قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور : رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی و باغی گیلان به صورت آبی انجام می‌شود.

کشت آبی ۲۷۵ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی گیلان

علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به نیاز آبی کشاورزی گیلان اظهار کرد: در گیلان ۴۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که ۲۷۵ هزار هکتار کشت به صورت آبی است.

وی نیاز آبی اراضی مذکور را ۳ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب برای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مهم‌ترین منابع آبی این استان ا سد سفیدرود دانست و گفت: سالانه حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره می‌شود.

وی روان‌آب‌ها، چاه‌ها، آب‌بندان‌ها و ... را از دیگر منابع آبی گیلان ذکر کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته مهم‌ترین منابع آبی گیلان آب‌بندان‌ها بودند که با احداث سد سفیدرود استفاده از آب‌بندان‌ها کمتر شد.

شعبان‌نژاد، عمر سد سفیدرود را حدود ۵۰ سال بیان کرد و گفت: ۸ هزار هکتار آب‌بندان به صورت پراکنده در گیلان وجود دارد که می‌توانند ۴۰ هزار هکتار اراضی استان را آبیاری کنند.

وی، بسیاری از آب‌بندان‌های استان را لایروبی نشده خواند و خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی ظرفیت آب‌بندان‌های استان افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح آب‌بران در این استان خبر داد و یادآور شد: در ۷۴ هکتار اراضی منطقه دشت فومنات مطالعات آب‌بران با مشارکت مردم در حال انجام است.

این مسؤول، اصلاح ارقام برنج، روش‌های انتقال آب، کودهایی که در زمان خشکی مقاومت زمین را بالا می‌برد و نیاز آبی را پایین می‌آورد را از برنامه‌های پایداری کشاورزی در گیلان عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.