گروه "سیاست" قدس آنلاین/ ساحل عباسی: بعد از گذشت بیش از دو سال از خالی بودن مسند ریاست جمهوری در لبنان با توافق گروه های تاثیر گذار و جریانهای سیاسی این کشور میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان انتخاب شد وی فردی است که به عنوان یکی از شخصیت های بارزو برجسته لبنان به شمار میرود.

انتخاب میشل عون قدرت جدیدی به نام "وحدت ملی" در لبنان ایجاد کرده است/ سیاست جدید مصر که دوری از عربستان و نزدیکی به سوریه و لبنان است منجر به تقویت جبهه مقاومت خواهد شد

بی شک انتخاب وی به عنوان یکی از اعضای جریان 8 مارس و طرفدار حزب الله  در تقویت جایگاه محور مقاومت و مسائل منطقه موثر خواهد بود. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه به بررسی انتخاب آقای میشل عون و تاثیر آن بر روند مسائل منطقه پرداخته است.

بعد از مدت مدیدی که لبنان بدون رئیس جمهور بود آقای میشل عون با اجماع همه گروه های سیاسی به ریاست جمهوری این کشور رسیدند تحلیل شما از این مساله چیست و آیا می توان گفت که این انتخاب بدون دخالت کشورهای خارجی صورت گرفته است؟

جایگاه ریاست جمهوری لبنان حدود دو سال ونیم خالی از رئیس جمهور بود و بعد از این مدت اولین باری است که در لبنان شاهد انتخاباتی بدون دخالت خارجی ها هستیم. به هر حال عربستان سعودی درصدد بود تا با مداخلات خود مانع از رسیدن آقای میشل عون به جایگاه ریاست جمهوری لبنان شود. شکست های پی درپی عربستان سعودی در منطقه منجر به تضعیف بیش از پیش این کشور شده از این رو آل سعود در موقعیتی نبودند که بتوانند دراین باره دخالت کنند ازاین رو برای اولین بار در لبنان شاهد برگزاری انتخاباتی هستیم که حاصل تفاهم بین گروه های لبنانی است. بنابراین می توان گفت آقای میشل عون بدون دخالت قدرتهای خارجی و منطقه ای به ریاست جمهوری رسیده اند و تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری وام دار دخالت یا حمایت هیچ کشوری نیست. از آنجایی که آقای میشل عون یک هم پیمان خوب با مقاومت به شمار می روند به طور طبیعی انتخاب ایشان برای مقاومت اسلامی در لبنان و محور مقاومت یک پیروزی به شمار می رود. بی شک سخنرانی آقای میشل عون بعد از رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری نشان داد که وی بر مساله بازدارندگی رژیم صهیونیستی، افزایش قدرت لبنان و آزادی اراضی اشغالی لبنان و باز پس گیری مزارع شبعا از اشغال اسراییلی ها تاکید دارد. این مساله نشان می دهد میشل عون همچنان ازمقاومت در برابر اسرائیل حمایت خواهد کرد. البته آقای میشل عون درخصوص روابط خارجی کشورش بر این نکته تاکید کرد که لبنان در مسائل منطقه سیاست بی طرفی را در پیش خواهد گرفت بنابراین در مسائل منطقه دخالت نخواهد داشت. به نظر می رسد طرح بی طرفی لبنان در مسائل منطقه بیانگر این موضوع است که انتخابات این کشور به صورتی کاملا آزاد برگزار شده و وامدار حمایت یا صلاحدید هیچ یک از کشورهای منطقه نبوده است. به همین دلیل شاهد تبریک های مقامات کشورهای اروپایی وآسیایی به آقای میشل عون بودیم. در دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون انتظار می رود مقاومت همچنان با قدرت تمام به تداوم برنامه هایش بپردازد. به هر حال پر واضح است که صهیونیست ها از انتخاب  میشل عون بسیار نگران شده اند و آن را آغاز دردسری جدید برای خود عنوان نموده اند.

تحلیل شما از وضعیت سیاسی لبنان در حال حاضر چیست؟

 هر حال نمی توان درباره قدرت سیاسی رئیس جمهور لبنان مبالغه کرد. قبل از سال 1980 و موافقت نامه طائف نظام سیاسی لبنان ریاستی بود و رئیس جمهور بیشترین قدرت را داشت اما بعد از موافقت نامه طائف قدرت در اختیار شورای وزیران قرار دارد بنحوی که رئیس جمهور؛ نخست وزیر و رئیس پارلمان دارای قدرت آنچنانی نسیتند بلکه قدرت در شورای وزیران یعنی در کابینه قرار دارد. به هر حال با توجه به اینکه در حال حاضر لبناتن به دنبال تشکیل اتحاد ملی است و در کابینه اتحاد ملی جدید چیزی به نام اکثریت و اقلیت وجود ندارد و صف بندی های دو جریان مهم هشت مارس و یازده مارس در صحنه لبنان از بین رفته است بنابراین همه گروه های سیاسی در یک چارچوب ملی در کابینه اتحاد ملی شرکت دارند همه جریانهای سیاسی از همه مذاهب و جوامع مذهبی در قدرت این کشور سهیم هستند. در این شرایط لبنان قدرت جدیدی به نام وحدت ملی به وجود آورده که به این کشور مصونیت می دهد.

