قدس آنلاین-شهرکرد-هومن نجاتی:در طول یک سال هزار و ۶۰۰ نفر مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف شهری و روستایی استان اعزام می شود.

تربیت مبلغ دینی یکی از میوه های شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: استان چهار محال و بختیاری شرایط خاص خود را دارد، در زمینه ی اعزام و استقرار، یکی از مباحثی که بین مسئولین، مردم و حتی علما و روحانیون حاضر در حوزه وجود دارد، کمبود روحانی و مبلغ است، یعنی نماینده ی ولی فقیه، استاندار، همه ی ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان مجلس، تمام تشکل ها، احزاب، گروه ها و مردم شهری، روستایی و عشایری و دانشگاهیان بر این مسئله اعتراف دارند که ما در استان چهار محال و بختیاری روحانی و مبلغ دینی، نیاز داریم.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی افزود: این مسئله جزو مطالباتی است که شایسته ی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب، در بعضی از روستاهای  بالای سه هزار نفر جمعیت، روحانی و مبلغ دینی نداشته باشیم و فقط سالی یک یا دو بار در مناسبت هایی مثل ماه رمضان و یا محرم روحانی دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات به حق مردم روحانی است، ادامه داد: اگر مبلغ دینی بتواند در روستاهای استان ما استقرار دائم داشته باشد که بهتر و اگر نه حداقل در مناسبت های ملی و مذهبی طول سال متناوباً و مرتب حضور داشته باشد.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه تربیت مبلغ دینی یکی از میوه های شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی است، افزود:  بالای دو هزار طلبه ی خواهر و برادر، از حوزه های علمیه مشهد، اصفهان، قم، در طول سال به این استان اعزام می شوند و اما ثمره ی ۱۲ حوزه ی علمیه این استان هنوز محقق نشده که ما بخواهیم از حوزه های علمیه این استان بحث اعزام مبلغ را انجام دهیم و به قولی خود کفا باشیم و ان شاء الله کم کم دو هزار طلبه ی استان به ثمر می نشینند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری گفت: با توجه به این شرایط ناچار هستیم اعزام های مناسبت های ملی و مذهبی در طول سال را از حوزه های علمیه مشهد، اصفهان، قم انجام دهیم و در نتیجه هزینه ها و اعتباراتی که برای این امر به ما اختصاص داده می‌شود، برای اعزام یک سال بسیار ناچیز است و این یک ضعف است.

وی افزود: ما در طول یک سال هزار و ۶۰۰ نفر مبلغ و مبلغه را به مناطق مختلف شهری و روستایی استان اعزام داریم که چیزی در حدود ۵۰ هزار نفر روز اعزام از سوی این مبلغین انجام می‌شود و  این آمار با بودجه ی اختصاص گرفته به هیچ وجه جور در نمی آید.

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: در نشست های مشترکی که با نماینده ولی فقیه و استاندار و مسئولین اعزام طرح هجرت و معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر کل امور تبلیغی، در باره ی حل مشکلات اعزام مبلغ داشتیم، طرح هایی از جمله طرح اعزام عشایری ارائه شد و قول هایی هم داده شد ولی محقق نشد و به همین دلیل بر ما ایجاد دین شد و آن طوری که باید طرح ها اجرا می شد، به دلیل نبود اعتبارات کافی، نشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ مبلغ مستقر و خود استقرار در استان مشغول به امر مقدس تبلیغ هستند، گفت: در ماه مبارک رمضان و ماه محرم دو همایش طلایه داران تبلیغ، با این که مکاتبات زیادی با دفتر نماینده ولی فقیه، استانداری، و چند دستگاه دیگر انجام شد، که مجموعا کمک مالی کمی اختصاص داده شد، اما در عمل هزینه های زیادی متحمل شدیم و باید دانست که متولی اعزام در سطح کشور سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی بیان کرد: بحث اعزام در استان چهار محال و بختیاری به صورت مویرگی انجام می‌شود، یعنی به دورترین نقطه ی استان اعزام صورت می گیرد و هر جایی که اعزام انجام شود، مبلغ از ما درخواست کمک و حمایت دارد که درخواست به جایی هم هست.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه مردم چهارمحال و بختیاری بیشتردامدار و کشاورز هستند، بیان کرد: کمک های مردمی در بحث اعزام مبلغ، به روحانیون تبلیغی با توجه به وضع بد اقتصادی موجود و مشکل خشکسالی، سال به سال کم و کمتر می‌شود و بیش از این هم نمی توان از مردم استان چهار محال و بختیاری توقع داشت، شاید بعضی استان های دیگر با توجه به منبع درآمدی که دارند توقع بیش از این هاست و واقعاً کمک های بیشتری هم می‌شود اما اکثر مردم استان ما کشاورز و دامدار هستند و چشم به آسمان دارند و با این وضعیت نابسامان آب و  بارش کم، هم کشاورزی مردم و هم دامداری آنها مختل شده است.

وی با بیان اینکه در چهار محال و بختیاری در بحث کیفیت اعزام، با مشکل مواجه هستیم، گفت:  طلبه و مبلغی که از نظر سطح علم و معلومات در رتبه ی بالایی قرار دارد، یک بار بیشتر، آن هم برای دادن زکات علم خود، به این استان نمی آید و این به دلیل امکانات و مسائل مالی کمِ موجود در این استان است، و باید دانست که آن مبلغ هم خانواده دارد و نیاز به تأمین مالی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی افزود: ۱۵۰ خانه ی عالم در استان با مشقت ها و سختی های زیاد ساخته شده و امکاناتی برای آنها در نظر گرفته شده اما بالای ۴۰ خانه عالم خالی است که علاوه بر داشتن هزینه هایی برای سازمان تبلیغات، دچار فرسایش و تلف شدن می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.