وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه ویژه خود برسانم.

می آیم تا به انقلاب خدمت کنم / در هیچ جریانی علیه نظام شرکت نکرده و نمی کنم / من دارم ایثار می‌کنم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی اظهار کرد: در آستانه روز 13 آبان روز دانش‌آموز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم که این روز، روزی است که خون پاک دانش آموزان در مقابل دانشگاه به زمین ریخت پیوند بین دانشگاه و آموزش و پرورش را رقم زد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله‌ای که دغدغه چندین ساله بنده بود، این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه‌ای کشور دانست و نه بخش مصرفی.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: مدرسه را باید مهمترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد، لذا محور کلی برنامه‌های بنده در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و برنامه بنده تماما براساس خواست مقام معظم رهبری است و بنده این را به جد عنوان می‌کنم برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگر در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده نیست زیرا تاثیر اجرای این برنامه درازمدت است، اما در انتها نیز برنامه کوتاه‌مدت مرتبطی وجود دارد. 

وی تصریح کرد: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه باید توجه کرد که نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماریهای ساختاری است. مسئله آموزش و پرورش یک مسئله ملی است و حل این مسئله ملی نیاز به اجماع ملی دارد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه ویژه خود برسانم بلکه معتقدم باید همه در این مسیر کمک و یاری‌رسان باشند که جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان یک مسئله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود. 

دانش آشتیانی افزود: ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت‌بخشی به فرآیندهای مدرسه افرادی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه کشور نیازمند به این افراد است. 

وی ادامه داد: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است. آموزش و پرورش اکنون 13 و نیم میلیون دانش‌آموز دارد که حدود یک میلیون معلم و مربی در این مجموعه فعالیت می‌کنند که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در همین حال نظام آموزش عالی نیز با بیش از 2500 واحد آموزش دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت می‌کند.

دانش آشتیانی بیان کرد: در شهرستانها دانشگاه وجود دارد اما با صندلی‌های خالی ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی اداره می‌شوند. در برخی مناطق متاسفانه هنوز مدارس کپری وجود دارد و این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است. 

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان داده که در جامعه معلمان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند، افزود: به رغم این منزلت از نظر اقتصادی و معیشتی معلمان در وضع نابسامانی به سر می‌برند و این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه و چالش اساسی است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، وضع اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت خانواده‌ها، وجود شکاف میان دستگاه‌های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه و... و در کنار اینها تمرکزگرایی، دیوان‌سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرارداده است. 

دانش آشتیانی معتقد است: پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است. اکنون آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی‌های دانشگاهی تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل ملی و جهانی نظیر مهارتهای زندگی، محیط زیست و... در مناطق کشور وجود ندارد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات این وزارتخانه گفت: معیشت معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت موثر خانواده‌ها و وجود شکاف میان دستگاههای ستادی با خانواده‌ها از جمله مشکلات وزارت آموزش و پرورش است.

دانش آشتیانی تصریح کرد: تمرکزگرایی و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است و همچنین پرورش با توجه به مشکلات قربانی آموزش شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز آموزش مسابقه‌ای برای تصاحب صندلی دانشگاه شده است، ادامه داد: باید رویکردها به آموزش و پرورش تغییر پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه تصویر نگران‌کننده‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد، تاکید کرد: رتبه کنونی آموزش و پرورش کشورمان در نظام بین‌الملل بر پایه 151 شاخص از میان 187 کشور جهان 141 است که آمار مناسبی نیست.

دانش آشتیانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور دچار سکون و فرسودگی شده است، افزود: باید این وزارتخانه را از سکون و فرسودگی بیرون آورد.

وی با اشاره به نقش زنان در مدیریتهای پستهای مختلف وزارت آموزش و پرورش گفت: دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت پستهای مهم در آموزش و پرورش نشان از ضعفهایی در این وزارتخانه است که باید با برنامه‌ای آن را پررنگ کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود:  بیشترین آموزش‌دیدگان دختران تشکیل می‌دهند که باید از دید تربیتی از این قشر فرهیخته بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید در جهت تقویت اقتصاد آموزش و پرورش گام برداریم و کهنگی مدارس را ترمیم کنیم، ادامه داد: با همین منابع مالی و مدیریت مناسب در هزینه‌ها قسمتی از این مشکلات برطرف می‌شود. اگر چه این موضوع در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: در برنامه‌های کلان باید ارقام بیشتری به آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی به عنوان اعتبار به این وزارتخانه اختصاص یابد و همچنین باید مدیریت هزینه‌های بهتری برای وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به ارتقاء موارد کمی، اختصاص داده شده و 9 درصد برای کیفی‌سازی مدارس بودجه صرف شده است، ادامه داد: در وضعیت کنونی 3 هزار میلیارد بودجه وزارت آموزش و پرورش است که 98.5 درصد برای پرسنل است و 1.5 درصد برای کیفی‌سازی بخش آموزش و پرورش اختصاص داده شده است. یعنی برای کیفی‌سازی 107 هزار مدرسه فقط 14 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در سند تحول باید به مسئله پرورش توجه ویژه‌ای شود، گفت: در نظام آموزشی باید به پروژه آموزش و پرورش که معنای زندگی دانش‌آموزان و بهبود محیط مدرسه است تا کارآمدی ایجاد شود باید با این مهارتها سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ شود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: باید محیط مدرسه از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری از کمیت به کیفیت و کیفیت پرورش و از فضای غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.