قدس آنلاین - ساری: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره ‌کل محیط زیست مازندران گفت: غاز پا زرد کمیابی که پس از زنده‌ گیری در دامگاه فریدونکنار به اداره‌ کل محیط زیست استان تحویل داده شده بود، در منطقه حفاظت شده میانکاله رها شد.

رهاسازی غاز پا زرد نایاب در میانکاله

ربیعی افزود: این غاز پا زرد (Taiga Bean Goose) از گونه‌های مهاجر و بسیار کمیاب بوده که پس از زنده‌ گیری در دامگاه فریدونکنار به اداره حیات ‌وحش حفاظت محیط زیست مازندران تحویل و با انجام معاینات بیومتری و حلقه‌ گذاری در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله رها گردید.

وی با بیان اینکه سرزمین‌های جوجه ‌آوری این پرنده در شمال اروپا و آسیا در بخش تایگا سرزمین‌های وسیع سیبری روسیه بوده است، یادآور شد: غاز پا زرد همه ساله در فصل پاییز به همراه سایر گونه‌های غازهای وحشی به تالاب‌های واقع در عرض‌های جنوبی‌تر به ‌سوی اروپا و آسیا مهاجرت می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اضافه نمود: اراضی کشاورزی مجموعه دامگاه‌های فریدونکنار به‌ دلیل موقعیت مناسب در مسیر پروازی پرندگان مهاجر و شرایط مطلوب آب و هوایی و منابع تغذیه‌ ای به‌جامانده از کشت برنج یکی از بهترین زیستگاه‌های مقصد مهاجرت غاز پا زرد در ایران به ‌شمار می‌رود.

ربیعی ادامه دا: به‌ طور معمول پنج گونه غاز وحشی همه ساله برای زمستان ‌گذرانی به تالاب‌های ایران مهاجرت می‌کنند که شامل غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید بزرگ، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز و غاز پا زرد می باشند.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی فریدونکنار از اواخر مهر و اوایل آبان میزبان تمامی پنج گونه غاز وحشی است، گفت: غاز پا زرد، غاز پیشانی سفید کوچک و غاز عروس در فهرست گونه‌های کمیاب و حفاظت شده قرار دارند و از تمامی شکارچیان و صیادان زنده‌ گیر پرندگان وحشی تقاضا می‌شود، در صورت زنده‌ گیری این سه نوع غاز، آنها را به ادارات حفاظت محیط زیست تحویل دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.