نوزدهمین دوره رقابت‌های هندبال جام باشگاه‌های آسیا در حالی به پایان رسید که با قهرمانی نماینده عربستان، طلسم چند ساله قهرمانی قطری‌ها در این رقابت‌ها شکست.

پایان سلطه قطری ها در هندبال آسیا/ عنوان چهارمی نماینده ایران در اولین حضور

به گزارش قدس آنلاین، نوزدهمین دوره مسابقات هندبال جام باشگاه‌های آسیا، شنبه شب با قهرمانی تیم النور عربستان در اردن به پایان رسید. این عنوان قهرمانی در حالی برای این تیم عربی به دست آمد که در چهار سال گذشته شاهد کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها توسط نمایندگان کشور قطر بودیم اما طلسم این قهرمانی‌ها اینبار شکسته شد.

در دیدار فینال این بازی‌ها، تیم النور بر الجیش قطر مدعی کسب عنوان قهرمانی غلبه کرد و قهرمان شد. در دیدار رده‌بندی نیز لخویا قهرمان دوره قبل رقابت‌ها برابر تیم هندبال نفت و گاز گچساران ایران به برتری رسید و سوم شد.

رده‌بندی کلی این رقابت‌ها به این شرح است:

۱ـ النور عربستان
۲- الجیش قطر
۳ـ لخویا قطر
۴- نفت و گاز گچساران
۵- الجزیره امارات
۶- الاهلی اردن
۷- الاهلی بحرین
۸- اهلی سداب عمان 

در این دوره از رقابت‌ها بازهم تیم های آسیای شرقی غایب بودند؛ تیم هایی که در میادین اصلی قهرمانی آسیا و جهان حرفی برای گفتن دارند اما در رقابت‌های جام باشگاه های آسیا به دلیل تحت سلطه بودن قدرت کشورهای عربی حاضر به حضور در مسابقات نیستند. در این بین تنها تیم غیر عربی این رقابت‌ها تیم هندبال نفت و گاز گچساران ایران بود.

برای حضور در این دوره از رقابت‌ها تیم منیزیوم فردوس قهرمان لیگ برتر سال ۹۴ از حضور در رقابت‌ها انصراف و حتی از حضور از لیگ برتر هندبال باشگاه های کشور نیز کناره‌گیری کرد.

تیم هندبال نفت و گاز گچساران تیم جوان و بومی جنوب کشور با در اختیار گرفتن سه بازیکن ملی‌پوش قرضی و برگزاری چند مسابقه تدارکاتی داخل کشور و بدون داشتن بازیکن خارجی راهی میدانی شد که کشورهای عربی سال‌هاست در آن سرمایه گذاری و تمام تیم‌های آسیا را از دور خارج کرده‌اند.

با این حال تیم نفت و گاز گچساران در اولین حضور خود موفقیت خوبی کسب کرد. این رقابت‌ها در دو گروه هشت تیمی برگزار شد که نماینده ایران در گروه اول با تیم‌های الاهلی اردن الجیش قطر و الجزیره امارات قرار داشت.

نماینده کشورمان در اولین مسابقه خود در دور مقدماتی برابر الجزیره امارات با نتیجه ۳۵ بر ۳۵ به تساوی رضایت داد. نفت و گاز در دومین مسابقه‌اش با نتیجه ۳۷ بر ۲۸ برابر الجیش قطر شکست خورد و در سومین دیدار با نتیجه برابر الاهلی اردن با نتیجه ۲۶ بر ۲۳ به برتری رسید و به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله نیمه نهایی شد.

در مرحله نیمه نهایی تیم نفت با نتیجه ۳۵ بر ۲۶ برابر النور عربستان شکست خورد تا شانس راهیابی به فینال را از دست بدهد. شاگردان کیخایی در دیدار رده‌بندی شنبه شب با نتیجه ۳۱ بر ۲۱ برابر لخویا قطر مغلوب شدند و به عنوان چهارمی بسنده کردند.

اولین دوره رقابت‌های هندبال جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۹۸ با حضور تنها ۵ تیم در امان اردن برگزار شد. در اولین دوره این رقابت‌ها تیم ذوب آهن اصفهان نماینده کشورمان در اولین حضورش کاپ سوم را به ارمغان آورد. از سال ۹۸ تاکنون ۱۸ دوره این رقابت‌ها برگزار شده است که تنها در دوره قبل این بازی‌ها یک تیم چینی در مسابقات حاضر بوده و در باقی دوره‌ها شاهد حضور تیم های کشورهای عربی و ایرانی بوده ایم.

بهترین عنوان کسب شده توسط تیم های ایران مربوط به تیم فولاد با کسب عنوان نایب قهرمانی در سال ۲۰۰۴ بوده است. این تیم با کسب یک عنوان دومی و دو سومی پرافتخارترین تیم ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا است. پیش از این بهترین عناوین تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت‌ها نیز به این شرح بود است:

۱۹۹۸ـ ذوب‌آهن (سوم)، ۲۰۰۰ـ پیکان سبزوار (چهارم)، ۲۰۰۱ـ فولاد مبارکه سپاهان (چهارم)، ۲۰۰۴ـ فولاد مبارکه سپاهان (دوم)، ۲۰۰۷ـ فولاد مبارکه سپاهان(سوم)، ۲۰۰۹ـ ذوب آهن اصفهان (سوم)، ۲۰۱۰ـ ذوب‌آهن اصفهان (چهارم)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.