۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 471528

دبیرانجمن برنج ایران حداکثر نیاز واردات برنج در سال جاری را با توجه به افزایش کمی و کیفی تولید داخلی 800 هزار تن اعلام کرد .

تولید برنج از مرز 2 میلیون تن گذشت

به گزارش صدا و سیما ؛ جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می شود و نیاز کشور ۳ میلیون تن است که با واردات جبران می شود.

وی افزود: امسال برداشت برنج به دلیل خزانه گیری زودتر برنج کاران (۲۰ اسفند) زودتر آغاز شد و از دهم مرداد برداشت برنج را شروع کردند در حالی که همیشه از اواخر مرداد برداشت می شد.

شایق گفت: برخی قیمت تمام شده بالای تولید برنج داخلی را بهانه ای برای افزایش قیمت برنج قرار داده اند در حالی که فاصله قیمت برنج در استان های شمالی و استان تهران و استان های جنوبی ربطی به هزینه تولید ندارد چون هر سال این فاصله رقم طبیعی خود را داشت اما امسال از اوایل فروردین شوک قیمتی را وارد کردند.

وی تصریح کرد: در سال جاری همچنین برنج رتون و همچنین کشت دوباره برنج بیشتر شد که حتی برآورد می شود به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید برسد اما همچنان نهادهای نظارتی بر قیمت ها نظارت ندارند.

شایق گفت: هیچ بهانه اقتصادی برای افزایش قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در شمال به حدود ۱۲ هزار تومان در تهران وجود ندارد و نهادهای نظارتی متأسفانه قیمت را رها کردند.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران افزود: در سال جاری ارقام پرمحصول هم معطر شدند و پربازده هستند.

وی همچنین ادعای تغییر ذائقه مردم ایران از مصرف برنج خارجی به برنج داخلی را رد کرد و گفت: هرگز مردم ایران ذائقه خود را به برنج های خارجی تغییر نداده اند فقط برخی ها به علت قدرت خرید پایین مجبورند از برنج های خارجی استفاده کنند و گرنه حتی خارجی هایی که برنج ایرانی مصرف می کردند به برتری کیفی این محصول اعتقاد دارند و مردم ایران هم به محصول خود عشق می ورزند و مانند روغن یا مرغ آمریکایی نیست.

شایق همچنین افزود: برای اقوام خود ۲ و نیم تن برنج را با یک وانت با هزینه ۲۰۰ هزار تومان به تهران آوردند بنابر این تأثیر هزینه حمل و نقل در افزایش قیمت برنج در این اندازه ها نیست که برخی ها آن را بهانه ای برای گرانفروشی دانستند.

حدود ۱۵۰ هزار تن برنج هم در کشت دوم شالیزارها برداشت خواهد شد و ۹۰ هزار هکتار فقط در مازندران زیر کشت دوم برنج (رتون) قرار دارد.
ارقام باکیفیت برنج داخلی در دهه های اخیر معرفی شده است و کیفیت برنج های پرمحصول به سطح برنج های محلی می رسد.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با اشاره به کشت دوم در شالیزارها مانند محصولات صیفی و برنج گفت: کشت رتون ( به فتح ر) یا برداشت دوم هم رایج شده است و باید توسعه یابد.

برنج رتون به معنی پرورش دوباره ساقه های برنج است که پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد ، کشاورزان دوباره از همان زمین محصول برداشت می کنند.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده های کشاورزی ، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب از ویژگی های برنج رتون است.به ازای هر هکتار زمین به طور متوسط یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج رتون تولید می شود.

در این نوع کشت هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد زیرا نیازی به نشای مجدد نیست و از طریق همان نشای اول محصول دوم پربرداشت رشد می‌کند.محصول رتون در طول مدت زمان کوتاه‌تر و پس از برداشت محصول قابل برداشت است.

حدود ۶۰ درصد شلتوک برنج رتون به برنج سفید تبدیل می‌شود.
برنج رتون (دوباره نوج ) به صورت بیولوژیکی و بدون استفاده از سموم تولید می شود و به داشتن ارزش غذایی زیاد ، کیفیت بهتر و عطر و طعم مناسب مشهور است.

عمده برنج کشور در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود اما استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، سیستان وبلوچستان هم برنج کاری دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان می رسد.در اردبیل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.