۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
کد خبر: 472963

وزیر ارشاد گفت: عرصه فرهنگی عرصه باورهاست نه باید و نباید.ما با عقلانیت همه جانبه‌نگری و درک واقعیات جامعه تصمیم صحیح را باید سرلوحه خود قرار دهیم. گفتمان فرهنگی غالب گفتمان مقام معظم رهبری است.

وزیر جدید: در حوزه فرهنگ باید و نباید نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار فرهنگی فارس، مراسم تودیع و معارفه علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در تالار وحدت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم گفت: عرصه فرهنگی عرصه باورهاست نه باید و نباید.ما با عقلانیت همه جانبه نگری و درک واقعایت جامعه تصمیم صحیح را باید سرلوحه خو قرار دهیم. گفتمان فرهنگی غالب گفتمان مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: حوزه فرهنگ به مثابه اقیانوس بزرگی است که انسان‌های تشنه از آن سیراب می‌شوند. باور فرهنگ، روح تعالی، فضیلت، انسانیت، اخلاق و کرامت است. جامعه بی‌فرهنگ بی‌روح و بی‌احساس است. ما نیاز به فرهنگ داریم تا حیات معرفتی و معنوی داشته باشیم. انسان‌های بی‌فرهنگ انسان‌های مرده و متحرک هستند. در دولت یازدهم شعار عقلانیت، عدالت و اعتدال در حوزه فرهنگ مطرح است.

وی ادامه داد: حضور فرهیختگان و معاون اول رئیس جمهور در این جلسه دو پیام روشن دارد؛ پیام فرهیختگان به دولتمردان، ما دولت را در مسیر حرکت فرهنگی حمایت می‌کنیم. پیام دکتر جهانگیری این است قطار در حال حرکت فرهنگ به سمت قله‌های پیشرفت و توسعه، بانشاط و سرعت به حرکت درمی‌آوریم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آمده‌ایم احساس آرامش و امنیت را به فرهیختگان جامعه بدهیم، در دولت و مدیران در سراسر کشور هیچ شأن و منزلتی جز خدمت به فرهنگ و هنر برای خود قائل نیستند. دستور رئیس جمهور به من به عنوان وزیر فرهنگ این است راه روشن حرکت فرهنگی را با سرعت و نشاط بیشتر ادامه دهیم و این کشتی نیاز به آرامش و ثبات دارد برای رسیدن به ثبات دست یاری به سمت همه شما فرهیختگان و روحانیت دراز می‌کنیم و  هم‌قسم می‌شویم تا کشتی و قطار پرتلاطم را به مقصد و مقصود برسانیم. مهمترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فکر، قلم، بیان است. برای رسیدن به امنیت نیاز با اخلاق داریم. بداخلاقی همچون زهری است که فضیلت و معنویت و انسانیت را زایل می‌کند.

صالحی امیری ادامه داد: به دنبال گفت‌وگو هستیم، سه سال فعالیتم در کتابخانه ملی این مهم را به اثبات رساند که گفت‌وگو چالش‌ها را کمتر می‌کند و عصبیت را کاهش می‌دهد. بیش از 551 گفت‌وگو در عرصه فرهنگی داشتیم. ما در عرصه فرهنگ اصل تکثر و تنوع فرهنگی را باید به رسمیت بشناسیم، نمی‌توانیم خودانگاری و مطلق‌انگاری داشته باشیم. قطار در حال حرکت سرنشینان 80 میلیونی دارد باید همه اصحاب فرهنگ و نحله‌های فرهنگی را به رسمیت بشناسیم به خصوص فرهنگ بومی، ملی و سنتی که بسیار مهم است. 

وی ادامه داد: اجبارسازی و انکارسازی را از خود دور می‌کنیم و اغناسازی را در اولویت قرار دهیم، عرصه فرهنگ، عرصه فرهنگ‌هاست نه بایدها. 

سخن آخر اینکه ما با امنیت، واقع‌گرایی و جامعه‌نگری و پرهیز از شتاب‌زدگی را سرلوحه تصمیمات خود قرار می‌دهیم و مبنای نظری و گفتمان فرهنگی‌مان گفتمان مقام معظم رهبری است و روح حاکم بر برنامه‌های فرهنگی روح حاکم دینی خواهد بود و دغدغه مراجع و مقام معظم رهبری را در تعالی فرهنگ در نظر می‌گیریم و وظیفه خود می‌دانیم از همه عزیزانی که در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند دفاع کنیم.

در این مراسم چهره‌هایی همچون سید عباس صالحی، حجت‌الله ایوبی، حسین فریدون، حسین انتظامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، داریوش ارجمند، جلیل فرجاد، حسین مسافر آستانه، شهداد روحانی، علی عطشانی، مهدی محقق، شهین سلیمی، غلامرضا موسوی، ناصر آقایی، عبدالجبار کاکایی، مهدی شفیعی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی، علی معلم، محمد حیدری، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، حبیب ایل‌بیگی، حسن ریاحی و فرزاد طالبی حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.