قدس آنلاین- حسین فیضی : در آماری تکان دهنده،سایت رسمی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء شمار جامعه هدف را هشت میلیون و 500 هزار نفر مرد و زن یعنی 12 درصد جمعیت کشور اعلام کرده است.

ضرورت اختصاص بودجه خاص برای ورزش «بیماران خاص »

اکنون 30 هزار نفر پیوند اعضاء، 18 هزار نفر تالاسمی ماژور، 7 هزار بیمار هموفیلی، بیمار دیابت نوع یک 900 هزار نفر، 40 هزار بیمار همودیالیز، بیمار ام اس 70 هزار نفر، بیمار ای بی 212 بیمار دیابت نوع دو 7 میلیون نفر، سرطان 400 هزار بیمار در کشور وجود دارد.

فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء که با شعار امید به زندگی، شادابی، نشاط و ورزش از سال 1378 با عضویت در فدراسیون جهانی پیوند اعضا پا به عرصه نهاده است اکنون در سطح استان های سراسر کشور با تشکیل هیأت های زیرمجموعه خود در 13 رشته ورزشی و در گروه های سنی گوناگون فعالیت دارد.

دکتر فرهادی زاد دبیر فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما می گوید:همه باید در حد توان و تمکن یاور این قشر باشند زیرا این موضوع از جمله چالش‌های پیش رو فقر اقتصادی در اکثریت (90 درصدی) جامعه هدف است.

فرهادی زاد اولویت نخست فدراسیون را درمان و معیشت در این جامعه بیان می کند و می افزاید: ایجاد باور پیرامون تأثیر مثبت ورزش بر عملکرد جسمانی- روحی و روانی، دسترسی آسان، مستمر و کم هزینه و تأمین منابع مالی برای آموزش  و ورود بیماران به محیط ورزش از دیگر اهداف فدراسیون است.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های هیأت ورزش های بیماران خاص و پیوند اعضا در خراسان رضوی می افزاید: پس از درگذشت دکتر افشاری صالح برادر وی به عنوان سرپرست معرفی شد که تقریباً در حدود 2 سال گذشته فعالیت هیأت نیمه تعطیل است.

فرهادی زاد در ادامه اظهار می دارد: به مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی تأکید کرده‌ام در معرفی سرپرست جدید و سپس تشکیل مجتمع انتخاب رئیس هیأت تسریع شود.

هوشنگ ولی پور معاون توسعه ورزش خراسان رضوی: نیز از معرفی قریب الوقوع سرپرست جدید هیأت طی این به فدراسیون خبر داد و افزود: با انتصاب سرپرست و سپس انتخاب رئیس جدید جبران فاصله خواهد شد.

دکتر مجید خدایی استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه بیماران نمی‌توانند از امکانات دیگر افراد و همراه افراد سالم استفاده کنند بایستی از امکانات ویژه استفاده نمایند، حتی باید در ورزشگاه ها امکاناتی ایجاد شود  تا ساعاتی بصورت اجباری در اختیار بیماران خاص قرار گیرد.

شیما شامنصوری نایب رئیس هیأت خراسان رضوی با اشاره به وجود حدود 7 هزار بیمار خاص در استان می گوید: متأسفانه با درگذشت رئیسی سابق هیأت فعالیت‌های ورزشکاران نیز تعطیل شد.

وی خاطرنشان می کند: انتخاب رئیس این هیأت بدلیل هزینه‌های چشمگیر، تأمین امکانات و فضاهای مورد نیاز قطعاً نیاز به ظرافت خاصی دارد. زیرا بیماران عزیز برای تأمین هزینه‌های دارویی مشکلات خاص خود را دارند. بهتر است فردی به عنوان رئیس هیأت انتخاب شود که خیراندیشانه و خداجویانه در مسؤولیتش خدمت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.