قدس آنلاین / مهدی شهرآبادی: این روزها خیل عظیم زائران حسینی از همه مناطق کشور به سمت مرزهای مشخص شده مهران، چزابه و شلمچه در حرکتند تا در ایام برگزاری مراسم اربعین بتوانند خود را به کربلای معلی برسانند.

حال وهوای اربعینی مهران، چزابه و شلمچه

بسیاری از این زائران که با پای پیاده تا کربلا طی مسیر خواهند کرد طی دیروز و امروز از شهرهای خود به سمت مرزهای مشترک ایران وعراق به راه افتاده اند تا با توجه به ویزای ۲۰روزه اقامت در کشور عراق در ایام اربعین با مشکل بازگشت مواجه نشوند.

این در حالی است که به گفته مسؤولان، آغاز سفرها به عراق باید پس از تاریخ ۱۱ و ۱۲آبان باشد تا اعتبار ویزای بیست روزه حفظ شود.

 جانمایی ۱۵۰موکب در ۱۰ نقطه ایلام

در این خصوص معاون امور عمرانی استاندار ایلام می گوید: در حال حاضر بزرگترین پارکینگ غرب کشور برای استقرار خودروهای زائران اربعین در شهرستان مهران ایجاد شده است.

پولادی تصریح می کند: با تمهیدات اندیشیده شده ۸۰هکتار زمین برای پارکینگ اختصاص یافته در حالی که سال گذشته ۴۲هکتار بود و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته این پارکینگ در غرب کشور از نظر وسعت بی نظیر است.

معاون استاندار ایلام همچنین از جانمایی ۱۵۰موکب در ۱۰نقطه برای استقرار ایستگاه های صلواتی به منظور پذیرایی از زائران خبر داده و تصریح می کند: این نقاط در مکان هایی برپا می شوند که منجر به بروز گره ترافیکی و در نتیجه ازدحام جمعیت نشوند.

 پیش بینی دو پارکینگ برای ۵۰هزار خودرو در مهران

همچنین به خبرنگار قدس از ایلام فرمانده انتظامی استان گفت: در راستای تسهیل در خدمات رسانی به زائران و کاهش بار ترافیکی، دو پارکینگ با ظرفیت پارک ۵۰هزار خودرو در مهران ایجاد شده است.

سردار نورعلی یاری افزود: یک پارکینگ به نام «اربعین» با ظرفیت پارک ۴۰هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی و پارکینگ دیگر به نام «برکت» برای پارک یکهزار دستگاه خودرو پیش‌بینی‌شده است.

وی یادآور شد: برای خروج زائران از مرزهای سه‌گانه هماهنگی‌های خوبی از طریق نیروی انتظامی با سازمان حج و زیارت کشور صورت گرفته انتظار می رود که زائران ضمن توجه به اطلاعیه‌های صادره، مسیر تردد خود را بر اساس ثبت مرز ورود و خروجشان در روادید، انتخاب و سفر کنند.

 مرز چیلات آماده می شود

فرماندار دهلران هم با اشاره به آمادگی مناطق مرزی مشخص شده برای ارایه خدمت به زائران اربعین می گوید: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها در مرز چیلات در حال انجام است.

امید علی سبزی از اتمام عملیات نصب تیرهای برق برای تأمین روشنایی و محوطه‌سازی محل این مرز خبر داده و می افزاید: آسفالت چند محور از این مسیر به طرف مرز به پیمانکار واگذار و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده و تلاش برای تسریع در اجرای آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به ازدحام جمعیت در ایام اربعین امسال در مرز مهران، راه‌اندازی این نقطه مرزی می‌تواند به روند تردد زائران سهولت بیشتری ببخشد.

سبزی یادآور می شود: با توجه به نظر مساعد مسؤولان کشوری هیچ گونه مشکل خاصی برای باز شدن مرز چیلات وجود ندارد و در صورت موافقت مسؤولان عراقی می‌توان از این مرز به عنوان مرز کمکی در ایام اربعین استفاده کرد.

 شلمچه؛ محل رجوع اتباع خارجی

امسال مرزهای شلمچه، چذابه و مهران میزبان زائران اربعین حسینی هستند، با این تفاوت که مرز شلمچه افزون بر میزبانی اتباع داخلی، به نیزتبدیل است و این ظرفیت مهم و وجود زیرساخت‌های مهمی چون بزرگترین پایانه مسافربری کشور، سبب متمایز شدن آن از دیگر مرزها شده است.

گفتنی است که امسال افزون بر خدمات شهرستانی، استان و شهرستان‌های دیگری به عنوان معین در مرز شلمچه حضور پیدا می‌کنند، تا امکانات رفاهی زائران را بیش از پیش تأمین کنند.

 فراهم کردن امکانات درمانی وبهداشتی

در این خصوص رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان از پیش بینی و تجهیز یک چادر به ۱۰۰تخت بستری در محل شلمچه خبر داده و می گوید: چادری به مساحت ۲۵۰متر مربع را برای تجهیز با ۱۰۰تخت بستری در شلمچه در نظر گرفته ایم.

نورالله طاهری با بیان اینکه این چادر صرفا برای موارد بحران نگهداری می شود، می افزاید: این کار به منظور آن است تا در موارد احتمالی بروز رخداد بتوانیم آن را مدیریت کنیم و در موارد غیر از آن استفاده نمی کنیم و درِ آن بسته می ماند.

وی همچنین اظهار می دارد: همچنین در حوزه تجهیزات زمینی به مساحت دوهزار و ۵۰۰ متر را برای استقرار یک باب کانکس در آنجا پیش بینی کرده ایم که به منظور مدیریت یا فرماندهی اورژانس هایی که اتفاق می افتد پیش بینی شده و به همراه آن یک چادر ۲۵۰متری برای انجام معاینات توسط پزشک، پرستاران و همکاران درمانی برپا می کنیم.

طاهری می گوید: ۱۰دستگاه آمبولانس را برای بیماران یا مصدومان احتمالی که ممکن است در طول مسیر دچار مشکل شده باشند را پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاه به فعالیت همکاران حوزه بهداشت در ایام اربعین در منطقه شلمچه تصریح می کند: بیش از ۷۰ نفر از نیروهای بهداشتی به طور ۲۴ساعته در شلمچه از ۱۰ آبان ماه تا چند روز پس از اربعین که هنوز روند بازگشت زائران ادامه دارد، مستقر می شوند.

وی از آماده باش کامل بیمارستان ها در ایام اربعین خبر داده و می گوید: همچنین برای این ایام قول مهیا شدن چهار فروند بالگرد مجهز را به ما داده اند تا بتوانیم بیماران را به سرعت به مراکز درمانی اعزام کنیم.

  آمادگی کامل پلیس برای اربعین

فرمانده ناجا هم درخصوص آمادگی پلیس برای برگزاری مراسم اربعین می گوید: تمهیدات لازم برای برگزاری همایش دشمن‌شکن اربعین پیش‌بینی‌شده و پلیس با آمادگی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته حضور خواهد داشت.

سردار اشتری می افزاید: سه مرز مهران، چزابه و شلمچه و یک مرز دریایی نیز برای تردد زائران اربعین حسینی(ع) به عتبات عالیات در نظر گرفته‌شده و در تلاش هستیم با آمادگی کامل مطلوب‌ترین خدمات به زائران ارائه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.