تولید و کشت گیاهان دارویی از سابقه ای چند هزار ساله در میان تمدن های اصلی بشر برخوردار است. تاریخ تمدن بشر در ایران، چین، مصر و یونان با کشت گیاهان دارویی و تهیه عصاره ها و عرقیات متنوع از آن ها عجین است. بشر در طول قرون متمادی تجربیات انباشته تاری

حمایت از تولید گیاهان دارویی با پرداخت ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه بسیج سازندگی، با پیشرفت سریع طب نوین بویژه در دو سه قرن اخیر، استفاده از مردم در نقاط گوناگون دنیا از گیاهان دارویی رو به افول گذاشت. اما به مرور با روشن شدن عوارض خطرناک ناشی از مصرف داروهای صنعتی و شیمیایی، بویژه طی دهه اخیر جهان با موج بازگشت مردم به مصرف گیاهان دارویی روبروست و بازار آن لحظه به لحظه رو به گسترش است.

تولید و کشت گیاهان دارویی از سابقه ای چند هزار ساله در میان تمدن های اصلی بشر برخوردار است. تاریخ تمدن بشر در ایران، چین، مصر و یونان با کشت گیاهان دارویی و تهیه عصاره ها و عرقیات متنوع از آن ها عجین است. بشر در طول قرون متمادی تجربیات انباشته تاریخی خود درباره خواص گیاهان دارویی را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می کرد و به درمان بیماری های خویش می پرداخت.

ایران علاوه بر اینکه خود مهد طب سنتی است، از جمله مناسب ترین اقلیم ها برای تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می شود. وجود این مزیت ها به اضافه تقاضای رو به رشد برای مصرف گیاهان دارویی موجب شده است که این حوزه از ظرفیت های بالایی برای اشتغالزایی و صادرات برخوردار شود. عرقیات یکی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است. در ایران ده ها نوع نوع گیاه وجود دارد که عرق گیری شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج، ظرف سال های ۹۳ تا ۹۵ با پرداخت نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی، ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولید گیاهان دارویی در کشور راه اندازی شده است. استان فارس با راه اندازی ۱۷۱ واحد تولید گیاهان دارویی در کشور پیشتاز ست.

این گزارش حاکی است، راه اندازی این تعداد واحد تولیدی گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی، قریب به ۶ هزار شغل پایدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد کرده است.

عرقیات یکی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است. در ایران ده ها نوع نوع گیاه وجود دارد که عرق گیری شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عرقیات طبی، اسانس های گیاهی یا داروهای معطری هستند که به آب اضافه می شوند و می‌تواند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کرده و بر روند ساخته شدن هورمونها، درجه حرارت و سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌های استرس و جنسی، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی تاثیربگذارند.

این مواد معطر با تحریک مغز و ترشح انتقال دهنده‌های عصبی موجب پدید آمدن حالات روانی خاصی در انسان می‌شود و احساس سلامت، سرخوشی، خوشنودی و خرسندی را به وجود می‌آورند. مصرف عرقیات می‌تواند تا حدودی درد را کاهش داده و موجب تعادل عاطفی شود. از جمله عرقیات پرمصرف می‌توان به گلاب، عرق نعنا، عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک اشاره کرد.

با عنایت به نقش مصرف عرقیات گیاهی در سلامت عمومی جامعه و نیز ظرفیت های اشتغالزایی آن، تولید عرقیات گیاهی نیز به عنوان یکی از عرصه های اشتغالزایی مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

سازمان بسیج سازندگی برای کمک به اشتغالزایی و حمایت از تولید در عرصه های اقتصاد مقاومتی، متعهد به ارائه آموزش های تخصصی در عرصه های تولیدی و پرداخت وام اقتصاد مقاومتی به داوطلبان واجد شرایط است.

 علاقمندان به فعالیت در عرصه های تولیدی اقتصاد مقاومتی که نیازمند حمایت هستند، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به رده های استانی بسیج سازندگی در سراسر کشور مراجعه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.