قدس آنلاین:بجنورد- کبری علی آبادی: رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: گرگ ها ۲۹ راس گوسفند در این شهرستان را تلف کردند.

گرگ ها ۲۹ راس  گوسفند را در شهرستان اسفراین تلف کردند

لایق در گفت و گو با قدس آنلاین از بجنورد، اظهار داشت: بر اساس صورت جلسه ای که از طرف دامپزشکی شهرستان به دست رسیده، گرگ ها به آغل گوسفندان در روستای "سرخ چشمه" حمله کرده و سبب از بین رفتن ۲۹ راس از دام ها شدند.

وی افزود: گرگ ها اگر طعمه خود را در طبیعت یافت کنند هرگز به منطقه سکونت انسان نزدیک نمی شوند و علت این گونه حضور گرگ ها در روستاها، دست اندازی انسان بر طبیعت است.

لایق درباره جبران خسارت های وارد شده به این دامدار گفت: از آنجایی که محل حادثه در آغل و محل نگهداری دام بوده، خسارت ها جبران می شود اما تقاضای جبران خسارت باید توسط دامداربه این اداره ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: دامدار خسارت دیده هنوز در این باره تقاضایی نداشته است.

لایق افزد: خسارت وارد شده به دامداران در صورتی که محل حادثه، روستا و یا در مراتع دارای پروانه چرا باشد جبران می شود اما در صورتی که گله ها در مناطق غیر از موارد مذکور مورد حمله وحوش واقع شود به ویژه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، جبران نمی شود.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: طی سه ماه گذشته سه گزارش از حمله وحوش به دام های روستاییان به دست رسیده است که دو مورد از آن حمله پلنگ بوده است.

وی افزود: حمله پلنگ به گوسفندان در روستای "دهنه اجاق" دو راس را تلف کرد و درحادثه دیگر، حمله پلنگ سبب تلف شدن دو قلاده سگ گله شده است.

وی افزود: براساس طرح جامع بیمه پلنگ ایرانی، هر گونه خسارت ناشی از حمله این گونه از وحوش، جبران می شود و میزان غرامت خسارت هرراس گوسفند و بز ۴۰۰ هزار تومان و هر قلاده سگ ۵۰۰هزار تومان اعلام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی اسفراین نیز در این باره گفت: کارشناسان دامپزشکی برای بررسی بیشتر به روستای سرخ چشمه اعزام شدند.

صفایی اظهار داشت: در این حادثه ۲۷ رأس گوسفند و بز که بیشتر آنان آبستن بودند، به علت حمله گرگ در جا تلف شدند و دو رأس به علت شدت جراحات ذبح شدند و ۶ رأس دیگر نیز توسط کارشناسان دامپزشکی درمان شدند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.