قدس آنلاین- بجنورد: رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: هم اکنون آسیب های موجود در مشاوران املاک به منشاء بسیاری از جرایم تبدیل شده است.

تنظیم قرارداد های صوری یکی از آسیب های موجود در مشاوران املاک

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، حجت الاسلام قدرتی ، در همایش مشاوران املاک استان خراسان شمالی ، فروش و انتقال مال غیر، کلاهبرداری، جعل، خیانت در امانت، اختلاف و نزاع و مسائل اخلاقی و روابط نامشروع در خانه های مجردی را از آسیب های موجود در این حوزه برشمرد و اظهار داشت:هم اکنون پرونده های بسیاری در دستگاه قضایی استان تشکیل شده است.

وی در ادامه همچنین تنظیم قرار دادهای صوری را از جمله آسیب های موجود در مشاوران املاک عنوان کرد و افزود: تنظیم این قرارداد های صوری باعث می شود حقوق عده ای به ویژه حقوق زنانی که خواستار متارکه از همسر خود و گرفتن نفقه و یامهریه هستند ضایع شود.

وی گفت:  تفکیک اراضی کشاورزی به خرد و ملک مسکونی یکی دیگر از آسیب های جدی این حوزه است که با اقدامات معدودی از مشاوران املاک در زمینه تبدیل زمین های زراعی به مسکونی هم اکنون آسیب های زیادی در این مناطق به وجود آمده است که می تواند شهر را به هم بریزد و دستگاه قضایی از این پس به جد با این معضل برخورد خواهد کرد.

وی همچنین شکل‌گیری خانه های مجردی را منشاء برخی از آسیب های اجتماعی و اخلاقی در استان دانست و گفت: مشاوران املاک نمی توانند در این زمینه بگویند که این موضوع ربطی به ما ندارد.

 وی گفت : متأسفانه به دلیل کم کاری های صورت گرفته طی سال های گذشته شاهد آسیب هایی در حوزه دانشجویان غیر بومی بوده ایم که زمینه ساز فساد شده است.

وی خطاب به مسئولان دانشگاه ها گفت: همان گونه که از جذب دانشجو سود می برند باید نگران ضررهای آن نیز باشند و بر این حوزه نظارت داشته  و تدبیرهای لازم را بیندیشند.

وی ادامه داد: به مسئولان حراست دانشگاه ها گفته شده است که بر این موضوع نظارت کنند و طی ساز و کاری از این پس مشاوران املاک قولنامه ای را که برای دانشجویان تنظیم می کنند به اداره ثبت اسناد بفرستند و حراست های دانشگاه های استان از این طریق بر خانه های دانشجویی نظارت کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین با اشاره به تشکیل پرونده های زیادی در خصوص دست بردن در قولنامه به دلیل داشتن قسمت سفید گفت: مشاوران املاک حق ندارند چنین قولنامه هایی را تنظیم کنند و اداره ثبت اسناد نیز نباید ثبت کند.

وی فروش یک قطعه زمین به افراد مختلف را از دیگر جرایم عمده این بخش عنوان و تأکید کرد که مشاوران املاک قبل از تنظیم قولنامه از ثبت اسناد استعلام بگیرند.

وی با بیان این که تشکیل پرونده های متعدد در حوزه مشاوران املاک چهره استان را خراب می کند، اظهار داشت: اداره کل ثبت اسناد باید خارج از وقت نیز کارمندی را بگذارد تا اگر مشاور املاکی خواستار گرفتن استعلام باشد این امکان مقدور باشد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این همایش گفت: بیشترین مشکلات در اجاره منازل دانشجویی و خانه های مجردی، جعل سند و عدم احراز مالکیت طرفین و قولنامه صوری است

محمدیاران به نقش موثر مشاوران در امنیت و رونق اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: موضوع حفظ اعتماد مردم به مجموعه مشاوران هم حکم می کند که  هر یک از آنان، خود یک بازرس باشند.

وی بیشترین مشکلات را در اجاره منازل دانشجویی و خانه های مجردی دانست و افزود: مشاوران املاک در این خصوص مسئولیت دارند و با  تخلفات این حوزه که گاه سبب شکل گیری جرایم سازمان یافته منافی عفت می شود، برخورد قانونی خواهد شد.

وی جعل سند و عدم احراز مالکیت طرفین، قولنامه صوری و مبلغی به عنوان ربا دادن را از دیگر جرایم حوزه مشاوران عنوان کرد و افزود: با فروش منازل مسئله دار هم که چند سالی باب شده است، دست در اموال یتیم و حق الناس بردن و همچنین خرد کردن اراضی کشاورزی هم که جرم است، قاطعانه برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد این نشست را به منزله اتمام حجت دانست و افزود: در بحث داوری، خودتان را به عنوان داور ننویسید و از مباشران استفاده کنید قراردادها را به نفع یک طرف ننویسید و همچنین مردم را برای ثبت کردن سند، تشویق کنید.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.