گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ زهرا کیوانلو: طی سالهای اخیر کارخانجات، کارگاه های صنعتی و سایر بنگاه های اقتصادی تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند که این امر به معضلات بیکاری، فقر و سایر تبعات اجتماعی و اقتصادی کشور اضافه کرد و رشد آمار بیکاری را نیز در پی داشته است که میتواند علاوه بر عملکرد ضعیف دولتها طی سالهای اخیر در این زمینه به سایر موارد اشاره ای کرد. در همین خصوص گفت و گویی انجام شد با معاون سابق وزیرکار که در ادامه مطلب میخوانید:

ریشه اصلی رکود، به مصرف مردم بر می‌گردد نه تولید/ با بحران فارغ التحصیلان جویای کار مواجه هستیم

علی اکبر لبافی، معاون وزیر سابق کار در رابطه با وضعیت بازار کار و اشتغال جوانان در کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اشتغال یک مقوله فرابخشی است، یک سرفصل نیست که تنها یک متولی خاص داشته باشد بنابراین بازار کار حاصل تعامل بازار های اقتصادی و مالی است که در صورت هماهنگی بین این دو بخش می توان آثار اشتغال زایی در کشور را مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال دو بخش مهم تولید و بازار مصرف مطرح است عنوان کرد: در حال حاضر در راستای تولید برنامه ریزی هایی صورت گرفته و بخش هایی نیز راه اندازی شده است اما آنچه امروز ناکارآمد است حوزه مصرف است و درواقع حوزه مصرف دچار یک مشکل جدی است.

لبافی ادامه داد : سایر برنامه هایی که انجام می شود برای رونق واحدهای تولیدی از جمله تکمیل ظرفیت، توسعه و احداث بنگاه های اقتصادی است که همه این موارد چرخه تولید را تقویت می کنند که باعث اشباع در تولید کشور شده است. اماآنچه که در حال حاضر اقتصاد جامعه از آن رنج می برد و بر روی ایجاد فرصت های جدید و حفظ شرایط فعلی تاثیرگذار است مشکل بازار مصرف و مصرف کننده است.

گرایش مصرف کننده به کالای داخلی کم است

معاون وزیر سابق کار با اشاره به اینکه جامعه مصرف کننده به دو بخش توانمند و ضعیف تبدیل شده گفت: قشر توانمند و دارای قدرت خرید بالا گرایش به مصرف کالای خارجی دارد که در واقع ۱۰ درصد جامعه را شامل می شود ، همچنین بخش ضعیف جامعه نیز نگاه به خرید کالا خارجی دارند با این تفاوت که کالای خارجی درجه پایین را خریداری میکنند . با این شرایط نمیتوان توقع داشت بازار شکل بگیرد ، رونق پیدا کند و رقابت پذیر باشد.

لبافی با اشاره به اینکه نگاه امروز بیشتر بر چرخه تولید متمرکز شده است گفت : در کشور مشکل تولید نداریم بلکه مشکل اصل بازار مصرف است که مردم قدرت خرید ندارند، افرادی هم که توان خرید دارند تمایلی به کالای ایرانی و داخلی نشان نمی دهند.

حدود ۶۰ درصد از جویندگان کار کشور فارغ التحصیل دانشگاه هستند و نوع و ماهیت مشاغل به گونه ایست که تنها ۲۰ درصد جمعیت را میتواند جذب کند.

اسراف در سرمایه گزاری!

معاون وزیر سابق کار با ابراز نگرانی از اینکه بنگاه های اقتصادی کشور تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارندگفت: با وجود این شرایط هم بنگاه های موجود ضرر میکنند و هم آنهایی که تسهیلات دریافت کردند و ظرفیت سازی لازم را انجام دادند. این موضوع نشان میدهد ما در ایران سرمایه گزاری را اسراف میکنیم.

وی اظهار کرد: در سایر کشورهای دنیا یک بنگاه اقتصادی نوزده و نیم ساعت کار میکند در حالی که این رقم در ایران ۵ و نیم ساعت و تنها با ظرفیت ۳۰ درصدی است. این امر نشان می دهدکه قیمت تمام شده کالا بالاست، نمیتوانیم در بازار داخلی بمانیم و در بازار خارجی رقابت کنیم.

