اظهارات اخیر طهماسب مظاهری درباره انگیزه انتخاباتی دولت در بازار ارز و پایین نگه داشتن دستوری نرخ دلار که می‌تواند ادامه این روند قیمت را تا ۴۰۰۰ تومان برساند، از سوی بانک مرکزی مورد تایید قرار نگرفت.

قربانی: بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند نه بانک مرکزی

به گزارش ایسنا، به تازگی رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره شرایط فعلی بازار ارز و همچنین سیاست یکسان سازی که بانک مرکزی آن‌را دنبال می‌کند اظهاراتی کرده و گفته که دولت و رئیس جمهور از ابتدای شروع مسئولیت خود قول تک نرخی کردن بازار ارز را داده بودند، به این سمت هم در حال حرکت‌اند و کارهایی هرچند با سرعت پایین در حال انجام است؛ اما باید توصیه کنم که دولت باید در سالهای اول و دوم فعالیت خود ارز  را یکسان سازی می‌کرد نه اینکه تا کنون طول بکشد.

مظاهری، همچنین تاکید کرده که سیاست دولت و بانک مرکزی این است که ارز را تک نرخی دولتی کند؛ یعنی اینکه دولت نرخی را اعلام و آن تنها نرخ موجود در بازار باشد. انگیزه دولت بر این است که از چنین نرخی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کرده و بگوید که از اول دولت یازدهم نرخ دلار را نسبت به دولت قبل کاهش داده است و در بازه قیمتی کمتر نرخ ارز در دولت گذشته آن‌را افزایش نداده است.

 اما این موضع رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره شرایط بازار ارز و کاهش دستوری نرخ دلار در گفت‌وگوی ایسنا با پیمان قربانی –معاون اقتصادی بانک مرکزی – مورد بررسی قرار گرفت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه ثبات بازار ارز از اولویت‌های این بانک است گفت: این ثبات نه تنها می‌تواند انتظارات تورمی را کنترل کند بلکه ادبیات اقتصادی هم نشان می‌دهد که هر چه نوسان بازار ارز بیشتر باشد آسیب شدیدتری به رشد اقتصادی و اشتغال نیز وارد خواهد شد.

وی هدف بانک مرکزی را ایجاد بازار ارز با ثبات تک‌نرخی که با افزایش روابط کارگزاری به زودی محقق خواهد شد عنوان کرد و گفت: اما ثبات به معنای آن نیست که بانک مرکزی به دنبال ایجاد نرخی تصنعی و تثبیت شده برای ارز باشد. این بازار است که نرخ ارز را تعیین و بانک مرکزی نیز از تعدیل نرخ به گونه‌ای که به صادرات و تولید کمک کند و در عین حال به تقاضای سفته بازی دامن نزند حمایت می‌کند.

قربانی ادامه داد: اتفاقا تعدیل آرام نرخ بر مبنای اختلاف سطح کلی قیمت‌ها در داخل و خارج خود ضامن ثبات بلند مدت بازار است، ولی با این وجود نمی‌توان نرخ‌های بالایی را که در دوره‌های تنش ارزی ایجاد شده بود معیاری برای تعدیل بدانیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه می‌توان این اطمینان را داد که بانک مرکزی همه تمهیدات خود را برای تک‌نرخی شدن ارز انجام می‌دهد، یادآور شد: این بانک با حمایت از نرخ بازار و بدون تحمیل نرخ تصنعی با عوامل شوک‌آور بازار که برای اهداف تورمی و رشد اقتصادی زیان‌بار است مبارزه خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.