قدس آنلاین- کبری علی آبادی: رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش خسارت‌های بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع حوادث طبیعی در نیمه سال جاری ۱۹۱ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

حوادث طبیعی ۱۹۱ میلیارد تومان به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

عبدالحسین نامور در گفت‌وگو با قدس آنلاین از بجنورد، اظهار داشت:  این خسارت ها از زیر بخش های مختلف کشاورزی گزارش شده است که بیشترین آن مربوط به شیوع بیماری سفیدک انگور بوده است.

وی افزود: شیوع بیماری سفیدک انگور امسال ۸۱ میلیارد تومان به تاکداران استان خسارت وارد کرد.

وی تصریح کرد: امسال وقوع حوادث طبیعی ۳۹ میلیارد تومان به بخش زراعت، ۱۴۱ میلیارد تومان به بخش باغی، ۹ میلیارد تومان به تاسیسات و امور زیربنایی و سه میلیارد تومان به بخش دام کشاورزی این استان خسارت زده است.

نامور افزود: پس از بیماری سفیدک انگور، بیشترین خسارت ها از ناحیه جاری شدن سیلاب و بارش تگرگ گزارش شده است و وقوع توفان و سرمازدگی نیز در رده های بعدی عامل این خسارت ها قرار گرفته اند.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش خسارت‌های بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان بیان داشت: تنها محل جبران این خسارت ها بیمه محصولات کشاورزی است و از بهره برداران درخواست می شود نسبت به بیمه محصولات خود مبادرت ورزند.

وی افزود: متاسفانه میزان استقبال کشاورزان استان از بیمه محصولات خود در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر است به طوری که در سال زراعی گذشته(۹۴-۹۵) تنها ۱۴ درصد از محصولات زراعی و ۱۰ درصد از باغ های استان زیر پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار داشته اند.

نامور گفت: در سال زراعی ۹۳-۹۴ به طور میانگین تنها ۱۲ درصد از محصولات باغی و زراعی زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش خسارت‌های بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال هنوز اعتباری از محل مدیریت بحران به بخش کشاورزی استان تزریق نشده است افزود: پارسال اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار به مدیریت بحران بخش کشاورزی استان مصوب شد اما رقمی از این میزان به دست نرسید.

وی بار دیگر تاکید کرد: تنها محل جبران خسارت ها و یا بخشی از خسارت های تحمیل شده به کشاورزان، بیمه این محصولات است و کشاورزان استان برای بهره مندی از مزایای این بیمه نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.