تذکر رهبر انقلاب در راستای عدم حضور اسناد تسخیر لانه جاسوسی در کتب درسی و این که چرا هیچ نشانی از این کتب در مجموعه دروس مدارس و دانشگاهها نیست؟، ما را برآن داشت گذری بر آثار منتشر شده در این حوزه داشته باشیم.

آنچه از اسناد باید در کتاب ها بیایند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سیزدهم آبانماه روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان فرمودند: «70 جلد کتاب از اسناد لانه‌ جاسوسی منتشر شده است؛ چرا هیچ نشانه‌ای از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست؟ این یکی از اعتراض‌های من است. وزیر جدید هم در جلسه هستند. چرا این اسناد در کتاب‌های دانش‌آموزان نیست تا جوانان بدانند و بفهمند در کشور چه گذشته است.»

اما این 70 جلد که رهبر انقلاب از عدم درج آنها در کتاب‌های مدارس و دانشگاهی گلایه داشتند حاوی چه مواردی است؟

طی این سال‌ها کتابهای متعددی با محوریت تسخیر لانه جاسوسی و 13 آبان منتشر شده است اما موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در کنار مرکز اسناد انقلاب اسلامی و بعضی دیگر از ناشران اقدام به انتشار اسناد و کتاب‌هایی کرده است.

* اسناد 70 جلدی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی  این اسناد را برای دسترسی آسان‌تر (مجموعه اسناد لانه جاسوسی را که قبلاً توسط دانشجویان پیرو خط امام در 74 جلد منتشر شده و یک جلد منتشر نشده که حاوی زندگینامه تعدادی از رجال سیاسی است را در 8 جلد به بازار نشر عرضه کند) طی مجموعه‌ای بدیع منتشر کرده و برای کاهش حجم صفحات و سهولت استفاده محققین‌، متن اسناد حروفچینی شده و تصاویر اسناد هر جلد در یک قطعه CD با قابلیت جستجو در متن به همراه کتاب ارائه کرده است. در هر جلد از مجموعه‌، علاوه بر فهرست مطالب در ابتدا، فهرست اعلام نیز در پایان کتاب آمده است‌. 
شایان ذکر است که برای حفظ اصالت متن اولیه که اینک یک سند تاریخی شمرده می‌شود، متن پیشین عیناً در حروفچینی چاپ جدید نیز آمده و ضمن رعایت امانت‌داری‌، هیچگونه دخل و تصرفی در محتوا و متن اسناد انجام نشده است‌. 

این اسناد مورد تاکید رهبر انقلاب هستند و چه بهتر که در کتاب های تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان گنجانده شوند. اسناد منتشر شده در این مجموعه باتوجه به سندیت، می‌توانند در سطوح مختلف اموزش و پرورش و آموزش عالی مورده بهره باشند. 

* کتاب «انقلاب دوم، تسخی‍ر لان‍ه ج‍اس‍وسی‌ آم‍ریک‍ا، آث‍ار و پ‍ی‍ام‍ده‍ا»

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های چاپ شده دراین خصوص، کتاب «انقلاب دوم، تسخی‍ر لان‍ه ج‍اس‍وسی‌ آم‍ریک‍ا، آث‍ار و پ‍ی‍ام‍ده‍ا» است که توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1385 منتشر شده است. این کتاب با تدوین احمدرضا شاه‌علی، به تفسیر و تحلیل تاریخی این رویداد می‌پردازد. دومین کتاب در این حوزه نیز کتابی با نامی مشابه است که به مناسبت سی و دومین سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب با نام «انقلاب دوم، نگاهی به تسخیر لانه جاسوسی در سیزدهم آبان ماه 1358» است که انتشارات گروه تاریخ کتاب سبز آن را به چاپ رسانده است. ویژگی خاص کتاب بعدی این است که نویسنده آن، یکی از افرادی بوده است که خود در تسخیر سفارت آمریکا نقش مستقیم داشته است. «تسخیر، اولی‍ن‌ روای‍ت‌ مک‍ت‍وب‌ از درون‌ س‍ف‍ارت‌ ت‍سخی‍ر ش‍ده‌ آم‍ریک‍ا در ت‍ه‍ران‌« با قلم معصومه ابتکار به نگارش درآمده است. ابتکار در این کتاب به ذکر برداشت‌ها و ملاحظات شخصی خود در جریان تسخیر سفارت آمریکا پرداخته است.

