سخنرانی حضرت زینب (سلام الله علیها) در مجلس یزید و بردن سر مطهر امام حسین (علیه‌السلام) به خرابه شام از وقایع مهم بعد از عاشورا بوده که توسط نقاشان به تصویر کشیده شده است.

تابلوهایی در مورد حوادث این روزهای شام+تصویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، در میان تمام حوادث تاریخ اسلام، حادثه شهادت امام حسین (علیه‌السلام) و اهل بیت و اصحاب ایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و شهادت ایشان حیات‌بخش‌ترین شهادت و مرگ تمام تاریخ بشریت است.

بر همین اساس علما، شاعران و هنرمندان بسیاری در طول تاریخ واقعه عاشورا را به تحریر و تصویر کشیدند.

یکی از هنرمندانی که به وقایع بعد از عاشورا و مجلس یزید بن‌ معاویه پرداخته، استاد «حبیب‌الله صادقی» است. وی در این اثر به ساعاتی اشاره می‌کند که یزید بن معاویه بزرگان شام را فراخواند و پیرامون خود نشاند. سپس علی بن الحسین (علیه‌السلام) و کودکان و زنان و همراهانشان را طلبید و در معرض دید اطرافیان قرار داد.

همان طور که در این تصویر دیده می‌شود، پسران و دختران خردسالی که نوه‌های رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودند، را با طناب بسته بودند و بعد سر امام حسین (علیه‌السلام) و سرهای اهل بیت و یارانش جلوی یزید قرار دادند.

اثر «کاروان اسرا» محل نگهداری؛ مجموعه شخصی؛ مکتب: نگارگری

«حسن روح‌الامین» یکی دیگر از نقاشانی است که به لحظه آوردن سر امام حسین (علیه‌السلام) توسط یزیدیان به خرابه شام اشاره دارد. 

در این اثر استقبال کودک خردسال امام حسین (علیه‌السلام) از سر پدر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.