۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 471727

برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور معاون رئیس جمهور

استاندار کرمان: کرمان پایلوت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

قدس آنلاین - کرمان: جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار کرمان ودیگر مسؤولان استانی در محل استانداری کرمان برگزار گردید.

برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور معاون رئیس جمهور

محمدباقر نوبخت درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان ،گفت: اقدامات استان کرمان در راستای سیاست‌های ملی است و سیاست‌های ملی بر اساس منطق و براساس شرایط کشور انتخاب شده است.

معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: دو نقیصه شامل عدم وجود یک نگاه بلند مدت وعدم الگوی منسجم در فرآیند توسعه کشور وجود داشته است و این در حالیست که کشورهایی که همراه با ما برنامه‌های توسعه‌ای را پیش گرفتند، به پیشرفت رسیده‌اند.

نوبخت ابراز داشت: تاکنون ۱۰ برنامه را در کشور اجرا کرده‌ایم که هر یک از این برنامه‌ها به علت عدم وجود چشم‌انداز بلندمدت به یک مسیر جداگانه رفته و از یک حرکت منسجم برخوردار نشدیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با ابلاغ سند چشم‌انداز، نقیصه عدم وجود یک نگاه بلندمدت را جبران کردند و بنابراین برنامه‌ها باید بر اساس دو برنامه ۱۰ ساله باشد، معظم له به درستی تشخیص دادند با اقتصاد دولتی نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم بلکه پیشرفت ما باید بر اساس اقتصاد درون‌زا باشد.

معاون رئیس جمهوری ابراز داشت: مردم زمانی آمادگی دارند در عرصه اقتصادی شرکت کنند که بتوانند از اقدامات خود بهره ببرند بنابراین برنامه‌ها باید عدالت‌گستر باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین شیوه برای توسعه کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: برنامه‌های استان کرمان براساس چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده و به این نکته توجه شده است که همکاری و تعامل بین دولت و بخش‌های غیردولتی به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: گزارش استاندار کرمان درباره تقسیم استان کرمان به مناطق هشت‌گانه اقتصاد مقاومتی با مدیریت بخش خصوصی را تحسین کردم و این موفقیت ناشی از طراحی درست و منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید براینکه ۲۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار باید تا پایان امسال توزیع شود و استان کرمان از این بودجه سهم دارد، ادامه داد: در سفر رئیس جمهوری به استان کرمان یک هزار میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌گذاری برای این خطه مصوب شد و ۱۰۰ درصد این اعتبارات تا قبل از پایان امسال پرداخت می‌شود.

نوبخت عنوان کرد: تمام اعتبارات سرمایه‌گذاری و تملک دارایی و سرمایه‌ای امسال نیز به استان کرمان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه پیش‌نویس بودجه سال آینده را در ماه جاری به دولت تقدیم کرده است، گفت: ۱۰۰ درصد اعتبارات بخش دوم سفر رئیس جمهوری به استان کرمان را در لایحه بودجه سال آینده خواهیم دید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خطاب به استاندار کرمان ادامه داد: برنامه توسعه استان کرمان برای سال‌های ۹۵ تا ۹۹ در برنامه ششم را تهیه و به ما بدهید ، متعهد می‌شوم با کمترین تغییر آن را به عنوان برنامه مصوب کنم

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی استان کرمان نشان می‌دهد این خطه به درستی در ریل توسعه قرار گرفته است و پیش می‌رود.

نوبخت با اشاره به اینکه استان کرمان ظرفیت و منابع عظیم و بزرگی برای توسعه دارد، ابراز داشت: رمز موفقیت استان کرمان این است که با همه اختلاف سلایق ، استان کرمان مسیر توسعه را در پیش گرفته و این اختلاف سلیقه‌ها موجب عدم توسعه نشده است.

وی همچنین سردار سلیمانی را از دیگر سرمایه‌های انسانی استان کرمان خواند و ادامه داد: امیدواریم خداوند سردار سلیمانی را از بلایا مصون بدارد تا ماموریت خود در این مقطع حساس را به انجام برساند.

معاون رئیس جمهوری در پایان سخنان خود به بازدید از منطقه زلزله‌زده زرند اشاره کرد و گفت: مسئولان استان کرمان تصمیمات این سفر را به صورت روزانه پیگیری کنند.

در ادامه جلسه رزم حسینی استاندارکرمان اظهار داشت:  امر توسعه فرابخشی است و فقط به دولت مربوط نیست لذا انسجام مدیریت و تمرکززدایی برای دولت می‌تواند راهگشا باشد.

