و نیز مذهبی لبنان آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تردید برانگیز است و شاید به همین دلیل بود که روزنامه النهار در این باره نوشت: هرچند به نظر می رسد همه شرایط برای انتخاب ژنرال عون فراهم شده و انتخاب او قطعی است اما امکان اتفاق غیرمنتظره وجود دارد.

بررسی دقیق مواضع عربستان در قبال لبنان بدون بررسی سیاست های آن در برابر حزب الله امکان پذیر نیست و در این خصوص باید در نظر داشت که انتخاب ریاست جمهوری لبنان با جنگ کنونی در سوریه گره خورده است به این معنی که مخالفان حزب‌الله به دلیل ناکامی در برابر آن در میدان جنگ تلاش کردند از رسیدن گزینه مورد نظر حزب‌الله به ریاست جمهوری لبنان جلوگیری کنند و اینجا بود که ریاض ژنرال عون را نامزد ایران معرفی و اعلام کرد تحت هیچ شرایطی امکان رسیدن او به ریاست جمهوری وجود ندارد.

اما روند تحولات به اضافه مواضع قاطع حزب الله در قبال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موجب شد سعد حریری مهره ریاض در لبنان نیز موافقت خود را با نامزدی عون اعلام کند و به این ترتیب شرایط بر خلاف تصور و اهداف عربستان پیش رفت و در نهایت موجب شد تسلیم واقعیت ها شود به همین دلیل هیات خود را عازم بیروت کرد زیرا متوجه شد که تنها گزینه موجود حمایت از نامزد مورد حمایت حزب الله یا همان ژنرال عون است.

در این شرایط با توجه به اینکه فراکسیون های با نفوذ و قدرتمند لبنان مانند وفاداری به مقاومت، تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال عون و جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و نیز دیدار دموکراتیک به ریاست ولید جنبلاط به طور رسمی حمایت خود را از ژنرال عون اعلام کرده اند، انتخاب او با رای بالای 80 درصد قطعی به نظر می رسد.

به هر حال پارلمان لبنان با 128 نماینده فردا تشکیل جلسه می دهد و برای حد نصاب رسیدن آن به حضور دو سوم اعضا یا همان 86 نماینده نیاز است و روال انتخاب رئیس  جمهور نیز بر اساس نصف به اضافه یک (65رای) است.

گمانه زنی‌ها برای نخست وزیری حریری به کجا رسید؟

به نظر می رسد اگر ژنرال عون وارد کاخ بعبدا شود، سعد حریری را به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد به ویژه اینکه وی در گفت وگو با تلویزیون او.تی.وی گفته بود: اگر رئیس جمهور شوم، سعد حریری نخست وزیر خواهد بود.

در این میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز اعلام کرد: به منظور پایان خلأ ریاست جمهوری و انتخاب ژنرال عون، ایثار می کنیم و مانعی برای نخست وزیری حریری نمی بینیم.
بنابراین بر اساس محاسبات کنونی ریاست جمهوری ژنرال عون و نخست وزیری حریری قطعی به نظر می رسد.

مسائل مهم دولت جدید لبنان چه خواهد بود؟

هر دولت لبنان در آغاز کار باید بیانیه‌ای به نام «بیانیه وزارتی» صادر و در آن سیاست های داخلی و خارجی خود را تبیین کند بر این اساس دولت جدید لبنان باید پیش از هرچیز موضع خود را در قبال سیاست خارجی کشور، مسائل منطقه‌ای و پیش از همه بحران سوریه و مقاومت علیه تروریسم اعلام کند تا بتواند یک بیانیه وزارتی که مورد تایید و حمایت همه گروه‌های سیاسی و فراکسیون های پارلمانی باشد، صادر کند.

در این شرایط اگر سعد حریری را نخست وزیر فرض کنیم باید گفت چنانچه وی بخواهد به عنوان رئیس یک حزب لبنانی وابسته به عربستان عمل کند، می توان پیش بینی کرد که تشکیل دولت با مشکل روبه رو می شود و به تاخیر می افتد و به این ترتیب مشکل لبنان حل و فصل نخواهد شد بنابراین نخست وزیر آینده باید تلاش کند نظر تمام گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی را جلب کند تا نگرانی ها از بین برود و آرامش حاکم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.