قدس آنلاین - یاسمین مشرف : طبق برآورد شرکت تحقیقاتی «گارتنر»، در سال 2017 شرکت های جهان در مجموع 5/3 تریلیارد دلار را صرف فناوری اطلاعات IT خواهند کرد

افزون براین از آنجا که شرکت های سرتاسرجهان برای خرید فناوری های مورد نیاز خود به پردازش ابری روی می آورند  انتظار می رود هزینه هایی که این شرکت ها در زمینه خدمات نرم افزاری صرف می کنند، 2/7 درصد و هزینه ای که صرف خدمات  IT می شود 5 درصد نسبت به سال 2016 افزایش پیدا کند. همه اینها بدین معناست که  میلیون ها دلار آماده صرف شدن روی روند رو به پیشرفت فناوری هایی است  که  در طول چندسال گذشته ظهور کرده اند و آماده اوج گرفتن در سال آینده میلادی هستند. گارتنر پیش بینی می کنند فناوری های بزرگ و دانه درشت در سال 2017 از این قرارباشند:

هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کلمات روز سال 2016 تبدیل شدند. گوگل و مایکروسافت همه انواع خدمات هوش مصنوعی را به پردازش ابری خود اضافه کردند. حتی شرکت های تازه کار نیز از هوش مصنوعی در برنامه های نرم افزاری استفاده می کنند. گارتنر می گوید تکنیک های پیشرفته تر، فراتر از قواعد شیوه های علمی قدیمی به سمت ایجاد سامانه هایی که درک می کنند، می آموزند، پیش بینی می کنند و  به طور خودکار عمل می کنند پیش خواهد رفت. پیش بینی می شود رشد بازار فناوری اطلاعات از 420 میلیون دلار در سال 2014  به 05/5 میلیارد دلار در سال 2020  برسد.

دستیار مجازی

درحالی که هوش مصنوعی همه جا، از خدمات رایانش ابری گرفته تا اینترنت اشیاء حضورخواهدداشت، فناوری دیگری که در سال 2017 واقعاً هوشمند خواهدشد فناوری دستیاز مجازی است. درحالی که سیری، کورتانا و گوگل اکنون دیگر چیزهای تازه ای نیستند اما این خدمات به حوزه های بیشتری گره خواهند خورد. برای مثال شرکت اپل سرانجام در سال 2016، نرم افزار Siri را دراختیار توسعه دهندگان اپلیکیشن قرارداد و شما اکنون می توانید با استفاده از کیف پول دیجیتال «ونمو» یک وجه پرداختی را برای فردی ارسال کنید. شما همچنین می توانید فرمان های صوتی کورتانا را در اپلیکیشن های آفیس موجود در ویندوز ۱۰ به کار بگیرید. انتظار می رود رشد دستیار مجازی هوشمند در بازار جهانی تا سال 2024 به 28/12 میلیارد دلار برسد.

اشیای هوشمند

براساس پیش بینی گارتنر، دنیای هوش مصنوعی در سال 2017 رویارویی شاخ به شاخی با فناوری اینترنت اشیا خواهدداشت. فناوری اینترنت اشیاء، تراشه ها، سنسورها و اپلیکیشن ها را وارد اشیای روزمره کرده و همه چیز از خودرو شما گرفته تا مسواک تان را به  اینترنت متصل کرده است. کاملاً منطقی به نظرمی رسد که اپلیکیشن هایی که ابزارهای اینترنت اشیا را کنترل می کنند نیز از فناوری یادگیری ماشین استفاده کنند. در سال 2017 منتظر ابزارهایی باشید که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در تصمیم گیری ها با هم همکاری         می کنند. گارتنر می گوید: در شرایطی که اشیای هوشمند مثل پهپادها، خودروهای خودران و وسایل خانگی هوشمند فراگیرشده اند، پیش بینی می شود شاهد تغییر الگوهای موجود- از اشیای هوشمند مستقل به گروهی از اشیای هوشمند همکار- باشیم. انتظارمی رود بازار اشیای هوشمند از 05/157 میلیارد دلار در سال 2016 به 74/661 میلیارد دلار درسال 2021 برسد.

واقعیت مجازی / واقعیت افزوده

این فناوری ها که در سال 2015 از راه رسیدند، در سال 2016  صرفاً درحد شایعات و اخبار باقی ماندند. هنوز شما به سختی می توانید در یک اداره فردی را ببینید که  از یک هدست واقعیت مجازی استفاده کند. اما واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده هم در زمینه کار و هم در زمینه سرگرمی ها متحول کننده خواهند بود. منتظر پیشرفت عمده این فناوری ها در سال 2017 باشید. مایکروسافت هولولنزهای تازه ای در سال 2017 ارایه خواهد کرد و فیس بوک در نظر دارد اپلیکیشن هایی با استفاده از واقعیت مجازی  اکیولس ریفت ارایه کند. ما شاهد موارد مشابه دیگری نیز خواهیم بود. پیش بینی می شود درامد جهانی بازار واقعیت مجازی/واقعیت افزوده از 2/5 میلیارد دلار در سال 2016 به بیش از 162 میلیارد دلار در سال 2020 برسد.

دوقلوی دیجیتال

از ترکیب هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی/واقعیت افزوده چه چیزی بدست می آید؟ یک دوقلوی دیجیتال. دوقلوی دیجیتال معادل رایانه ای یک شئ فیزیکی است. در این فناوری، بااستفاده از داده‌های حاصل از حسگرهای نصب شده برروی شیء، وضعیت آن فوراً در همزاد دیجیتال انعکاس یابد. همزاد دیجیتال علاوه بر شکل، از نظر موقعیت، وضعیت و حرکت هم به جسم اصلی شبیه است. یک نمونه از این مفهوم، مدلسازی سه بعدی اشیای فیزیکی است. حسگرها داده‌های جسم را جمع‌آوری کرده و آن را از طریق اینترنت اشیاء به نرم‌افزار شبیه‌سازی سه بعدی می‌دهند. از همزاد دیجیتال می‌توان برای تعمیر و نگهداری هوشمند استفاده کرد و بهره‌وری را بهبود بخشید. در سال آینده چیزهای بیشتری در مورد این فناوری خواهید شنید. به سختی می توان رقمی برای درآمد این فناوری پیش بینی کرد اما طی سه تا پنج سال آینده صدها میلیون شیء با مفهوم دوقلوی دیجیتال ارایه خواهند شد.

سامانه های محاوره ای

جنون چت بات ها یا ربات های سخنگو با هوش مصنوعی بالا در حال حاضر فراگیر شده است. به زبان ساده، چت بات نرم افزاری است که به شما در انجام کارها کمک می کند یا نقشی سرگرم کننده در زندگی تان بازی می کند. به عنوان مثال شما می توانید به جای باز کردن اپلیکیشن هواشناسی، از یک بات در مورد وضعیت هوا بپرسید. گارتنر می گوید این تنها آغاز راه است. نه تنها با نوشتن و صحبت کردن با اپلیکیشن ها و ابزارها می توانیم کارهایمان را انجام بدهیم بلکه در نهایت ارتباط ما با همه ابزارهای هوشمند شکل محاوره ای به خود خواهند گرفت. نشانه های آن را هم اکنون شاهد هستیم. کارشناسان معتقدند بازار این فناوری تا سال 2020 به 600 میلیارد دلارخواهد رسید.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.