مرکز مطالعات راهبردی و فلسطینی باحث، کتاب «العلاقات الاسرائیلیة – الترکیة: واقع وتحدیات» اثر نسیب شمس را در بیروت منتشر کرد.

چالش های ترکیه و رژیم صهیونیستی کتاب شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات راهبردی و فلسطینی باحث، کتاب «العلاقات الاسرائیلیة – الترکیة: واقع وتحدیات» اثر نسیب شمس را در بیروت منتشر کرد.

این کتاب در دو بخش تدوین شده است. بخش اول به اهداف و انگیزه‌های روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی اختصاص دارد و در بخش دوم، تاریخچه این روابط از سال 1949 تا 2012 در چهار دوره بررسی شده است. همچنین در ادامه مطالب این بخش، ضمن اشاره به روابط دو جانبه بعد از سال 2012، دیدگاه ترکیه و حماس نسبت به یکدیگر درج شده است.
در مقدمه این اثر آمده است:
ترکیه با رسیدن حزب عدالت و توسعه به قدرت در سال 2002 به دلیل رویکرد استراتژیک این حزب به یکی از بازیگران اصلی در خاورمیانه تبدیل شده است. نظریه این حزب در بهره برداری از همسایگان و ایجاد عمق استراتژیک از طریق فعال سازی روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با دو جهان عرب و اسلام بدون ایجاد اختلال در روابط حسنه با همسایگان اروپایی و رژیم صهیونیستی تبلور یافته است.
سیاست خارجی ترکیه بعد از رسیدن حزب عدالت و توسعه به قدرت، قضیه فلسطین را در سرآغاز تلاش‌های خود برای بهره برداری از این مسأله قرار داد و تلاش کرد الگویی را با بهره از تاریخ اسلامی در دوران عثمانی و میراث لائیک آتاتورک ارائه دهد. این الگو جامع هویت‌های مختلف و دربرگیرنده عناصر قدرت تاریخی، فرهنگی و اخلاقی است.
نویسنده در این پژوهش، سعی کرده است روابط ترکیه- رژیم صهیونیستی را در سه سطح سیاسی، نظامی و اقتصادی بررسی و آفاق آن را با توجه به حوادث آنچه بهار عربی خوانده می‌شود و درگیری‌های سوریه و دخالت ترکیه در آن، همچنین موضع ترکیه در قبال فلسطین تعیین کند.
به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، این کتاب در قطع رقعی، 80 صفحه در سال جاری منتشر شد و ناشر آن اعلام کرده است که نسخه الکترونیک تمامی کتاب‌های آن در پایگاه اینترنتی دارالمنهل قابل دستیابی است.

رایزنی فرهنگی ایران در بیروت این کتاب را تهیه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.