قدس آنلاین - گیلان - نرجس غلام پور : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: کمتر از یک هکتار از آب‌بندان‌های فومن آلوده به این گیاه خطرناک شده است.

مشاهده گیاه مهاجم سنبل آبی در فومن

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه گونه مهاجم سنبل آبی برای نخستین بار پنج سال پیش در تالاب عینک رشت مشاهده شد، اظهار کرد: علی‌رغم پاکسازی این منطقه توسط آب منطقه‌ای گیلان بدلیل عدم پایش مداوم مجدداً این گونه با تراکم بالا در تالاب عینک رشد کرد.

وی به حضور و ورود گیاه مهاجم غیربومی سنبل آبی در سال گذشته در تالاب انزلی اشاره کرد و گفت:با همکاری تشکل‌های غیردولتی، جوامع محلی، محیط‌بانان یگان حفاظت و... موفق به پاکسازی 230 هکتار تالاب انزلی از این گیاه شده‌ایم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان به تاکید استاندار گیلان در خصوص مقابله با سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: گونه مهاجم سنبل آبی در از بین بردن مراتع، اراضی کشاورزی، تالاب، آب‌بندان‌ها و توسعه، اشتغال و امنیت پایدار استان تهدیدی جدی محسوب می‌شود و این درحالیست که در آمایش سرزمینی بحث کشاورزی در اولویت نخست استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در گیلان نیز از روش مکانیکی مانند سایر نقاط دنیا برای مقابله با این گیاه مهاجم استفاده می‌شود،گفت: بدلیل اهمیت این موضوع لازم است کلیه آب‌بندان‌ها، آبگیرها، استخرهای پرورش ماهی رها شده شهرستان مورد پایش قرار گیرد.

محمدپور بر ضرورت آگاهی کشاورزان و عموم مردم از گیاه سنبل آبی تاکید کرد و گفت: مطلوب است همه دستگاه‌ها، نهادها، دهیاران و... جهت مدیریت بهتر و مقابله با سنبل آبی همکاری و تعامل لازم با این سازمان را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در پایان متذکر شد: کمتر از یک هکتار از آب‌بندان‌های فومن آلوده به این گیاه خطرناک شده است.

در ادامه میرشمس مومنی‌زاده فرماندار فومن با اشاره بر اهمیت بحث مقابله با گیاه سنبل آبی اظهار کرد: همواره در جلسات مختلف به اهمیت مبارزه با این گونه مهاجم تاکید شده است که در صورت مشاهده سنبل آبی در آب‌بندان‌ها، استخرها و...گزارشات داده شود تا اقدامات لازم جهت مقابله صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کمتر از یک هکتار از آب‌بندان‌های شهرستان فومن به این گیاه آلوده شده است، متذکر شد: این آلودگی با روش مکانیکی رایج در سراسر دنیا و استان نیز مقابله خواهد شد.

مومنی‌زاده با بیان اینکه مسئولین شهرستان باید از روزمرگی بپزهیزند و از زمان پذیرش مسئولیت شبانه‌روز در خدمت مردم باشند، خاطرنشان کرد: همواره باید مسئولین در همه زمان‌ها در دسترس باشند. لازم است مسئولین شهرستان تهدیدات حوزه مسئولیت خود را مورد شناسایی قرار دهند و تدابیر لازم را بیاندیشند.

فرماندار فومن در پایان با بیان اینکه گیاه مخرب سنبل آبی به مثابه سرطان برای زیستگاه‌های آبی است، اظهار کرد: خوشبختانه در نقطه آغاز متوجه وجود این گیاه مهاجم در آب‌بندان فومن شده‌ایم که با کنترل به موقع می‌توانیم از خسارات آن بطور موثر بکاهیم. لازم است همه مسئولین شهرستان تمام نقاط را مورد رصد قرار دهند تا در صورت نیاز اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش آن صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.