قدس آنلاین- بجنورد-سمانه محمدزاده ثانی: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: شهرداری‌ها با توجه به‌مواجهه با مردم و ارتباط با طرح‌های عمرانی، پیشانی نظام و حکومت اسلامی هستند و رضایتمندی مطلوب آنان از عملکرد شهرداری‌ها باید حفظ شود.

تحقق ۷۲ درصد بودجه شهرداری‌های خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محمدحسین علی نیا در گردهمایی شهرداران و اعضای شورای سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان شمالی افزود: دولت برای تسویه بدهی‌های ادارات به شهرداری‌های استان، 21 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد، که برای تخصیص آن باید ادارات همکاری لازم را داشته باشند.
وی بابیان اینکه به‌طور متوسط 72 درصد بودجه شهرداری‌های استان در سال 94 محقق شد افزود: اعتباراتی هم که از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در این حوزه محقق شد، 200 میلیارد تومان بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با اشاره به مشارکت شهرداری‌ها در تمام امور شهری تصریح کرد: کارکرد شهرداری‌های استان در آسفالت معابر مطلوب  بوده است.
علی نیا گفت: مطالعات طرح جداسازی آب شرب از فضای سبز در 9 شهر از  22 شهر استان انجام‌شده و ساماندهی پسماند هم از مواردی است که پیگیری خواهد شد.

*لزوم جذب سرمایه‌گذار

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی نیز در این همایش با اشاره به‌ضرورت جداسازی آب شرب از فضای سبز با توجه به بحران کم‌آبی گفت: یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف آب کاشت گونه‌های گیاهی است که به آب کمتری نیاز دارند و با شرایط آب و هوایی منطقه سازگاری بیشتری داشته باشند.

عنبری همچنین با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذار در شهرهای استان تأکید کرد: شهرداران می‌توانند برای ایجاد زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران اقدامات خوبی را با توجه به وجود پروژه‌های ناتمام و کمبود منابع مالی انجام دهند.

وی با تأکید بر اخذ مجوز از معاونت عمرانی کمیته فنی استان جهت آغاز پروژه‌های جدید گفت: اجرای پروژه‌ها بالأخص آسفالت معابر و خیابان‌ها باکیفیت مناسب در دستور کار قرار داشته باشد تا از اتلاف منابع و  بدبینی مردم جلوگیری شود.

عنبری بر ضرورت انجام مطالعات برای ساماندهی ترافیک شهرهای شیروان و اسفراین به‌عنوان دومین و سومین شهر بزرگ استان تأکید کرد و گفت: سرعت گاه‌ها و سرعت‌گیرها استاندارد نیستند و بعضاً باعث بروز حادثه و بازی با اعصاب و روان راننده‌ها می‌شوند که نسبت به رفع این مشکل باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: درزمینهٔ فرهنگ‌سازی ترافیک به‌طورکلی در شهرها و به‌طور ویژه در مدارس، شهرداری‌ها باید پیش‌قدم و دارای راهبرد و برنامه باشند.

*جلوگیری از افزایش محدوده شهری

وی بر لزوم جلوگیری از افزایش محدوده‌های شهری نیز تأکید کرد و گفت: مشکلات ناشی از این امر دامن‌گیر کل شهر خواهد بود و شهرداری‌ها را در ارائه خدمات مطلوب و یکسان به‌کل شهر دچار مشکل می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه شهرداران دبیر ستاد شهرستانی بازآفرینی هستند باید جلسات ستاد، مستمر برگزار و گزارش‌ها ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به وجود مشکلات مسکن مهر در کشور و استان گفت: شهرداری‌ها در خصوص ارائه پایان کار پروژه‌های مسکن مهر همکاری‌های لازم را در چارچوب قانون داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی نیز با اشاره به توزیع قیر رایگان در سطح شهرداری‌های استان و سطح بالای آسفالت معابر طی یک سال گذشته گفت: مقدار قیری که شهرداری‌ها تحویل گرفته‌اند با پیگیری شهرداران ارتباط مستقیمی دارد.

شاکری افزود: طی روزهای آینده توزیع جدید قیر رایگان نیز آغاز خواهد شد که مشکل شهرداری‌هایی که قیر تحویل نگرفته‌اند حل شود.

وی همچنین در بدهی شهرداری‌ها به تأمین اجتماعی، بهترین راه برای این بدهی را تقسیط دانست و گفت: شهرداران برای جلوگیری از پرداخت جریمه بالای تأخیر در پرداخت، حتماً حق بیمه تأمین اجتماعی را حداکثر با تأخیر یک‌ماهه پرداخت کنند.

وی همچنین گفت: شهرداری‌ها حداقل 4 تا 5 نفر را به‌صورت بی‌نام بیمه مسئولیت کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

شاکری با اشاره به انتخابات پیش رونیز گفت: شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی سعی کنند باکار و برنامه‌ریزی خوب، بسترساز حضور حداکثری مردم در انتخابات سال آینده باشند.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های آموزشی شهرداران برای کارکنان گفت: شهرداری‌ها سعی کنند آموزش‌هایی را برای کارکنان در نظر بگیرند که اثربخش و مفید باشد و نتیجه آن نیز دیده شود.

شهردار شیروان نیز در این همایش با اشاره به اینکه در حال حاضر کل شهرداری‌های استان  به دلیل کمبود اعتبارات با مشکلات مالی مواجه هستند گفت: باوجوداین مشکلات و کاهش منابع مالی، شهرداری شیروان سعی کرده هیچ‌کدام از پروژه‌های عمرانی خود را تعطیل نکند.

بورنگ خواستار کمک دولت جهت خدمت‌رسانی هر چه‌بهتر به شهروندان در جهت اعتبارات پروژه‌های عمرانی شد.

وی بابیان اینکه متأسفانه سال گذشته هیچ مبلغی از اعتبارات ماده 180 تخصیص نیافته بود گفت: انتظار داریم در بحث اعتبارات تملک دارایی، اعتبارات از محل ماده 180 نباشد و یا حداقل در تخصیص‌ها وضعیت بهتری وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: درآمد شهرداری‌ها به‌صورت غیردولتی و مردمی تأمین می‌شود و در حال حاضر با توجه به وضعیت نامناسب مالی مردم انتظار کمک و حمایت دولت راداریم.

بورنگ همچنین گفت: بسیاری از پروژه‌های شهری شیروان بالای 70 درصد رشد دارد اما به دلیل مشکلات مالی، تکمیل کردن آن‌ها با تأخیر روبه‌رو شده است.

شهردار شیروان در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات شهرداری‌ها از اداره‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: اداره‌های دولتی باوجود پیش‌بینی در قانون، درگرفتن پروانه و پرداخت حق‌وحقوق شهرداری‌ها کم‌لطفی می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به تکمیل نشدن سالن‌های مدیریت بحران در شهرهای مختلف استان گفت: در این زمینه نیز با توجه به اهمیت موضوع خواهشمندیم اعتبارات لازم اختصاص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.