عضو ارشد مرکز بین‌المللی نخبگان «وودرو ویلسون» آمریکا اظهار داشت که رئیس‌جمهور جدید این کشور به احتمال فراوان طالبان، داعش و القاعده را در یک ردیف قرار خواهد داد.

«ترامپ» به طالبان، القاعده و داعش به یک چشم نگاه خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، در حالی کرسی ریاست را در کاخ سفید را بدست آورد که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا را به ارث برده است و بزرگترین چالش ترامپ در افغانستان نیز یافتن راهی برای پایان دادن به این جنگ است.

«انور الحق احدی» وزیر اقتصاد سابق افغانستان، براین باور است که اتخاذ سیاست در قبال افغانستان و پاکستان از سوی ترامپ زمان خواهد برد اما مسئله قطعی در این برهه زمانی این است که آمریکا نیروهای خود در افغانستان را تا زمان برقراری ثبات نسبی در این کشور از افغانستان خارج نخواهد کرد.

وی افزود: با این وجود باید منتظر ماند و دید که ترامپ چه سیاستی در خصوص افغانستان و منطقه اتخاذ خواهد کرد.

«میشل کوگلمن» عضو ارشد بخش جنوب و جنوب شرقی آسیای مرکز بین‌المللی نخبگان وودرو ویلسون در واشنگتن، نیز گفت: ترامپ به احتمال زیاد به طالبان مانند القاعده و داعش خواهد نگریست اما مسئله طالبان بسیار پیچیده است و باید براساس چشم‌انداز واقعی با آن برخورد کرد.

وی افزود: ترامپ آدم صبوری نیست و صلح با طالبان نیز چشم‌انداز دوری به نظر می‌رسد اما بدین معنا نیست که وی برای هدف قرار دادن رهبران طالبان و القاعده حمله پهپادی آغاز کند.

با توجه به دخالت پاکستان در جنگ افغانستان و حمایت از تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور برای مقابله با نفوذ هند، کارشناسان می‌گویند که رئیس‌جمهور جدید آمریکا به احتمال فراوان به دنبال گزینه‌ای برای مصالحه با طالبان بدون دخالت پاکستان است.

«سیگفرید ولف» کارشناس جنوب آسیا در دانشگاه هایدلبرگ، در گفت‌وگو با رسانه آلمانی دویچه وله اظهار داشت که انتظار می‌رود که تلاش آمریکا برای صلح در افغانستان بدون پاکستان افزایش یابد.

ترامپ نیز چند سال قبل در مصاحبه‌ای در خصوص گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان و پاکستان گفته بود که نمیدانم آیا افغانستان مشکلی به اندازه پاکستان هست یا خیر زیرا همه به من می‌‎گویند که تمام گروه‌های شبه‌نظامی در پاکستان هستند نه در افغانستان.

به باور کارشناسان، زمانی که سرمایه‌دار بزرگ سِمَت ریاست جمهوری در افغانستان را ژانویه سال آینده میلادی بدست گیرد، مجبور است که با احتیاط و دیپلماسی بیشتر رفتار کند اما تحلیلگران می‌گویند که استراتژی افغانستان دونالد ترامپ با اوباما متفاوت است.

«سهیل واریچ» کارشناس مسائل پاکستان نیز گفت: ترامپ فشارها بر مقامات پاکستانی برای اقدام علیه شبکه حقانی و قطع ارتباط با طالبان را خواهد افزود.

وی افزود: قدرتنمایی ترامپ اسلام‌آباد را مجبور به استحکام روابط با چین می‌کند که چالش دیگری برای آمریکاست.

مقامات پاکستانی همچنین نگران آمادگی ترامپ برای گسترش همکاری امنیتی با هند هستند. پاکستان در گذشته همچنین نگران همکاری دفاعی هند - افغانستان در دولت اوباما بودند که احساس می‌کردند به لحاظ استراتژیکی در حال به حاشیه کشانده شدن در منطقه هستند. با آمدن ترامپ این نگرانی افزایش خواهد یافت.

«ساموئل رحمانی» محقق دانشگاه آکسفورد در یادداشتی به مجله دیپلمات نوشت که حمایت آشکار آمریکا از تلاش‌های مشترک هند و افغانستان برای محدود کردن پاکستان موجب می‌شود که اسلام‌آباد هم‌پیمانی خود با چین را تقویت کرده و همکاری‌های امنیتی با روسیه را نیز گسترش دهد.

«توصیف احمد» کارشناس پاکستانی، براین باور است که پیروزی ترامپ هم می‌تواند چالش باشد برای پاکستان و هم فرصت. پاکستان می‌تواند با اقدام علیه شبکه حقانی، طالبان و گروه‌های دیگر مانند لشکر طیبه اعتبار بین‌المللی خود را بهبود بخشد.

احمد ادامه داد: اگر ترامپ بتواند اسلام‌آباد را مجبور به ببود روابط با دهلی‌نو کند، بزرگترین خدمت به منطقه جنوب آسیا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.