۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 471899
شـور حسینی، عشق رضـوی

سلام دوباره:
بیست و نه سال پیش در چنین روزهایی روزنامه قدس حال و هوای دیگری داشت. شمارش معکوس برای انتشار نخستین روزنامه مشهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود و من- که ۲۹ سال داشتم - و جمع اندک همکارانم که عمدتاً جوان‌تر از خودم بودند برای این رویداد مهم در تکاپویی وصف‌ناشدنی بودیم تا سرانجام در ۲۸ آذرماه ۱۳۶۶ «قدس»متولد شد .
این روزها من دوباره حال و هوای دیگری دارم. با دعوت برادر جوان و پرشورم ایمان شمسایی - که پرچم قدس را از برادر عزیز و بسیار دوست‌داشتنی‌ام رضا خوراکیان تحویل گرفته - قرار است ۱۳ سال پس از «دوری از قدس» هر از گاهی یادداشتی را برای این روزنامه وزین قلمی کنم و چنین اتفاقی برای من که هیچگاه احساسم نسبت به قدس تغییر نکرده است - حسی دوست داشتنی می‌آفریند. اکنون با «سلامی دوباره» در خدمت قدسیان هستم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید .
میهن عزیزم در تکاپو و تدارک یک رویداد عظیم است. بسیاری از هموطنانم بار «سفر» به سرزمین عشق بسته‌اند و برخی دیگر «کمر» به خدمت به آنان می‌بندند تا بزرگ‌ترین «اجتماع بشری» در اربعین حسینی با حضور ۲۰ میلیون زائر عاشق در سرزمین نور برگزار شود و نور جاودانه‌ای که ۱۴ قرن پیش از «خون» حسین در سرزمین کربلا درخشش یافت در عصر ما - که «یزید» در قامت «نظام سلطه» طغیان کرده و «شمر» لباس «تکفیر» بر تن کرده است - بر جاودانگی و حقانیت این نور الهی گواهی دهد.
مغناطیس اربعین میلیون‌ها عاشق را از اقصی نقاط عالم مجذوب خود کرده است تا به عالمیان بفهماند «شور حسینی» بمباران «آمریکا» را به سخره می‌گیرد، گلوله «داعش» را با مشت مهار می‌کند و رجز «آل سعود» را با «هیهات من الذله» پاسخ می‌گوید. «راهپیمایی اربعین» اگر چه سال‌هاست جریان دارد اما در سال‌های اخیر که ایرانیان حسینی به این صحنه آمده‌اند شکوهی وصف ناشدنی یافته است و به نمادی از «شور عاشورایی» و «شعور انقلابی» در جهان امروز تبدیل گردیده است. حلاوت «حماسه اربعین» بر کام گام نهادگان در این اقیانوس نور و خادمان آنها جاودانه باد.
و اما کمتر از ۱۰ روز پس از آن حماسه جاودانه، دومین اجتماع عظیم بشری در شهر ما مشهدالرضا(ع) برگزار می‌شود. در سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت صادق آل محمد(ص) و عالم آل محمد(ع) میلیون‌ها دلداده اسلام عزیز و اهل بیت(علیهم السلام) از اقصی نقاط میهن اسلامی و جهان اسلام در مضجع شریف رضوی گرد می‌آیند تا سوگوار آن عزیزان باشند.
اما این اجتماع دوم به علت نبود مدیریت و ساماندهی مناسب هرگز بازتاب در شــأن خود را نیافته است. - «قطره‌های عاشق» به «رود» می‌پیوندند ولی «رود»ها در میقات قرار حضور ندارند تا به دریای متلاطم عاشقان بپیوندند و شکوه این اجتماع عظیم آشکار گردد. بر اساس آمار قریب به ۶ میلیون زائر در روزهای پایانی ماه صفرالمظفر به مشهد مقدس شرفیاب می‌شوند و با احتساب حدود ۲ میلیون مجاور مشهدی که در این مراسم حضور می‌یابند یک اجتماع ۸ میلیونی رقم می‌خورد.
به نظر می‌رسد اگر برای این اجتماع بزرگ برنامه‌ریزی مناسب انجام شود و رسانه ملی به پوشش مناسب آن همت گمارد، می‌توان در پایان ماه صفر «شور حسینی» اربعین را به «عشق رضوی» پیوند زد.
بر این باورم که با رویکرد جدید آستان قدس رضوی و با محوریت تولیت عزیز - ‌که با حضور خود در اجتماعاتی نظیر سوگواران زنجان و مراسم مشهد اردهال علاقه خود را به این تجمع‌های معنوی نشان داده‌اند - می‌توان «حماسه اربعین» را در مشهد تکرار کرد.
متأسفانه حضور هیأت‌های عزاداری در ایام ۲۸ صفر در مشهد از مبدأ فاقد برنامه‌ریزی است و آنها در یک «میقات» متمرکز ساماندهی نمی‌شوند. حتی در مسیرهای منتهی به حرم مطهر نیز تداخل بلندگوها و طبل‌ها و سنج‌های عزاداری، فضایی نامفهوم از صداها را می‌آفریند به طوری که سوگواری‌ها نیز به کام جان نمی‌نشیند.
انتظار می‌رود مسؤولان ملی و استانی و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی - که بحمدالله همه آنها دل در گرو اهل بیت علیهم‌السلام دارند - با الهام از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و با بهره‌گیری از ظرفیت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اجتماع عظیم روزهای پایانی ماه صفر را به یک حماسه بزرگ تبدیل کنند تا برای همیشه تاریخ تجلی‌گاه «‌شور حسینی و عشق رضوی» باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.