لبافی در خصوص اینکه هر هفته ۵۲ ساعت کار اسمی از سوی هر فرد در انگاه های اقتصادی صورت میگیرد گفت: در حوزه تولید ناخالص داخلی کشور مشکل داریم زیرا در کشورهای خارجی ۸۶ درصد از این ۵۲ ساعت تبدیل به کار مفید که در تولید داخلیشان اثر گذار است می شود در حالی که این رقم در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین ۱۶ تا ۲۰ درصد است. ما ۸۰ درصد دچار فعالیتها و پروژه هایی هستیم که تاثیر گذار نیست.

وی با تاکید بر اینکه منابع داخلی تولید ما در توسعه کشور اثر گذار نیست افزود: سیستم بانکی کشور دارای اشکال است و با تولید کشور همخوانی ندارد. در برخی استانها از جمله خراسان رسوب سرمایه گزاری کم است اما برخی استانها هم نسیت به منابع موجود سرمایه گزاری مناسبی دارند.

در سایر کشورهای دنیا یک بنگاه اقتصادی نوزده و نیم ساعت کار میکند در حالی که این رقم در ایران ۵ و نیم ساعت و تنها با ظرفیت ۳۰ درصدی است. این امر نشان می دهدکه قیمت تمام شده کالا بالاست، نمیتوانیم در بازار داخلی بمانیم و در بازار خارجی رقابت کنیم.

افزایش بیکاری ناشی از فرهنگ است

معاون وزیر سابق کار با تاکید براینکه بخش زیادی از عوامل افزایش نرخ بیکاری حاصل عدم فرهنگ صحیح در حوزه اشتغال و مصرف است اظهار کرد: ما باید زیر بناها و بستر های لازم را در نظام آموزشی و دانشگاهی آماده و تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: حوزه فرهنگی کشور دچار اشکال است و اصلاح حوزه فرهنگی است که می تواند فرهنگ کار و کارآفرینی را تقویت و کشور را متحول سازد.

لبافی در خصوص عدم تناسب جمعیت کشور نسیت به جمعیت واجد شرایط اشتغال گفت: ما تا حد مطلوب وضع اشتغال در کشور فاصله زیادی داریم. ما با بحران بیکاران جویای کار مواجه هستیم که بیشتر آنها در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند .

معاون سابق وزیرکار عنوان کرد: دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور باید این معضل را مورد بررسی و از طریق وزارت کار پس از تحلیل های کارشناسانه آن را ارائه می داد.

وی مشاغلی که از گذشته تاکنون شکل گرفته است را در بخش کشاورزی ۱۰ درصد ، صنعت ۲۰ درصد و در بخش خدمات ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: این به بدان معنی است که حدود ۶۰ درصد از جویندگان کار کشور فارغ التحصیل دانشگاه هستند و نوع و ماهیت مشاغل به گونه ایست که تنها ۲۰ درصد جمعیت را میتواند جذب کند.

اشتغال در آینده با بحران جدی مواجه می شود

معاون سابق وزیرکار با اشاره به اینکه ما در آینده با بحران جدی کار مواجه خواهیم شد گفت: درآینده فرصت شغلی خواهیم داشت اما نیروی متخصص و متناسب با آن بخش نخواهیم داشت.

لبافی عامل بیکاری را  ناشی از تلفیق هر دو بخش دانشگاه و صنعت عنوان کرد و افزود: دانشگاه ها در این زمینه نقش بیشتری دارند چرا که دانشگاه باید بر اساس نیازسنجی بازار کار، دانشجو بپذیرد و در قالب نقشه راه از سازمان های متولی همچون سازمان صنعت و معدن و یا جهاد کشاورزی بخواهد تا اعلام کنند طی سالهای آینده چه متخصصینی تحصیل کرده ای نیاز دارند تا دانشگاه نسبت به همان میزان دانشجو تربیت کند.

وی تصریح کرد: در حوزه ارتقای بهره وری بخش کشاورزی قانونی داریم مبنی بر این که دانشگاه مکلف است با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی برای تشکل های کشاورزی  دانشجو بپذیر د اما این قانون اجرایی نمی شود.ک

لبافی با تاکید بر این که کشور نیازمند نقشه راه است گفت: بیشترین مشکل، در تربیت نیروی انسانی بدون برنامه است. ما باید بر اساس نیاز سنجی عمل کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.