انقلاب دوم وتسخیر مرکز بحران آفرینی آمریکا

تاریخ معاصر آکنده از حوادث و رخدادهایی است که هر کدام به تنهایی می تواند سرفصل مهم و سرنوشت سازی در جریان انقلاب و مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار باشد. در این میان روز سیزدهم آبان روز ویژه و نقطه پیدایش حوادث مختلفی در کشور است که در شکل دهی تاریخ انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد. به این سه اتفاق توجه نمایید:

سیزدهم آبان ۴۲ در پی قیام مردمی ۱۵ خرداد و اعلام مخالفت امام با قانون کاپیتالاسیون ایشان توسط یک گروه از مأموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی ـ رئیس ساواک تهران ـ بازداشت و هنوز آفتاب از افق سرنزده با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید می شود.

  1. سیزدهم آبان ۵۷ همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، ده ها نفر از دانش‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت شاه قرار گرفته و به شهادت می رسند. در این حادثه که توسط دولت «آشتی ملی» شریف امامی صورت گرفت، ‌ به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه هیچ یک از دانش‌آموزان نتوانستند از آتش گلوله‌های مأموران بگریزند و این امر تلفات را افزایش داد.

  2. سیزدهم آبان ۵۸ لانه جاسوسی ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر و جاسوسان آمریکایی به مدت ۴۴۴روز بازداشت می گردند.

بی شک در میان حوادث ذکر شده تسخیر سفارت ایالات متحده با توجه به ابعاد و پیامدهای ملی و بین المللی آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تا آنجا که با گذشت بیش از ربع قرن از آفرینش آن، همچنان در صحنه سیاست داخلی و خارجی کشور، اثرگذار و بحث‌ برانگیز است. اما حادثه از کجا آغاز وچگونه منتهی به تصرف سفارت امریکا در تهران گردید؟ روز دهم آبان ۱۳۵۸ امام خمینی(ره)، طی سخنان قاطعی خواستار استرداد شاه مخلوع از دولت امریکا شد. در بخشی از کلام ایشان آمده است: «بردانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه امریکا و اسرائیل گسترش داده و امریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه بزرگ را بار دیگر شدیداً محکوم کنند». پس از این گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران، پلی تکنیک، شریف و ملی(شهید بهشتی کنونی) در یک راهپیمایی گسترده به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. در این میان عده ای از آنها با تغییر مسیر از صف راهپمایان خارج و باهدف وادار ساختن امریکا به استرداد محمد رضا پهلوی و نیز دریافت اموال بلوکه شده ایران، تصمیم به اشغال سفارت امریکا و گروگان گیری ۶۳ آمریکایی حاضر در سفارتخانه گرفتند. هرچند پس از این اتفاق گروه های سیاسی کشور، مواضع مختلفی در برابر آن اتخاذ کردند اما امام خمینی(ره) آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول خواند. بر این اساس در یک بررسی اجمالی می توان موارد زیر را به عنوان برخی از مهمترین پیامدهای این واقعه دانست:

اول: استعمار ستیزی ملت و نفی سلطه قدرت های استکباری در سیزدهم آبان ۵۸سبب گردید در تقویم رسمی ایران این روز به عنوان» روز ملی مبارزه با استکبار» ثبت شود. همچنین از این تاریخ به بعد و در طول انقلاب اسلامی، شعار "مرگ بر امریکا" از شعارهای اصلی انقلاب گردید. شعاری که از سال های دور از زبان امام به گوش می رسید، در بهمن ۵۷ بر زبان های انقلابیون مسلمان جاری گشت و در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ همچون پتکی سفارت امریکا را فروریخت.

دوم: با تسخیر سفارت و افشای اسرار و فعالیت های جاسوسی علیه ایران، زحمات سی ساله دولت امریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آن در نفوذ به اعماق جامعه ایرانی و استخدام نیرو برای بهره برداری در زمان مطلوب به هدر رفت. از سوی دیگر این رخداد مهم بسیاری از ارتباطات سازمان های جاسوسی و شگردهای خاص آنها را افشا کرد. بنابراین سیستم و نظام اطلاعاتی و جاسوسی امریکا در کل منطقه مختل و موجبات اتحاد و انسجام همه نیروهای متعهد و انقلابی فراهم آمد تا در قبال تهدیدی بزرگتر و مبارزه ای وسیعتر با همه توان ایستاده و امریکا را به عنوان دشمن شماره یک در اذهان مردم انقلابی مجدداً زنده نماید.

سوم: کارتر در کتاب خاطرات خود می‌گوید: «۴ نوامبر ۱۹۷۹(۱۳ آبان ۵۸) تاریخی است که من آن را هرگز فراموش نخواهم کرد... ما شدیداً نگران بودیم» وی می‌افزاید: «در روزهای نخست تصور می‌کردم گروگان‌ها به زودی آزاد خواهند شد، اما پس از آنکه بازرگان، نخست وزیر دولت موقت درکوشش‌های اولیه خود برای آزادی گروگان‌ها با شکست مواجه شد، نگرانی ها افزایش یافت.» واقعه سیزده آبان قبل از هر چیز هیأت حاکمه ایالات متحده را به شدت گیج کرد. آمریکا که به لطف لیبرال‌های حاکم در دولت موقت توانسته بود موقعیت از دست رفته خود در ایران را به تدریج باز یابد، با این ضربه سهمگین به شدت برآشفته شد. همچنین این مسأله از دلایل مهم شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۱۹۸۰گردید. همیلتون جردن رییس ستاد انتخاباتی کارتر در انتخابات سال ۸۰ می‌گوید: «برای من روشن بود که کلید انتخابات در دست کسان دیگر در آن سوی دنیاست که تصمیم و عملشان تا آخرین لحظه قابل پیش بینی نیست، کارتر در هواپیما به من گفت: عجیب است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری کشور بزرگ ما نه در شیکاگو یا نیویورک بلکه در تهران تعیین می‌شود.»

چهارم: تسخیر لانه جاسوسی هرچند از سوی دول استعماری وابسته به شرق و غرب محکوم گردید، اما از سوی ملل محروم و تحت ستم و نهضت‌های آزادی بخش جهان به شدت مورد استقبال قرار گرفت و باعث نضج گرفتن حرکت‌های ضد استعماری گسترده‌ای در سطح جهان و خصوصاً خاورمیانه شد.

بر اساس اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان تسخیر سفارت امریکا در تهران دیپلماتهای امریکایی مستقر در سفارتخانه‌ از هیچ تلاشی در جهت مقابله با نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کردند. تماس با سرکردگان گروههای ضد انقلاب، حمایت از شبکه‌های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهکهای تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار در لوله‌های نفتی و یا ایجاد نا امنی و بی‌ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، از عملکردهای مأموران سیاسی فعال در ساختمان سفارت امریکا بود. لذا تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران از ابتدا با حمایت امام مواجه گردید. تا آنجا که ایشان تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را «انقلاب دوم» لقب دادند و با این جمله تاریخی این اقدام را تأیید نمودند: «شما می‌بینید که الان مرکز فساد ‌امریکا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند و امریکائیها را هم که در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را بدست آوردند و امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.