قدس آنلاین- میلاد شکری: حاصل تورم، فقر و فاصله طبقاتی که در چند سال اخیر رشد افسار گسیخته‌ای داشته، رشد جرائم اجتماعی بوده است. بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از زمره مهم‌ترین معضلات جامعه بشری است که از جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی برخوردار است.

زنان فقیر زودتر از مردان بی‌پول مرتکب جرم می‌شوند

 فقر انواع متعددی دارد که امروزه فقر مادی و فقر فرهنگی بیش از نمونه های دیگر فقر بر بروز جرم تاثیر می‌گذارد. جرم نیز فعل یا ترک فعلی است که به موجب قانون برای آن مجازاتی تعیین شده باشد، مجازات نیز بخشی از هزینه‌ای است که به مجرم تحمیل می‌شود که همین مجازات موجب می‌شود بسیاری از افراد از ارتکاب جرم پرهیز کنند. قدس آنلاین در گفت‌وگوی پیش رو با حجت الاسلام دکترعباس نصیری فرد عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی فرهنگی به بررسی دلایل و تأثیرات فقر بر جرایم زنانه پرداخته است.

به عنوان اولین سؤال لطفاً ابتدا یک تعریفی از رابطه فقر و انحراف داشته باشید؟

 فقر زمینه و بستر مناسبی برای پیدایش بسیاری از انحرافات است. بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام، فقر نه تنها بر کردار و رفتار افراد تأثیر منفی دارد، بلکه حتی بنیان‌های فکری و اعتقادی آنان را نیز مضطرب و لرزان می‌سازد، چراکه کسب درجات بالای ایمان نیازمند شناخت قوی و خرد دینی است. تأثیر ویرانگر فقر بر رفتار فرد به دلیل تحقیر، برچسب کجروی و بیگانگی نسبت به آداب و رسوم پذیرفته شده در جامعه می‌باشد. علاوه بر این، افراد محروم در بسیاری موارد امکانات، وسایل و فرصت‌های موردنیاز برای نیل به اهداف مشروع اجتماعی را در اختیار ندارند.

از سنخ شناسی انحرافات و کجروی صاحبان فقر معلوم می‌شود که کجروی آنان یا برای تأمین معیشت و یا ناشی از حقارت و ضعف اعتماد به نفس می‌باشد. از این رو، به هر میزانی که این دو مشکل برطرف شود، به همان میزان احتمال انحراف نیز کمتر خواهد شد.

میزان تأثیر فقردر جرائم زنان را چگونه می‌بینید؟

در بررسی میزان تأثیر فقر و مشکلات اقتصادی در جرائم زنان، لازم است در ابتدا چند نکته مورد توجه قرار گیرد. تفاوتهای طبیعی بین زن و مرد، سبب تفاوت در عرصههای مختلف شده است. یکی از این عرصههای متفاوت در نوع و میزان ارتکاب کجروی است. شرایط جسمانی، روحی، عاطفی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان سبب شده تا نرخ جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در زنان بالا باشد. معمولاً زنان از نظر اقتصادی وابسته به مردان میباشند؛ بنابراین در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. به ویژه در صورتی که در اثر حادثهای مثل طلاق، ترک همسر و... به منبع مالی دسترسی نداشته باشند، قادر به مقابله با شرایط تازه نیستند و در معرض انحرافات و کجروی قرار میگیرند.

چرا فقر و مشکلات اقتصادی باعث می‌شود زنان به سمت جرم بروند.؟

تحقیقات نشان میدهد که جرائمی همچون اعمال منافی عفت، اعتیاد و سرقت در زنان، از مشکلات اقتصادی و فقر ناشی میشود و آنها با هدف کسب درآمد، تحصیل پول و تأمین نیازها دست به چنین رفتارهایی میزنند، اما در جرائم دیگر مثل سقط جنین، قتل و...، نقش فقر و مشکلات اقتصادی کمتر مشاهده میشود.

بیشتر زنانی که آسیب‌پذیر هستند، مرتکب جرم می‌شوند. آنها زنانی هستند که شکست عاطفی خورده‌اند. در رده بعد زنانی هستند که نیاز و مشکلات اقتصادی دارند. این دو دلیل عمده‌ترین دلایل گرایش زنان به جرم است اما اگر بخواهیم این دو را تفکیک کنیم باید گفت مشکل عاطفی بیش از مشکل مالی زنان را در معرض جرم قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است شکست عشقی، بی‌توجهی همسر در افراد متاهل و موارد مشابه در این زمینه نقش عمده‌ای دارند.

برای کاهش آسیب های فقر بر زنان چه باید کرد.؟

به لحاظ اهمیت جایگاه زن در اجتماع که همان نقش سازندگی و تربیت سایر افراد جامعه است، لازم است از ابزارهای مناسب و مفید برای رفع فقر و به دنبال آن کاهش نرخ جرائم در زنان استفاده نمود. این راهکارها عبارتند از، حمایتهای مالی، کاهش فشارهای اقتصادی، گسترش برنامههای آموزشی، هنری و حرفهای، بالا بردن سطح آگاهیها، افزایش اطلاعات در مسائل آسیبشناختی، تشویق به ازدواج، فعالیت و کار و... که همه اینها میتوانند به عنوان اقدامهای پیشگیرانه در بزهکاری زنان راهگشا باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.