یکی از مسائلی که میش عون بدان تاکید کرد آزاد سازی مناتطق اشغالی و بخش های اشغال شده خاک لبنان است آیا می توان گفت این مساله نشان از همکاری وی با مقاومت در ابعاد مختلف دارد؟

دقیقا همینطور است. حزب الله در لبنان به عنوان یک قدرت بازدارنده نقش پر رنگی ایفا می کند چرا که قبل از اینکه حزب الله به چنین قدرتی برسد رژیم صهیونیستی هر زمانی در هر زمانی که مناسب می دید به لبنان حمله می کرد و هواپیماهای رژیم صهیونیستی در اسمان لبنان پرواز می کردند. به هر حال مقاومت از سال 2006 تا کنون با در اختیار داشتن قدرت موشکی توانسته است در برابر رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی ایجاد کند تا رژیم غاصب همانند سابق نتواند بی محابا به لبنان حمله کند. بخشی از اراضی لبنان در مزارع شبعا و بلندی های کفرشوبا همچنان در اشغال رژیم صهیونیستی است. یقینا آزاد کردن این اراضی اشغالی طبیعتا نیازمند یک معادله طلایی است که پیش از آن نیز بدان پرداخته شده که عبارت است از همکاری مقاومت و ارتش و ملت لبنان است. به نظر می رسد آقای میشل عون  در دروان ریاست جمهوری خود به این معادله پایبند خواهد بود.

تحلیل شما از انتخاب ژندال میشل عون و تاثیر آن بر سیاست های سعودی در منطقه چیست؟ ایا می توان گفت این انتخاب به مثابه شکست سیاست های عربستان سعودی در منطقه است؟

به هر حال با توجه به اینکه بیش از دو سال است که لبنان فاقد رئیس جمهور است از این رو مهمترین اولویت این کشور در پیش گرفتن سیاست هایی مبتنی بر پرداختن به مسائل داخلی است. تضعیف دولت و افزایش مشکلات اقتصادی و بالا بودن بدهی خارجی لبنان و وضعیت بد معیشتی مردم این کشور دولت لبنان را بر آن واداشته که بیشترین هم خود را صرف حل مشکلات داخلی کند بنابراین ورودی به محورهای خارجی و اختلافات منطقه ای نداشته باشد. ضمن اینکه نیروهای مقاومت همچنان برای مبارزه با تروریسم به ارتش سوریه کمک خواهند کرد. مساله مبارزه با تروریسم یکی از مسائل مهمی بود که آقای میشل عون در سخنرانی خود بدان پرداخت و بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد. این تاکید بدان معناست که ضمن اینکه  دولت لبنان اظهار می کند در مسائل منطقه بی طرف است اما همچنان از اقدامات محور مقاومت در جهت مقابله با تروریسم بخصوص در سوریه حمایت خواهد کرد. این سیاست لبنان دقیقا برخلاف سیاستی است که سران سعودی در پیش گرفته اند. بی شک اینک عربستان با بحران های اصلی در تمامی حوزه هایی که خود ایجاد کرده رو به رو است بنحوی که به جرات می توان گفت عربستان بازنده است. سیاست های عربستان در یمن؛ در سوریه و عراق شکست خورده است بنابراین انتخاب ژنرال میشل عون در لبنان نشانگر شکست سیاست های سعودی است که نتوانست تصمیم خود را برخواتس ملت لبنان و معادلات حاکم بر صحنه لبنان تحمیل کند.

با توجه به اینکه اقای السیسی به آقای میشل عون تبریک گفتند واز این انتخاب ابراز خوشنودی کردند و با توجه به اینکه مصر برخلاف سیاست های تروریستی عربستان حرکت می کند آیا میتوان مصر را حامی دولت آقای عون عنوان نمود؟

سیاست مصر در قبال لبنان هرگز تغییر نکرده و دولت مصر نشان داده هیچ گاه در صحنه لبنان نقشی منفی ایفا نکرده است. به هر حال موضع مصر درباره وقایع سوریه مساله مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد چرا که مصر و سوریه همواره دارای روابطی استراتژیک بوده اند بنابراین اوضاع سوریه بر وضعیت لبنان نیز تاثیر می گذارد. از این رو می توان گفت نزدیکی سیاست خارجی مصر به سوریه و حمایت مصر از دولت و ارتش سوریه و مبارزه ای که دولت و ارتش سوریه در مقابله با تروریسم پیش گرفته اند مورد حمایت مصر است بنابراین بر وقایع لبنان نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. بنابراین می توان خاطر نشان شد سیاست جدید مصر که دور شدن از عربستان سعودی و نزدیک شدن به سوریه و لبنان است منجر به تقویت قدرت مقاومت با محوریت مصر خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.