۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
کد خبر: 470878

کمتر کسی باور می‌کرد که در رویارویی احزاب، سازمان‌ها و جریانات لبنانی در "بحران حل و فصل انتخاب رییس جمهور لبنان"، حزب‌الله پیروز میدان باشد.

حزب‌الله، سازنده عهد جدید در لبنان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، حزب‌الله لبنان با پایان دوره ریاست "میشل سلیمان" دوازدهمین رییس جمهور این کشور به شکل رسمی و در دایره ائتلاف‌های سیاسی داخلی، میشل عون، فرمانده پیشین ارتش و رییس جریان آزاد ملی وقت لبنان را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرد و حدود دو سال و هفت ماه بر این موضع پافشاری کرد و آیینه "تعهد و وفاداری سیاسی" را به رخ همه رقبای سیاسی‌اش کشید.

حزب‌الله که در دو قامت "مقاومت اسلامی" و "حزب سیاسی" حدود سه دهه یکی از عناصر اصلی ساخت تحولات نظامی و سیاسی منطقه خاورمیانه در عرصه "مقاومت سیاسی و نظامی" است طی پنج سال اخیر دو کارنامه ویژه و انکار ناپذیر در دامن خود دارد که برگ برنده‌ای برای اداره رویارویی‌های سیاسی و نظامی آینده است:

1-  با آغاز بحران نظامی – سیاسی در سوریه و فوران سریع السیر آتش جنگ در این کشور، هیچکس گمان نمی‌کرد دولت و نظام سوریه تحت رهبری بشار اسد بیش از شش ماه دوام بیاورد.از همین رو رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در ابتدای بحران امیدوار بود تا سه ماه پس از آغاز جنگ، نماز پیروزی و شکر را در مسجد اموی دمشق بجای آورد. در آن سوی کارزار جنگ‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، سعد حریری، رییس حزب المستقبل و لیدر معنوی جریان 14 مارس با شروع بحران نظامی سوریه و در حالی که ماه‌ها بین ریاض و پاریس در سفر بوده و به بهانه امور امنیتی به بیروت بازنمی‌گشت اعلام کرد که به زودی از طریق فرودگاه دمشق به بیروت بازمی‌گردد.

در قالب چنین گمانه زنی‌های کشنده تبلیغاتی و رسانه‌ای، حزب‌الله لبنان به شکل رسمی از طریق منطقه القصیر وارد کارزار سوریه شد و رسما اعلام کرد که خط مقاومت اسلامی لبنان از سوریه عبور می‌کند و نیروهای مقاومت برای دفاع از سوریه "حامی اصلی مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل" در این کشور باقی خواهند ماند و چه کسی است که نداند اگر حزب‌الله چنین جرات و شهامت نظامی را از خود نشان نمی‌داد چه بسا دولت و ارتش سوریه زیر هجوم "ملل و نحل متخاصم" کمر خم کرده بود و رویاهای اردوغان و سعد حریری عملی می‌شد.

ورود حزب‌الله به نبردهای سوریه نقطه عطفی برای چرخش پیکان تحولات سوریه از ضعف و عقب نشینی به سوی اقتدار دولت و ارتش سوریه شد.

2-   در طول دو سال و نیم اخیر و با پیچیده شدن معادلات داخل لبنان درخصوص انتخاب رییس جمهور، بارها و بارها فرصت پیش آمده بود تا حزب‌الله با دست کشیدن از کاندیداتوری میشل عون نه تنها فرصت‌هایی تازه برای خود در این کشور که حتی در منطقه کسب کند اما این حزب با بلوغ و رشد سیاسی نه تنها وفاداری و "پیمان با هم پیمان" را به همه آموزش داد که حتی حاضر شد از مرز هم پیمان تاریخی‌اش "سلیمان فرنجیه" برای "حفظ عهد و وفاء با میشل عون" عبور کند. سلیمان فرنجیه همان کسی است که "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله درباره‌اش گفت: او نور قلب ما است.

نصرالله و جبران باسیل
نصرالله و جبران باسیل

به همین دلیل است که جبران باسیل "داماد میشل عون" و رییس جریان آزاد ملی لبنان پس از انتخاب میشل عون گفت: پیروزی به دست آمده دو رکن اصلی داشته است، پایداری میشل عون و موضع سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله. وی خطاب به سید حسن نصرالله ادامه می‌دهد: ما حتی یک روز هم به صداقت تو شک نکردیم ای سید وفاداری.

جبران باسیل سپس با اشاره به دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌افزاید: موضع تو در قبال ما نه فقط موضع وفاداری و پایداری در عهد است بلکه موضع صادقی است که باید همه لبنانی‌ها یاد بگیرند و بیاموزند که همچنان اخلاق در سیاست وجود دارد.

نصرالله و سلیمان فرنجیه

"سلیمان فرنجیه" نیز همین آموزه‌های وفاداری حزب‌الله و سید حسن نصرالله را تکرار می‌کند. او که به راحتی 70 رای نمایندگان پارلمان تا پیش از عقب نشینی سعد حریری از او را در جیب خود برای رسیدن به ریاست جمهوری لبنان داشت، پیش از برگزاری چهل و ششمین نشست پارلمان، رسما اعلام کرد که در نشستی که حزب‌الله در آن شرکت نداشته باشد هرگز حضور پیدا نخواهد کرد و پس از انتخاب میشل عون نیز دوباره با اعلام هم پیمانی با حزب‌الله اعلام کرد: پیروزی میشل عون پیروزی خط ما بود.    

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.