استاندار کرمان ابراز داشت: بر اساس آموزه‌های اسلامی معتقدیم، سرمایه‌گذار و کارآفرین، مجاهد اقتصادی است و ۳۲ میلیارد دلار موافقتنامه سرمایه‌گذاری در استان کرمان امضا شده که برابر با ۷۵ هزار میلیارد تومان است که ۱۷ درصد این موافقتنامه‌ها اجرا شده و یا در دست اجراست.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان کرمان ابراز داشت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موافقتنامه در سفر رئیس جمهوری به استان تخصیص یافت که تاکنون کارخانه پلاسمای خون  با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

رزم حسینی اضافه کرد: توافقنامه پارک ملی خبر به عنوان بزرگترین پروژه محیط زیست نیز در سفر رئیس جمهوری به امضا رسید که این پروژه نیز آخرین مجوزها را دریافت کرده است و نخستین پارک چادری پنج ستاره در پارک خبر ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مجوزهای کارخانه پتروشیمی فجر کرمان نیز بعد از برجام اخذ شد و پروژه ریلی خط کرمان سیرجان آماده برگزاری مناقصه است و مطالعات اتوبان کرمان بندرعباس تمام شده و در مرحله فاینانس است.

استاندار کرمان از شهرستان نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج هم سخن به میان آورد و ابراز داشت: قلعه گنج یکی از شهرستان های محروم است که خدمات زیربنایی به این منطقه رسیده ولی مردم در محرومیت به سر می برند و درپی اقداماتی که در قلعه گنج انجام شد، امروز این شهرستان که ناامن ترین منطقه بود به امن ترین منطقه تبدیل شده واکنون  به مرکز گردشگری در جنوب کرمان تبدیل گشته و گردشگران خارجی به این منطقه می‌روند.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: استان کرمان به عنوان پایلوت پروژه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است وباید گفتمان اقتصاد مقاومتی به باور مردم تبدیل شود و اگرمردم به این باور برسند می‌توانند با اقتصاد مقاومتی آینده خود را تضمین کنند.

در این جلسه همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با تاکید براینکه کل ارزش افزوده استان کرمان ۳۱ هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به اینکه استان کرمان ۱۱ درصد مساحت و حدود چهار درصد جمعیت کشور را دارد، سهم این استان از اقتصاد کشور بدون نفت ۳.۴ درصد است.

رودری با اشاره به اینکه نرخ رشد استان کرمان نسبت به متوسط ملی یک درصد بالاتر و تولید سرانه استان نسبت به سرانه ملی پایین‌تر است، افزود: سند چشم‌انداز استان کرمان براساس نامه مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تدوین شده است و ۸.۵ درصد نرخ رشد توسعه استان کرمان را پیش‌بینی کرده‌ایم که به ۱۲۲ هزار میلیارد تومان طی پنج سال نیاز است.

وی تصریح کرد: ۳۸۹ پروژه اقتصاد مقاومتی در سه سطح و برش در استان کرمان تعریف شده است که ۹۵ پروژه برش استانی مربوط به پروژه‌های ملی و  ۱۱۳ پروژه فراتر از سطح ملی و دستگاه‌هاست.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان از ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان خبر داد، ابراز داشت: ۱۸۱ پروژه بخش خصوصی در استان کرمان وجود دارد که از طرح مثلث توسعه اقتصادی اخذ شده است و ۵۹ پروژه هم برای برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد مقاومتی در استان کرمان می باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه مدیران استان کرمان بحران زلزله در شهرستان زرند را به خوبی مدیریت کردند، گفت: ذغالسنگ استان کرمان به بحران رسیده و علارغم تلاش های مجدانه استاندار کرمان، هنوز مشکلات مرتفع نشده است.

حسین امیری با تاکید براینکه استان کرمان با مشکلاتی از جمله بحران آب روبرواست، افزود: پسته استان کرمان نیز با مشکلاتی در بخش فروش مواجه است که با ورود شرکت تعاونی پسته فشار بر این محصول کمتر شده است.

وی خواستار تفویض اختیارات بیشتر به استاندار کرمان شد و خاطرنشان کرد: پسته همه ساله با راندمان کم تولید می‌شود و باید راهکاری برای پسته، خرما و محصولات جالیزی استان کرمان در نظر گرفته شود و با استراتژی خاصی این محصولات به فروش رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.