* «تسخیر جاسوسخانه آمریکا و توطئه سازش علیه انقلاب»

یکی دیگر از کتاب‌هایی که با لحنی انقلابی و آتشین، قویا تسخیر لانه جاسوسی را تایید کرده است، کتابی با عنوان «تسخیر جاسوسخانه آمریکا و توطئه سازش علیه انقلاب» است که در سال 1359 شمسی توسط شورای انتشارات و تبلیغات جنبش مسلمانان مبارز به چاپ رسیده است. این جنبش که در حال حاضر عاقبت متفاوتی یافته و در اپوزیسیون تعریف می‌شود، در آن تاریخ رویکرد امام خمینی در تایید خیزش دانشجویان را ستوده است.

* کتاب «444روز»

کتاب «444روز» نیز ذکر خاطرات و رخدادهای این واقعه از زبان تیم ولز است. این نویسنده با برداشت شخصی خود بیش از 600 صفحه در این باره قلم زده است. انتشارات فرهنگی رجا در سال 1366 آن را ترجمه کرده است.

* «روابط ایران و آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی»

انتشارات اسناد انقلاب اسلامی، کتاب دیگری با تعداد 242 صفحه درباره این رویداد تاریخی منتشر کرده است. این کتاب با عنوان «روابط ایران و آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی» با نویسندگی حسن خداوردی، ابتدا به علل وقوع این رخداد می‌پردازد و در ادامه نیز به تنش‌های ایجاد شده در روابط ایران و آمریکا، قبل و پس از این واقعه می‌پردازد.

* «ورود به لانه عقاب»

«ورود به لانه عقاب» عنوان دیگری است از کتاب‌های مشهور و انتشار یافته در این حوزه. مهدی شریفی در این کتاب ضمن گفت‌وگو با شخصیت‌هایی مثل دکتر معصومه ابتکار، سیف‌اللهی و اصغرزاده سعی کرده است که با تاکید بر اهداف و افکار عاملان اصلی این رخداد، تاریخی مستندگونه از این واقعه را به تصویر بکشد.

* «دستاویزهای سیاسی در مسائل اسلامی»

از کتاب‌های نه‌چندان شناخته شده در این راستا می‌توان به کتاب «دستاویزهای سیاسی در مسائل اسلامی» با قلم حسین اسلامی اشاره کرد که انتشارات جهاد دانشگاهی آن را به چاپ رسانده است. این کتاب با گریز به حوادث 13 آبان 1358، به تبیین و تشریح علل این واقعه پرداخته است.         

* «خاطرات سیاسی - اجتماعی»

 «خاطرات سیاسی - اجتماعی» نوشته دکتر صادق طباطبایی است که از سوی چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)) در 484 صفحه و در قالب سه مجلد منتشر شده است.

* «مبارزات بی شکست»

«مبارزات بی‌شکست» عنوان تحلیلی بر جنبش دانشجویی است که به قلم محمدرضا علم از سوی انتشارات راه معاصر در 224 صفحه منتشر شده است.

در این گزارش سعی می‌شود به برخی از آثاری که با این موضوع و محور تالیف شده پرداخته شود. از جمله این آثار می‌توان به: «جنبش دانشجویی در ایران» نوشته شهریار زرشناس، «نگاهی به جنبش دانشجویی در کشورهای جهان»، «جنبش دانشجویی کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی»، «مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست جنبش دانشجویی» نوشته عماد افروغ، «تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان» نوشته محمدحسن روزی‌طلب ، «جنبش دانشجویی در آمریکا: رویدادها و قطعاتی از دهه 60» نوشته نادر فتوره‌چی، «درباره جنبش دانشجویی: روند تحول، تاریخی - گفتمانی جنبش دانشجویی در ایران از 1313 تا 1388» نوشته محسن امیدیان ؛ عبدالله مرادی، «جنبش دانشجویی در ایران از تاسیس دانشگاه تا پیروزی انقلاب اسلامی» نوشته علیرضا کریمیان، «یار دبستانی من: جنبش دانشجویی در ایران» ، «خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی: جنبش دانشجویی ایران» ،«گزیده اسناد روابط ایران و آمریکا»، «جنبش دانشجویی در آیینه خاطرات : نگاهی تاریخی به فعالیتهای انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور»، «مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست جنبش دانشجویی»، «جریان‌شناسی جنبش دانشجویی» و... اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.